the_lion skrev:
alla pratar om att bmw är otroligt lätta att få problem med toppen o.s.v är det verkligen så allvarligt?
jag vill inte riskera 15-25000kr i skroten :s
Jag behöver verkligen hjälp :s
VANOS? gör den en stor skillnad? frågar dessa grejer då jag alldrig ägt en BMW men alltid velat äga en så jag vill inte att min första bmw ska få mig att hålla mig borta från dessa bilar för alltid då jag är väldigt petig av mig :p
Skitsnack, finns mycket sådant kring Bmw och dess konkurrenter. Svenska avundsjukan brukar det kallas...
Däremot ligger det som alltid lite i det, tex skall du vara försiktig med att låta en rak sexa gå varm. Utan går temp.mätaren upp på det röda så stanna, chansa inte på att det håller lite till. Det är inte så att om nålen går upp på rött är motorn körd, men risken att en rak 6a tar skada är större än en R4a tex.
Sedan är det knappast någon hemlighet att många Bmws körs riktigt hårt, samtidigt som många ungdommar tex som köper dem inte alltid har råd att underhålla dem korrekt. Trots detta har Bmws motorer riktigt bra rykte om att hålla, och M50 som är aktuell här brukar kallas "Bmws B20" efter Volvos gamla slithäst.
Så nej, det är verkligen inte lätt att få problem med toppen på en Bmw. Du behöver inte vara orolig, men som alltid kolla upp servicehistorik och skick!
Vanos? Visst gör det skillnad, bland annat kapar det förbrukningen med nästan en dl/milen jämfört med en utan vanos. Och bilen upplevs lite starkare eller som om den har bredare register med. Så visst är det skillnad och vanos M50 är att föredra till vardags, men jämfört med en 535i är även en 325i utan vanos ett "vettigare" köp.