7071
Sök

Besiktning utan dörrhandtag! (shaved door kit)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Vad gäller när man besiktar en bil man tagit bort alla dörrhandtag på?
det går att öppna som vanligt från insidan, men utifrån med kontroll.
det verkar ju lite jobbigt om man måste byta dörrar inför besiktning.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
sen samtidigt kan jag fråga om det ev fins ett kit till 4 st dörrar. hittar bara kit med 2 dörrar

Thorssa
20 mars 2010
Nu tar jag det här helt från luften men har för mig att de måste kunna öppnas inifrån men att det inte finns nåt krav på att de ska kunna öppnas utifrån?

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 mars 2010
Det skall vara sant som Thorssa säger. De kan bli en anmärkning om bilen är helbilsgodkänd dock.

Braaaaap?

Bärs!
3 456 Inlägg
Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 mars 2010
Thorssa skrev:
Nu tar jag det här helt från luften men har för mig att de måste kunna öppnas inifrån men att det inte finns nåt krav på att de ska kunna öppnas utifrån?

Stämmer precis! Men som Tom säger, att är det på en helbilsgodtjänd bil, kan dom klaga på det..

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
okej? men vad menas med helbilsgodkänd? menar ni att om hela bilen är godkänd för övrigt så kan man få anmärkning?

ska iallafall ringa på måndag och kolla vad dom säger. smile

VD
643 Inlägg
20 mars 2010
Polaren skulle göra det på sin corrado men enligt sbp så var det inte ok... Inget helbilsgodkännande på den inte..

238 Inlägg
20 mars 2010
I princip alla bilar efter 1996 är helbilsgodkända, ta en titt i ditt registrerings bevis efter något i stil med T14 A + ett typgodkännandenummer. Skrämmande okunskap i denna tråd hos vissa...

1 § Kontroll om ett fordon är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpligt för trafik får ske genom de kontrollformer som i sina huvuddrag anges i detta kapitel.

Typgodkännande

2 § Ett typgodkännande meddelas för en typ av fordon, system, komponent eller separat teknisk enhet som uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. Typgodkännande kan ske i enlighet med EG-direktiv på området (EG-typgodkännande), i enlighet med överenskommelser upprättade inom Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (ECE- typgodkännande) eller som nationellt typgodkännande.
Bestämmelser om typgodkännande i fråga om avgasrening finns i lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen.
3 § Den myndighet som regeringen utser är godkännandemyndighet.

4 § Den som har beviljats ett typgodkännande
1. ansvarar för att samtliga fordon, system, komponenter och separata tekniska enheter tillverkas i enlighet med typgodkännandet,
2. är skyldig att medverka till den kontroll som behövs med anledning av godkännandet, och
3. är skyldig att till godkännandemyndigheten utan ersättning lämna de upplysningar samt tillhandahålla de fordon, fordonsdelar, handlingar och den utrustning som behövs för kontrollen.
Godkännandemyndigheten har rätt till tillträde till en fabrik eller en annan anläggning och får där göra nödvändiga undersökningar.

5 § Om godkännandemyndigheten finner att fordon, system, komponenter eller separata tekniska enheter inte längre stämmer överens med den typ som den har godkänt, får myndigheten återkalla godkännandet.

Registreringsbesiktning

6 § Registreringsbesiktning sker av ett fordon för att
1. identifiera fordonet,
2. fastställa de uppgifter om fordonet som skall föras in i vägtrafikregistret, samt
3. kontrollera att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning.

Mopedbesiktning

7 § Mopedbesiktning sker av en moped för att fastställa att den är en moped klass II och för att kontrollera att den uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning.

Lämplighetsbesiktning

8 § Lämplighetsbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon är lämpligt för den avsedda användningen.
Ett godkännande vid en lämplighetsbesiktning får återkallas, om fordonet inte längre är lämpligt för den avsedda användningen.

Kontrollbesiktning

9 § Kontrollbesiktning sker för att kontrollera att ett fordon
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Kontrollbesiktning sker periodiskt men kan också ske till följd av körförbud eller föreläggande.

Flygande inspektion

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.
Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.
Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.
Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.

Annan kontroll genom polisman

11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

Alltså får du inte inte modifiera bilen genom att ta bort handtagen då detta inte stämmer överens med typningen, men du kan i vissa fall komma runt detta genom att använda dig av godkända delar.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

238 Inlägg
20 mars 2010
Lidborn skrev:
Polaren skulle göra det på sin corrado men enligt sbp så var det inte ok... Inget helbilsgodkännande på den inte..

Hos en stor del av besiktningsmännen är inte detta så populärt oavsett bil och typningar då detta kan medföra problem för räddningstjänsten att få ur dig ur bilen vid en eventuell olycka.

3 390 Inlägg
20 mars 2010
När jag besikta min gamla saab 900 som inte har några handtag på utsidan på bakdörrarna sa dom ingenting. Så länge det funkar från insidan så passagerarna kan ta sig ut var det inga problem. Räddningstjänsten klipper väl isf upp skiten....

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

238 Inlägg
20 mars 2010
Finns vad jag vet inga regler om att man måste ha handtag på utsidan av en bil som ej är typad, men som jag skrev innan så är det en hel del besiktningsmän som väljer att underkänna på det ändå. Sen kan vi ju diskutera om det är enklare för ambulansmannen att öppna dörren och köra iväg med dig till sjukhuset eller att han skall stå och rulla tummarna tills brandkåren dyker upp...

804 Inlägg
20 mars 2010
Sued skrev:
Finns vad jag vet inga regler om att man måste ha handtag på utsidan av en bil som ej är typad, men som jag skrev innan så är det en hel del besiktningsmän som väljer att underkänna på det ändå. Sen kan vi ju diskutera om det är enklare för ambulansmannen att öppna dörren och köra iväg med dig till sjukhuset eller att han skall stå och rulla tummarna tills brandkåren dyker upp...

Med tanke på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1569768.ab så bör det inte spela någon roll om där är handtag eller inte.

LillNaisarn
21 mars 2010
Bara man kan öppna dörren manuellt från en sida är det OK, dvs du kommer att kunna öppna dörren som vanligt inifrån så det ska inte vara några problem smile

Så förstod jag det då jag pratat med SBP / SFRO ang detta.

KHRacing
21 mars 2010
LillNaisarn skrev:
Bara man kan öppna dörren manuellt från en sida är det OK, dvs du kommer att kunna öppna dörren som vanligt inifrån så det ska inte vara några problem smile

Så förstod jag det då jag pratat med SBP / SFRO ang detta.

100% helt riktigt.

108 Inlägg
22 mars 2010
Dessutom är det väl så att om man har shaved doors så har man ändå en gömd manuell öppning på utsidan... så gör dom i USA i allafall... Tar batteriet slut i kontrollen eller bilbatteriet är dött kan du ju inte ta dig in i bilen annars...
Och som LillNaisarn och KHRacing skriver så ska ALLA dörrar gå att öppnas antingen från insidan eller från utsidan...

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
okej kul smile kommer som  sagt att gå att öppna 100% innifrån sen får man väll gömma någon knapp på utsidan utifall att. men den kommer isåfall att gömmas bra haha tongue

108 Inlägg
22 mars 2010
En del brukar sätta den under bilen... har man en motorhuv som går att öppna utifrån kan man sätta den där under... poängen är ju att den inte ska synas wink Du kan ju i princip sätta den vart som helst bara det går att komma åt den när det behövs.

308 Inlägg
22 mars 2010
även ambulandssjukvårdare kan nog smälla rutan och öppna dörren innifrån. Finns ju trots allt ett mycket smidigt litet verktyg för detta ändamål. Vet iaf en vårdare nere i skåne som alltid har med sej en liten pennformad automatkörnare.

Faderator
637 Inlägg
22 mars 2010
ITS_CUSTOM skrev:
En del brukar sätta den under bilen... har man en motorhuv som går att öppna utifrån kan man sätta den där under... poängen är ju att den inte ska synas wink Du kan ju i princip sätta den vart som helst bara det går att komma åt den när det behövs.

Under backspegeln vet jag att man brukar sätta knapparna smile

Shaked but not störd.

Sök