Ang 70 sträcka

tobbe12
21 mars 2010 · 152 Inlägg

Hej jag tog mitt körkort igår smile

jag har en fråga, regga mig precis för att skriva..


min fråga då


Jag kör på en 70 väg, då jag ska köra upp på en "Bro" eller en väg som svänger, så blir mittlinjerna kortare, betyder det att det är 50 väg där uppe på bron då eller? det finns ingen skylt eller så.

se bifogad fil

http://img52.imageshack.us/img52/3726/43454392.jpg

fortsätter det 70 ?

Mobeerg carzy
21 mars 2010 · 461 Inlägg

Det ska va en skylt ifall hastigheten ändras!

Team BSG
Noiseprojekt
21 mars 2010 · 1 523 Inlägg

Du tog körkort igår...!?!?
Då BÖR du lärt dig hastighetsreglerna!
som Mobeerg skriver, en ny skylt krävs isåfall!

tobbe12
21 mars 2010 · 152 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Du tog körkort igår...!?!?
Då BÖR du lärt dig hastighetsreglerna!
som Mobeerg skriver, en ny skylt krävs isåfall!

Lugna ner dig.

Bättre att ta det säkra före det osäkra eller hur? finns ingen anledning att du ska leka tuff bakom datorn, o ge mig ett sådant kaxigt svar.

Juvakka
21 mars 2010 · 1 697 Inlägg

Linjerna betyder att du får köra om men rekommenderas att inte göra det. Dem visar att det kan vara exempelvis dålig sikt eller nåt sånt. Det betyder ingen hastighetsändring heller. Då ska det vara en skyllt uppsatt.

Saab 900 "T16" (1992)
tobbe12
21 mars 2010 · 152 Inlägg

Juvakka skrev:
Linjerna betyder att du får köra om men rekommenderas att inte göra det. Dem visar att det kan vara exempelvis dålig sikt eller nåt sånt. Det betyder ingen hastighetsändring heller. Då ska det vara en skyllt uppsatt.

ok men man kan ju skilja på 70 o 50 väg genom linjerna?

Juvakka
21 mars 2010 · 1 697 Inlägg

Jo, det är tätare mellan linjerna. Men grejen är den att , i.a.f. för mig, känns det lika långt eftersom farten minskar. Men sant att om du stannar och mäter så kan du se skillnad. Dock betyder inte dem linjerna på bilden det. Utan ska upplysa/varna.

Så ser man ingen skyllt så är är inte hastighetsändring. Dock saktar jag av vana alltid ner när det kommer en stadskyllt. Förr betöd dem 50 men inte längre. Nu måste det sitta en hastighetskyllt i anslutning för att det ska betyda det.

Saab 900 "T16" (1992)
tobbe12
21 mars 2010 · 152 Inlägg

Juvakka skrev:
Jo, det är tätare mellan linjerna. Men grejen är den att , i.a.f. för mig, känns det lika långt eftersom farten minskar. Men sant att om du stannar och mäter så kan du se skillnad. Dock betyder inte dem linjerna på bilden det. Utan ska upplysa/varna.

Så ser man ingen skyllt så är är inte hastighetsändring. Dock saktar jag av vana alltid ner när det kommer en stadskyllt. Förr betöd dem 50 men inte längre. Nu måste det sitta en hastighetskyllt i anslutning för att det ska betyda det.

tack för bra svar smile

nu kan någon moderator stänga tråden tack

NissanMotorsport
21 mars 2010 ·

Heldragna linjer finns väl hela tiden där det är 50, man får ju inte köra om på 50vägar så. Så det är ju ett tecken..

Juvakka
21 mars 2010 · 1 697 Inlägg

NissanMotorsport skrev:
Heldragna linjer finns väl hela tiden där det är 50, man får ju inte köra om på 50vägar så. Så det är ju ett tecken..

jag vet flera vägar där det är 50 och streckat.

Saab 900 "T16" (1992)
NissanMotorsport
21 mars 2010 ·

Juvakka skrev:

NissanMotorsport skrev:
Heldragna linjer finns väl hela tiden där det är 50, man får ju inte köra om på 50vägar så. Så det är ju ett tecken..

jag vet flera vägar där det är 50 och streckat.

Jaså okej, men inte tillåtet att köra om iaf.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
21 mars 2010 · 2 307 Inlägg

Hhehmm

Hastiughet å linjer å på linjerna vidsidan om vägbana inte mitt i...

Å det kommer jag ihåg trots att det va 12 år sen jag tog körkort

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
volvofidde
21 mars 2010 · 77 Inlägg

Man får köra om på 50-väg...

Volvo 940 Turbo "S90R" (1995)
Mr_Woods Musiker
21 mars 2010 · 472 Inlägg

Juvakka skrev:
Så ser man ingen skyllt så är är inte hastighetsändring. Dock saktar jag av vana alltid ner när det kommer en stadskyllt. Förr betöd dem 50 men inte längre. Nu måste det sitta en hastighetskyllt i anslutning för att det ska betyda det.

"Stadsskyltarna" betyder väl visst att hastighetsgränsen är 50km/h???
Har för mig att det är en EU-standard...
Rätta mig om jag har fel, men ange gärna en tillförlitlig källa!

Har för mig att det undantagsvis ej behöver finnas "dubbel hastighetsskyllt" vid hastighetsändring...

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:Z4ROlIrjLlKMoM:http://static.beta.pixgallery.com/images/detail/Y/X/U/PIX-YXUBNU.jpg

Denna skylt betyder väl t.ex. att 70km/h råder på avsedd väg om inget annat anges?

Senast redigerat av Ras_J (21 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
gamlingen
21 mars 2010 · 5 198 Inlägg

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHT … 5R%2CLPNR+

Vägmärkesförordning (2007:90)      har säkert ändrats nåt sen dess

Senast redigerat av gamlingen (21 mars 2010)

NickeO
21 mars 2010 · 1 Inlägg

Ras_J skrev:

Juvakka skrev:
Så ser man ingen skyllt så är är inte hastighetsändring. Dock saktar jag av vana alltid ner när det kommer en stadskyllt. Förr betöd dem 50 men inte längre. Nu måste det sitta en hastighetskyllt i anslutning för att det ska betyda det.

"Stadsskyltarna" betyder väl visst att hastighetsgränsen är 50km/h???
Har för mig att det är en EU-standard...
Rätta mig om jag har fel, men ange gärna en tillförlitlig källa!

Har för mig att det undantagsvis ej behöver finnas "dubbel hastighetsskyllt" vid hastighetsändring...

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:Z4RO … YXUBNU.jpg

Denna skylt betyder väl t.ex. att 70km/h råder på avsedd väg om inget annat anges?

På bl.a. landsvägar så är 70 bashastighet. När man svänger in på en ny väg så är det 70 om det inte finns någon skylt så... ja.

Efter stadsskylten så är det 50 vad jag vet... När den upphör så blir det 70 om det inte finns en skylt som säger något annat. Där jag kör dagligen så finns det en sådan skylt. Först kommer en 50-skylt. Sen kommer en "stad upphör" (eller vad man nu kallar den). Där blir det alltså 70.. lite senare kommer det två 70-skyltar. wink

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:J1_1.jpg

Leo86
21 mars 2010 · 1 468 Inlägg

om linjerna är lika långa som mellarummet mellan lijerna är rekomenderad hastighet 50km/h.
Hedragen linje är endast där det är omkörningsförbud. dvs inte alltid på 50km/h väg. jag bor i navestad här i norrköping och 50km/h över allt. men inte fan e d heldragen linje för det tongue.

Slash Saabifierad
21 mars 2010 · 2 026 Inlägg

Detta är resultatet när folk inte läser teoriböckerna utan enbart gör dataprov om och om igen.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
tobbe12
21 mars 2010 · 152 Inlägg

Leo86 skrev:
om linjerna är lika långa som mellarummet mellan lijerna är rekomenderad hastighet 50km/h.
Hedragen linje är endast där det är omkörningsförbud. dvs inte alltid på 50km/h väg. jag bor i navestad här i norrköping och 50km/h över allt. men inte fan e d heldragen linje för det tongue.

Okej men linjerna har inget med hastigheten att göra eller hur?(om linjernas ändras= det måste finnas en ny skylt om det blir ändring?

Urkas Kräsen grafiker
21 mars 2010 · 1 775 Inlägg

Linjer? Finns det verkligen folk som bryr sig om dom? Är den heldragen så får man inte köra, annars så får man det. Känns som en vanlig dödligt inte behöver veta så mycket mer än så. tongue

Och det där om hastigheten, en skylt på var sida om vägen betyder att hastigheten ändras, en skylt är bara en upplysning om att det fortfarande är en viss hastighet på vägen.

Enda gången hastigheten ändras (såvitt jag vet iaf) utan att ha den gamla hederliga runda skylten är när man ser den här:
http://www.trafikvett.nu/skylt_tattbebyggt_omrade.png

Whine whine!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang