4464
Sök

Saab 9-5 2.3t, vilka kolvar ska man sätta in ist för orginala så att dom klara mer???

13 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#1
Jag har en fråga, jag vill trima min saab 9-5 2.3t 99:an
Vilka kolvar, kolvringar ska jag sätta in om jag vill att dom klara mer?
Fins det kanske kolvar från andra models som man kan sätta in ist för att köpa trimm kolvar?
jag vill oxå byta turbo, sätta intercooler, kanske N2O, vasare kamaxlar o mm.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 mars 2010
#2
kolvarna ifrån 9000 med t5 systemet

2slow

13 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#3
passar dom exakt? kan man tå kolvringar o stakar från 9000 t5 system med? hur mycket kostar det +/-???

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 mars 2010
#4
Precis som Azid säger, antingen t5 kolvar som håller för ca 500hk eller så blir det till och köpa smidda kolvar


13 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#5
men hur mycket kostar t5 kolvar? smile

13 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#6
i vilka model fins det t5 system ???

"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 mars 2010
#7
9000, som Azid skrev. Ta från 9000 2,3t mellan 94-98. Om jag inte är ute och cyklar. Pris? Finns ingen bättre referens än blocket eller saabs turboforum, www.stcs.nu

"When innovation meets passion!"

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
27 mars 2010
#8
Piecia skrev:
i vilka model fins det t5 system ???

9000 turbo 94-98 ng900 94-98 och og9-3 98-99...fast det är enbart 9000 som fanns som 2,3L

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

13 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#9
vevaxel och kamaxel ska man byta med om man vill ha mer hästar??? om man ska göra det, ska man också ta delar från t5 system???

13 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#10
jag menar ska jag byta kam och vev axlar elr orginala klarar det???

888 Inlägg
28 mars 2010
#11
vevaxel är samma. Det du ska ha är kolvar och vevstakar från 9000. Det du måste göra är att plana av kolven 2?mm.

13 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#12
HenkeTic, men om jag plana inte dom far jag inte bättre komp då?

888 Inlägg
28 mars 2010
#13
jonnielahti skrev:
smidda överdim. je-kolvar avsedda för 9000maskinen smile

varför röra till det??

888 Inlägg
28 mars 2010
#14
Piecia skrev:
HenkeTic, men om jag plana inte dom far jag inte bättre komp då?

Nej du får inte bättre komp, du kommer paja motorn då kolvarna kommer slå i toppen/ventilerna wink

13 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#15
sant smile då skafar jag t5 kolvarna o plana dom med 2?mm elr mer?

STREETRACER
892 Inlägg
28 mars 2010
#16
en polare gjorde det där ingreppet rätt nyligen på sin 9-5aero wink

det va rätt meckigt o tog 3 pers som aldrig gjort nåt liknande innan en hel helg!! =O

men det är helt klart det billigaste alternativet wink
behöver dock modda kolvarna "lite" hehe
sen byttes hans kolvar med motorn kvar i bilen wink

medans du ändå är igång tycker jag att du ska ta kammarna oxå från t5 motorn.
får en mkt mer sportigare gång o lite mer toppeffekt smile

hur mkt effekt siktar du på?? 

300?  400?

Bmc Crew

13 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#17
rund 300/350, va ska man "modda" på kolvarna då? bara planna? och hur är det med växellåda hur mycket klara orginal växellåda?

5 710 Inlägg
29 mars 2010
#18
Piecia skrev:
växellåda hur mycket klara orginal växellåda?

Nästan omöjligt att svara på.
Är lådan fräsh och man kör som folk skall den klara den effekten om mna inte är för elak med mycket vridmoment.
Samtidigt rasar originallådor ibland.....och trimmar man stressar man materialet mer.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

13 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#19
tack jonTe, men jag tänkte på aeros växellåda e de bra idea? smile
och hur e det med kolvarna räker det med planing elr ngt mer man ska göra med dom?
Senast redigerat av Piecia (29 mars 2010)

5 710 Inlägg
30 mars 2010
#20
Är ingen skillnad på lådorna som gör aerons starkare.
Angående kolvarna har jag aldrig gjort det själv så jag vet inte vad som måste göras.

mvh jonas

MVH Jonas
..............


Sök