3486
Sök

Råd angående tröskelsvetsning

herr
321 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
Hej,

Var in på SBP förra veckan med min flickväns gamla fiat.
Dom ville att vi skulle fixa tröskeln, (av förklarliga skäl, se bild) och jag har tyvärr aldrig lagat någon tröskel förut, endast enklare svetsjobb. Har en sån där MIG svets utan gas hemma som jag tänkte använda.

Hur skulle ni gått till väga för att laga tröskeln, som ni ser är hålet ganska smalt men ändå långt och undersidan verkar inte allt för sönderrostad. tänkte om man skulle ta en lång plåtbit som räcker ända framifrån till bak och punkta fast? eller? jag är som sagt helt ny på det här med trösklar..

Följdfråga: Vart får man enklast tag på plåt till detta och vilken tjocklek ska det vara? och vad kostar plåten per kvadratmeter?

Tacksam för all hjälp
// Björn

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70747/876545_9qmn1q.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70747/876554_q9xqq3.jpg

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 mars 2010
De är bara till att kapa bort den för att se hur det ser ut under. Kanske inte värt att laga ens en gång.
Ekonomiplåt hittar du säkert på mekonomen, men som sagt. omöjligt att säga hur du ska göra utan att veta hur det ser ut under tröskeln, kanske inte finns något att svetsa i där.

Ursäkta mitt något negativa svar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

herr
321 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
De är bara till att kapa bort den för att se hur det ser ut under. Kanske inte värt att laga ens en gång.
Ekonomiplåt hittar du säkert på mekonomen, men som sagt. omöjligt att säga hur du ska göra utan att veta hur det ser ut under tröskeln, kanske inte finns något att svetsa i där.

Mvh Tommy

Ingen fara, jag vill ha uppriktiga svar.

Jag misstänker att den kan vara ganska kexig inpå mitten, det var därför jag tänkte svetsa på utanpå helt enkelt och tektyla över skarvarna, för jag vet att det är frisk plåt närmast hjulhusen och vill helst fästa plåten där.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 mars 2010
bjornt skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Ingen fara, jag vill ha uppriktiga svar.

Jag misstänker att den kan vara ganska kexig inpå mitten, det var därför jag tänkte svetsa på utanpå helt enkelt och tektyla över skarvarna, för jag vet att det är frisk plåt närmast hjulhusen och vill helst fästa plåten där.

Okay. Jadu, jag vet inte om SBP godkänner det eftersom det antagligen är en bärande del på bilen och måste fixas ordentligt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 021 Inlägg
13 mars 2010
hade bytt hela tröskeln, ser bra ruttet ut och går troligtvis inte och "lappa" ihop på ett vettigt sätt.

herr
321 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Kompletterar utifall någon i framtiden undrar:

Plåten köpte jag vid en lokal plåtslagarfirma, han tog 130kr/kvm

Jag skar bort hela tröskeln för inget gick fan att rädda, ramlade bara isär i händerna på mig.
Svetsade sen en ny tröskel, eller ja, jag skar ut 2 långa plåtbitar och svetsade ihop dem med 90 graders vinkel, sen punktade jag bara fast den så gott det gick i under och överkant. Klämde sedan in polyuretantätningsmassa i alla glipor med en kittpistol. Till sist sprayade jag biltemas tröskelfärg direkt på plåten.

Kom nyss hem från bilprovningen och de hade inga synpunkter.

1 417 Inlägg
18 mars 2010
Har du bilder på jobbet? smile

herr
321 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Observera att det är min första riktiga svetsning på bil överhuvudtaget så det kanske inte är så fruktansvärt snyggt gjort tongue

Tyvärr lite skitig nu efter 18 mils färd
https://www1.garaget.org/gallery/archive/70747/880140_e1zarv.jpg

Ser nu att det börjat rinna rost ut ur skarvarna, men jaja..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/70747/880142_9g0r0e.jpg

687 Inlägg
18 mars 2010
Ska man inte helsvetsa skarven? Ser ju lite glest ut mellan punkterna?

herr
321 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:
Ska man inte helsvetsa skarven? Ser ju lite glest ut mellan punkterna?

Som sagt är mina svetskunskaper väldigt begränsade, men så länge det går igenom besiktningen så bryr jag mig inte, och det gjorde det ju

"Ijenkligen"
788 Inlägg
18 mars 2010
Det var nog det värsta jag sett tongue

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 mars 2010
Alla sätt är bra utom dom dåliga wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 005 Inlägg
18 mars 2010
äh på en brukbil gör det inte så mkt om det inte är 100% fackmannamässigt gjort. smile

Bra jobbat hehe

herr
321 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
äh på en brukbil gör det inte så mkt om det inte är 100% fackmannamässigt gjort. smile

Bra jobbat hehe

Tack så mycket smile

Jag la inte upp bilderna för att skryta, jag vet att det ser åt helvete ut, jag ville bara visa att det billigt och enkelt går att laga en tröskel och få den godkänd på besiktningen

Sök