Påkörd bakifrån vid vänstersväng, vems fel?

By_Alfzone
21 mars 2010 · 679 Inlägg

Ras_J skrev:
Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. 31 §:

"Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng."

32 §:

"En förare får köra om endast om det kan ske utan fara."

"Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster"

Ska bli intressant att få veta hur detta slutar
då det råder delade meningar om vems felet är...

Själv så anser jag att det är hans fel som kom bakifrån.....

Om man tolkar det som föregående skrivit så är det juhn solklart vems felet är...!

Mr_Woods Musiker
21 mars 2010 · 472 Inlägg

Hehe, så lite så... Jag kan hålla på resten av dagen om du vill, för han ska då fan åka dit!!! yikes

Det finns ytterligare MÅNGA paragrafer som styrker hyrbilens skuld!!! Att FB sa som de gjorde vid telefonsamtal är BARA för att skrämma er så ni inte skall våga dra dem inför rätta vilket ni GIVETVIS skall göra om de inte ger sig frivilligt!

Senast redigerat av Ras_J (21 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
azid Det som inte dödar gör ont
21 mars 2010 · 2 668 Inlägg

Ras_J skrev:
Om han "ställde sig på bromsen" borde man rimligtvis kunna räkna ut ungefärlig hastighet med hjälp av däckmärkena i vägen!
VARFÖR tillkallade ni inte polis genast???

men om det är en nyare bil som det brukar vara om det är hyrbil så ska den ha abs och då blir det inte märken på samma vis om inte bilen släpper iväg..

Senast redigerat av azid (21 mars 2010)

2slow
Mr_Woods Musiker
21 mars 2010 · 472 Inlägg

Trafikförordningen (1998:1276)
2 kap. 2 §:

"Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar."


Om platsen dessutom klassas som "vägkorsning" så har ni ju t.ex paragraf 39 också:


Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. 39 §:

"Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler"


Kan det här bli mycket tydligare eller behöver jag fortsätta bläddra?

Senast redigerat av Ras_J (21 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
n_andersson
21 mars 2010 · 689 Inlägg

Har du inga citat om vänstersväng på lansväg med så vi får se hur en sån ska gå till?

Mr_Woods Musiker
21 mars 2010 · 472 Inlägg

Verkar vara desto svårare att hitta men jag skall bläddra lite till...

EDIT: Nu är jag visserligen ej juridiskt utbildad men jag hittar flera paragrafer om hur man är skyldig att lämna fri passage åt trafikanterna i det MÖTANDE körfältet, dock ingenting som avser bakomvarande trafik i samma körfällt. Dock är det förbjudet att STANNA fordonet på en huvudled vilket innebär att har man mötande trafik som först måste passera får man INTE göra vänstersvängen, men det är ju knappast relevant i sammanhanget!

Senast redigerat av Ras_J (21 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Mr_Woods Musiker
21 mars 2010 · 472 Inlägg

3 kap.
26 §:

"En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken."

"Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt"

EDIT: Dock är det väl oklart om det var i en "vägkorsning" som kollissionen inträffade...

Senast redigerat av Ras_J (21 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
MIKK0 Designer.
21 mars 2010 · 1 260 Inlägg

Det kan väll också bli delat ansvar?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
NickeR32
21 mars 2010 · 870 Inlägg

Ras_J:

Du har räknat upp ett par paragrafer som tyder på att det är den påkördes fel.

Man får ALDRIG svänga vänster, så enkelt är det!

Och tror faktiskt inte att den som kom bakom hade för avsikt att köra om utan helt enkelt försökt att väja undan och då går ut i motsatt körfält för att inte smälla henne i röven...

Mr_Woods Musiker
21 mars 2010 · 472 Inlägg

NTFs webplats:
   
"Fråga:
Vänstersväng på huvudled
Om en bil har stannat eller sänkt hastigheten rejält på en huvudled för att svänga vänster och blinkar vänster - vägen har inga målade fält för vänstersväng, ingen spärrlinje eller vägdelare - får man då köra om den vänstersvängande bilen på vänstersida i mötande körfält? Vems är felet om man krockar då och den omkörande bilen är helt i vänster körfält?
Svar:
Omkörning är förbjuden när den framförvarande gett tecken som visar att han tänker köra om annat fordon eller av annat skäl ska föra sitt fordon åt vänster, t ex svänga till vänster i en vägkorsning.

I ovanstående situation är dock omkörning till höger tillåten när föraren i det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en vänstersväng.

Tänk på att vänstersväng på en huvudled ofta kan bli en farlig manöver. I bland kan det vara bäst att släppa förbi bakomvarande trafik innan korsningen. Ett annat alternativ är att åka fram och vända för att istället göra en säker högersväng.

Vi kan inte ta ställning till skuldfrågan vid inträffad olycka, denna avgörs av åklagare och domstol eller i vissa fall av parternas försäkringsbolag."

Till TS: Hittar inget som skulle styrka hyrbilens oskuld, MEN jag har inte varit så mycket som i närheten av NÅGON form av juristutbildning!
Tycker dessutom det verkar som om hyrbilens förare kan ha gjort sig skyldig till (grov) vårdslöshet i trafik och det borde ju rimligtvis ligga honom i fatet!
Har vi inga JURISTER eller TRAFIKPOLISER här på Garaget.org som vill yttra sig?

Senast redigerat av Ras_J (21 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
enpatte
21 mars 2010 · 498 Inlägg

Ras_J skrev:
3 kap.
26 §:

"En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken."

"Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt"

EDIT: Dock är det väl oklart om det var i en "vägkorsning" som kollissionen inträffade...

Ingen korsning, hon skulle svänga in på en liten infart till ett hus.

enpatte
21 mars 2010 · 498 Inlägg

NickeR32 skrev:
Ras_J:

Du har räknat upp ett par paragrafer som tyder på att det är den påkördes fel.

Man får ALDRIG svänga vänster, så enkelt är det!

Och tror faktiskt inte att den som kom bakom hade för avsikt att köra om utan helt enkelt försökt att väja undan och då går ut i motsatt körfält för att inte smälla henne i röven...

Han har hunnit bromsa om han så höll 150 från det att han såg henne.
Verkar ganska solklart att han totalt missat att bilen ska svänga.

Mr_Woods Musiker
21 mars 2010 · 472 Inlägg

NickeR32 skrev:
Man får ALDRIG svänga vänster, så enkelt är det!

Och tror faktiskt inte att den som kom bakom hade för avsikt att köra om utan helt enkelt försökt att väja undan och då går ut i motsatt körfält för att inte smälla henne i röven...

Man FÅR svänga vänster, även om det många gånger är helt IDIOTISKT att göra så.

När man väjer för hinder skall man (om möjligt) göra det åt HÖGER.

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
volvoentusiasten
21 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Ras_J  har många bra citat. Jag skriver under där med.

Hur som haver så är ju detta en fråga för försäkringsbolagen att komma överrens? Vad säger TS Försäkringsbolag??

enpatte
21 mars 2010 · 498 Inlägg

linuslinje skrev:
Ras_J  har många bra citat. Jag skriver under där med.

Hur som haver så är ju detta en fråga för försäkringsbolagen att komma överrens? Vad säger TS Försäkringsbolag??

Inget än så länge ska prata med dem igen imorgon.

Urkas Kräsen grafiker
21 mars 2010 · 1 775 Inlägg

Vaddå hennes fel?
Om ni skulle ligga på en 90-väg och se en bil framför er som kör väldigt sakta och blinkar vänster, vad skulle ni göra då? Börja köra om?
Jag tycker iaf att det är idioten på skidor som ska åka på allt. Vårdslöshet i trafiken kanske?

Whine whine!
volvofidde
21 mars 2010 · 77 Inlägg

Undrar om det är slalom han håller på med i bulgariska landslaget. I såna fall kanske han redan hade passerat en bil till höger och kände sig tvingad att köra om till vänster.. 8)

Volvo 940 Turbo "S90R" (1995)
enpatte
21 mars 2010 · 498 Inlägg

volvofidde skrev:
Undrar om det är slalom han håller på med i bulgariska landslaget. I såna fall kanske han redan hade passerat en bil till höger och kände sig tvingad att köra om till vänster.. 8)

Googlade på hans namn nu av ren nyfikenhet och det verkar som att han sysslar med längdskidor, framförallt skidorientering.

Rquired Allmänt envis
21 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Man tycker att Mr.Landslagsstjärna borde åka dit, men i verkligheten blir det antagligen delad skuld är en gissning?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
diabolus
21 mars 2010 · 1 Inlägg

NickeR32 skrev:
Man får ALDRIG svänga vänster, så enkelt är det!

lol kul med folk som har egna påhittade regler.

Klart som f-n man får svänga till vänster (så länge det inte finns en spärrlinje). Dock ska man undvika det om man har en lastbil eller många bilar bakom sig (då är det klart olämpligt).

I vilket fall har bulgaren gjort tokfel och jag ser inte att sambon gjort något som helst fel.

Hoppas verkligen enpatte's sambo får rätt.

Senast redigerat av diabolus (21 mars 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang