2892
Sök

Drar min bil för mycket i bensin?

91 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
AirOne skrev:
När gjorde du en ordentlig service senast?
En ordentlig service kan göra en hel del.

har haft bilen bara 2 månader, hm vad är det jag ska serva då menar du? är inte så duktig inom bilar

Forummoderator
26 455 Inlägg
22 mars 2010
steven86 skrev:
AirOne skrev:

har haft bilen bara 2 månader, hm vad är det jag ska serva då menar du? är inte så duktig inom bilar

Tändstift.
Tändkablar
Fördelarlock?

Nytt oljefilter.
Ny olja.

Andra mer kunniga får fylla på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

91 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
AirOne skrev:
steven86 skrev:
AirOne skrev:

Tändstift.
Tändkablar
Fördelarlock?

Nytt oljefilter.
Ny olja.

Andra mer kunniga får fylla på.

jag ska fixa det. smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 mars 2010
O se för fan till att ha rätt lufttryck, står i manualen. Hellre lite för mkt än för lite luft, kan göra en hel del

648 Inlägg
22 mars 2010
är väl inget konstigt att att den drar den mängden soppa ,,är ju en liten fjuttig V6a..0.8 kommer du nog ner på landsvägskörning  men blandad skulle jag tro den ligger runt litern

91 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Ejan skrev:
är väl inget konstigt att att den drar den mängden soppa ,,är ju en liten fjuttig V6a..0.8 kommer du nog ner på landsvägskörning  men blandad skulle jag tro den ligger runt litern

ne det är ingen v6a, det är 1.8 vanlig, vad menar ni med soppa? vadå drar soppa

Forummoderator
26 455 Inlägg
22 mars 2010
steven86 skrev:
Ejan skrev:

Soppa = bensin

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 198 Inlägg
23 mars 2010
En bil drar aldrig det som står i boken... kanske är den va ny och okörd. alla bilar drar olika även om det är lika bilar.

463 Inlägg
23 mars 2010
Mortalis skrev:
O se för fan till att ha rätt lufttryck, står i manualen. Hellre lite för mkt än för lite luft, kan göra en hel del

Någon däckhandlare har lärt mig att man ska ha fälgens storlek i tum delat med 10, sen lägger man till 1 för att ha bra tryck i däcken.

dvs 15" fälg (15/10)+1=2.5kg/cm3

Så kör jag och det funkar bra med jämt slitage runt om.

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
23 mars 2010
habomaster skrev:
Mortalis skrev:

Någon däckhandlare har lärt mig att man ska ha fälgens storlek i tum delat med 10, sen lägger man till 1 för att ha bra tryck i däcken.

dvs 15" fälg (15/10)+1=2.5kg/cm3

Så kör jag och det funkar bra med jämt slitage runt om.

Ingen dålig tumregel måste jag säga, jag kör med 2.8 i sommarhjulen så det stämmer rätt bra^^
Men sen beror soppaförbrukningen som något sagt tidigare, mycket på vad det är för däck på bilen,
En uppsättning Michelin Energy Saver skulle säkert minska något. Vill du sänka ytterligare, kan du tejpa för runt huven, så det inte bildas några konstiga bromsande luftvirvlar där, och sen vaxa bilen noggrant^^

"Assumption is the mother of all fuckups"

648 Inlägg
23 mars 2010
steven86 skrev:
Ejan skrev:

så vitt jag vet så är väl 1.8an en V6 och 4cylindrar är 1.6an.

soppa menas bensin.

4 005 Inlägg
23 mars 2010
hehe, rolig tråd. smile

Gör som Mortalis säger. Inget annat är godtagbar mätning!

Smålänning
7 887 Inlägg
23 mars 2010
Tror inte det är något fel på din bil. Är svårt att kommer ner på deklaration om man inte kör exakt som körcykeln eller är duktig på Ecodrivning. Sen börjar bilen kanske bli gammal och sliten.
Gör dom de andra säger, en service med allt så kommer den troligen bli bättre smile

Men tycker 0,8 är högt även deklarerat för en så liten bil...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

181 Inlägg
23 mars 2010
Ejan skrev:
steven86 skrev:
Ejan skrev:

så vitt jag vet så är väl 1.8an en V6 och 4cylindrar är 1.6an.

soppa menas bensin.

1.8:an är en v6:a, tycker det är lite roligt med en person som är såpass motorintresserad att den har ett garaget konto inte vet ens hur många cylindrar den har under huven tongue

trucker bejb
35 Inlägg
23 mars 2010
skit o vad de kostar så länge de e roligt:P själv kör man v8 o ligger på ca 1,5-2 liter milen, det kanske låter dyrt men man åker för jävla gött o ett muller från en v8 me side pipes slår det mesta..

// stavén

Dumpersförare.
970 Inlägg
23 mars 2010
ja att hålla på att tanka för en hundring då och då det är meningslöst. Tankar iaf för minst 300 eller fullt

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
5 april 2011
jag kör min omega b 2,5 v6 med vinterdäck på 0,76 och det är riktig snålkörning då

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 april 2011
Stirra inte blint på vad det är för storlek på motorn.

Min miata ligger på liknande förbrukning med en 1.6 på 115hk. I stadskörning ligger jag på en liter milen skulle jag tippa på. Har dock inte testat det då jag bara kör den bilen för att ha kul.

Men det jag vill komma till är att utväxlingen har med förbrukningen att göra, MX-3 är en "sportbil" alltså vågar jag nästan garantera(utan att ha testat en mx3 själv) att växellådan är utväxlad för att bilen ska kännas snabb och inte för att gå billigt.

Min bil varvar ju 3500 i 110, och nästan 4000 i 120. Medans andra bilar kanske ligger på 2500-3000 i samma hastigheter. Det gör att den drar mer soppa.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

227 Inlägg
5 april 2011
AirOne skrev:

Tänkte precis detsamma, dåliga tändstift kan många gånger vara en anledning till att bilen förbrukar mer, kolla även så att du har rätt däcktryck kan oxå vara en sån grej...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 april 2011
Varför vaknade den här tråden plötsligt? tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök