9885
Sök

Hur får man bra ljud i bilen från baslådan? Bilen är Sedanmodell

945 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Tjena..

Är så att ja byggt mig en baslåda och jag har krabbat lite med den nu dom senaste dagarna men nu ger jag upp och frågar lite här ist.. tongue

Det är såhär att jag lyckas inte få något bra ljud inne i bilen, det låter skit rent utsagt antingen så hörs det ingenting eller så skorrar det bara en jävla massa och låter skit . sad Men i skuffen låter det hur fint som helst.

Jag har testat att vända lådan på alla sätt som går och här även gjort 2 stora hål i hatthyllan för att få in lite ljud men det blir inte så mycket bättre sad

Och lådan är byggd efter ritningar som jag fick med när jag köpte basarna.. Så lådan är så som den ska vara för bästa ljud till dom basarna.

Och slutsteget jag har är på 800W så det klarar av basarna utan problem.. Har använt det steget innan till ett par likadana basar i en annan bil och då lät det riktigt bra.. Fast den bilen va ifs en coupé...

Någon som har tips på vad man kan göra för att få bättre ljud?

MvH
//
Dennis

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!

1 435 Inlägg
15 mars 2010
Har du en skidlucka? dvs armstöd i baksätet med hål mot bagaget.

945 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Har du en skidlucka? dvs armstöd i baksätet med hål mot bagaget.

Nej någon sådan finns det inte:( det är bara ett armstöd men ingen lucka bakom.

1 435 Inlägg
15 mars 2010
Kapa ett hål isåfall så har du löst problemet smile Sedan bygger du så lådan enbart trycker in basen genom luckan och så att ingen läcker ut i skuffen.

2 982 Inlägg
15 mars 2010
smakar det så kostar det. ska det låta bra i en sedan så får du vara beredd att lägga lite pengar på det. dock lär du inte bli fattig. smile

181 Inlägg
15 mars 2010
Alpinabiturbo skrev:
Kapa ett hål isåfall så har du löst problemet smile Sedan bygger du så lådan enbart trycker in basen genom luckan och så att ingen läcker ut i skuffen.

Nu är jag mer bra på coupé modellen, men är inte den lite "mercedesdum" o har tanken mot baksätet.
Som sagt kan ha fel. Jag minns inte. Men klart är att du behöver få in ljudet, kanske dämpa lite med, för du nämner oväsen, tjaa blir det ju gärna om saker skramlar. smile Måste själv ta isär min höger bakdörr då sidan har lossnat o lite sånt. hehe. Men skyller inte på basen. Så grym är den inte, tycker jag.

945 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:

Okeej man skulle inte kunna ta ett sånt rör och sätta från baksidan på lådan sen in genom baksätet?

945 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Residence skrev:
smakar det så kostar det. ska det låta bra i en sedan så får du vara beredd att lägga lite pengar på det. dock lär du inte bli fattig. smile

Okeeej vad exakt är det jag ska lägga pengar på för att få bra ljud då? tongue Och har du förslag på nått bra man kan köpa, för inte allt för mkt pengar.. tongue
Senast redigerat av Sickan_ (15 mars 2010)

stRaend
15 mars 2010
Alpinabiturbo skrev:

rätta mig om jag har fel men finns det inte vissa bilar som denna del är bärande eller vad man nu kan kalla det yikes då skulle inte jag vilja kapa iallafall wink

EDIT: Bandpass låda brukar vara ett bra alternativ i sådana här bilar tror jag? Rätta mig om jag har fel igen, med portarna upp genom hatthyllan.
Senast redigerat av stRaend (15 mars 2010)

21 761 Inlägg
15 mars 2010
Vad heter dina basar, märke och modellnamn?

945 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
Alpinabiturbo skrev:

rätta mig om jag har fel men finns det inte vissa bilar som denna del är bärande eller vad man nu kan kalla det yikes då skulle inte jag vilja kapa iallafall wink

EDIT: Bandpass låda brukar vara ett bra alternativ i sådana här bilar tror jag? Rätta mig om jag har fel igen, med portarna upp genom hatthyllan.

Hur kan det vara bärande i ryggstödet till baksätet? yikes

Jag funderade på bandpass låda först men visste inte om det skulle bli bra.. någon som vet helt säkert hur det kan bli med en sån låda?

Basarna är MGR F2010W

stRaend
15 mars 2010
Jag har för mig att jag läst det någonstans. Menar den sitter ju mellan de bakre hjulhusen så varför inte? Kan ju skänka lite stabilitet ^^

945 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
Jag har för mig att jag läst det någonstans. Menar den sitter ju mellan de bakre hjulhusen så varför inte? Kan ju skänka lite stabilitet ^^

Tycker det låter skumt.. för då skulle det väl inte gått fälla fram ryggstödet?

1 435 Inlägg
15 mars 2010
Sickan_ skrev:
stRaend skrev:
Alpinabiturbo skrev:

Jag funderade på bandpass låda först men visste inte om det skulle bli bra.. någon som vet helt säkert hur det kan bli med en sån låda?

Basarna är MGR F2010W

Där har du en bidragande orsak till att det inte spelar så bra, MGR F-serie är egentligen menade till inomhusbruk. Vilken version av dem är det du har, de här? http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 … 0w-p78483/

stRaend
15 mars 2010
Vissa bilar har ju en "stålram" bakom baksätena, baksätena kan du fälla men då kommer du till en "vägg" eller vad man kan kalla det. Vissa bmw har sådana här vad jag hört..

945 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Sickan_ skrev:
stRaend skrev:

Basarna är MGR F2010W

Där har du en bidragande orsak till att det inte spelar så bra, MGR F-serie är egentligen menade till inomhusbruk. Vilken version av dem är det du har, de här? http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 … 0w-p78483/

Ja det är dom jag har och dom har jag haft innan med om du kollar på min sida sen filmen på ljudet i sierran så ser du hur bra dom spelade där..
Och jag köpte mina på ljudia och vet att dom är menade till inomhusbruk men jag pratade med en kille där och han sa att dom fungerar lika bra i bil med.

945 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
Vissa bilar har ju en "stålram" bakom baksätena, baksätena kan du fälla men då kommer du till en "vägg" eller vad man kan kalla det. Vissa bmw har sådana här vad jag hört..

Okeejokeej men något sånt har jag inte märkt på min audi tongue

stRaend
15 mars 2010
okej ^^ bästa sättet då är att kapa upp ett hål , ställa baslådan mot ryggstödet så att basarna OCH portarna spelar in genom hålet. Täta ordentligt runt om lådan så att ingen luft kommer ut i bagaget.

945 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
okej ^^ bästa sättet då är att kapa upp ett hål , ställa baslådan mot ryggstödet så att basarna OCH portarna spelar in genom hålet. Täta ordentligt runt om lådan så att ingen luft kommer ut i bagaget.

Jag får väl testa det, fungerar inte det får ja väl bygga en bandpasslåda eller köpa ett par andra basar och se om det blir bättre..

21 761 Inlägg
15 mars 2010
Sickan_ skrev:

Basarna är MGR F2010W

Någon som har provat just dessa basar i en sån låda måste nog svara i så fall, men i ett beräkningsprogram ser det dock inte riktigt bra ut tycker jag. De borde inte spela så väldigt djupt, antagligen blir det mest en "dunklåda" hur man än bygger. Basens höga Qts och höga Fs är orsaken till detta i teorin iaf.

Fast teori och verklighet stämmer förstås inte alltid med varandra. smile

Vill du väldigt gärna prova en bandpass så kan jag räkna på en sån, men ett bra slutresultat kan jag inte garantera.
Senast redigerat av Drönirettab (15 mars 2010)

Sök