7259
Sök

Kan man ta bort "backspärren" på en Saab 9-3 -02

1 298 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Godkväll! smile

Frågan lyder som rubriken. Kan man ta bort spärren som gör att nyckeln inte går att få ur låset utan att backen är i? Jag kan tänka mig att det handlar om något stag som skjuts undan när nyckeln vrids så att backen går att få ur.

Finns det någon här eller någon som känner till ifall någon tagit bort spärren?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Smålänning
7 887 Inlägg
21 mars 2010
Då kommer vi ju osökt till frågan varför?

och vad ska du ha för stöldskydd då?

Men det sitter mycket riktigt ett stag däri, du fåpr plocka ner mittkonsollen och spakstället så kommer du åt det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 915 Inlägg
21 mars 2010
Bara skruva bort spakstället, och lossa armen som sitter mellan låset och mekanismen...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 298 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Bilen i fråga har väl ändå startspärr och rattlås och det är såvitt jag vet i princip bara Saab som har denna funktionen? Är det verkligen så välbehövligt ur säkerhetssynpunkt? Min egen anledning till att plocka bort funktionen skulle vara att det känns som ett onödigt moment varje gång bilen stängs av även om man vant sig.
Tackar för svaret också! smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

7 283 Inlägg
21 mars 2010
Är det inte så att man har växellås istället för rattlås?

1 298 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Är det inte så att man har växellås istället för rattlås?

Det har du nog helt rätt i nu när jag tänker efter!

213 Inlägg
21 mars 2010
Din bil har inte rattlås.

1 298 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Jani Hast skrev:
Din bil har inte rattlås.

Kom just på det, tack! smile

1 697 Inlägg
21 mars 2010
försäkringen gäller väl inte om man tar bort den. Har för mig jag har hört det nån stans.

1 298 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Juvakka skrev:
försäkringen gäller väl inte om man tar bort den. Har för mig jag har hört det nån stans.

De är ju inte så himla smidigt isåfall hmm

Xenoholic
2 559 Inlägg
21 mars 2010
chrillzter skrev:
Bilen i fråga har väl ändå startspärr och rattlås och det är såvitt jag vet i princip bara Saab som har denna funktionen? Är det verkligen så välbehövligt ur säkerhetssynpunkt? Min egen anledning till att plocka bort funktionen skulle vara att det känns som ett onödigt moment varje gång bilen stängs av även om man vant sig.

De flesta gånger man parkerar bilen så antingen har man backat eller så ska man backa när man ska därifrån eller hur wink
Du ska ju även ta ur nyckeln som sitter där i jämte smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

876 Inlägg
21 mars 2010
Aerocombi skrev:
chrillzter skrev:

De flesta gånger man parkerar bilen så antingen har man backat eller så ska man backa när man ska därifrån eller hur wink
Du ska ju även ta ur nyckeln som sitter där i jämte smile

Precis, är så van vid att lägga i backen alltid så gör det på alla bilar och pillar med nyckeln i mittkonsollen smile Annars får du köpa någon gammal 900:a. Växellåset funkade inte på den smile

1 298 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Med tanke på att jag insett att det är en bra säkerhetsdetalj så behåller jag den nog. Är ju inte SÅ farligt att lägga i backen, har ändå börjat backa in på parkeringen här hemma nu dessutom. wink

Sök