Hur man sänker en volvo 960 -95 billigt?

christAfer Wärmland
16 augusti 2015 · 943 Inlägg

V90-98 skrev:
Jag köpte min V90 i höstas och har sen dess letat efter något bra sätt att sänka bak.

(Fram köpte jag först sänkfjädrar till 850 men de passade inte alls så nu kör jag med 940 sänkfjädrar som funkar utmärkt.)

Efter att ha ringt runt till ett tiotal firmor i Sverige utan att hitta nåt som verkade seriöst så köpte jag vanliga Sachs stötdämpare (finns till 960 oxå) och ersatte mina Nivomat dämpare med.
Men det blev heller inte bra då bilen la sig på genomslagsgummina. Så att kapa i kompositfjädern för att göra den mjukare är nog ingen bra ide.

Med 940 sänkfjädrarna fram och vanliga stötdämpare bak blev den ca 3 cm lägre bak än fram.
Väghållningen blev ju heller inte den bästa när bilen står på genomslagsgummina så jag blev inte nöjd med detta heller.

Men förra veckan så fick jag äntligen ordning på både höjd o väghållning då jag monterade coilovers bak.
Så nu kan jag ställa både höjd och dämpning precis som vill själv. Höjden med gängorna på coilovern och dämpningen i 34 steg. Montering gick på en timme då det var bolt-on.

Vart köpte du coilsen?

Ööööööööööööh.....
JN1975
27 juni 2018 · 234 Inlägg

Rolig tråd, om än tre år gammalt sista inlägg. 960 (S/V90) 95-98 har multilink bak bestående av EN tvärgående bladfjäder i komposit, samt nivomatdämpare oavsett om det är kombi eller sedan. Har själv RME/Chassit dämpare bak och fjädrar fram, dock orginaldämpare/fjäderben fram. Går hur bra som helst till vardagskörning efter en hjulinställning. Riktigt låg bak men hjulen lutar inåt så 225/45-17 får bra plats. Fram funkar INTE 850 fjäder då den har mindre diameter. 850 fjäderben går att montera, men funkar inte då det är kortare mellan underkant och undre fjäderskål, så den tar i hjulet. Däremot ska 850 coilovers funka fram.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Kevinnord
24 augusti 2022 · 1 Inlägg

JN1975 skrev:
Rolig tråd, om än tre år gammalt sista inlägg. 960 (S/V90) 95-98 har multilink bak bestående av EN tvärgående bladfjäder i komposit, samt nivomatdämpare oavsett om det är kombi eller sedan. Har själv RME/Chassit dämpare bak och fjädrar fram, dock orginaldämpare/fjäderben fram. Går hur bra som helst till vardagskörning efter en hjulinställning. Riktigt låg bak men hjulen lutar inåt så 225/45-17 får bra plats. Fram funkar INTE 850 fjäder då den har mindre diameter. 850 fjäderben går att montera, men funkar inte då det är kortare mellan underkant och undre fjäderskål, så den tar i hjulet. Däremot ska 850 coilovers funka fram.

Har nyligen införskaffat en 960 med mk2 multilink och undra om du kunde skicka en länk till där du köpte RME/Chassit dämparna?

JN1975
25 augusti 2022 · 234 Inlägg

Kevinnord skrev:

JN1975 skrev:
Rolig tråd, om än tre år gammalt sista inlägg. 960 (S/V90) 95-98 har multilink bak bestående av EN tvärgående bladfjäder i komposit, samt nivomatdämpare oavsett om det är kombi eller sedan. Har själv RME/Chassit dämpare bak och fjädrar fram, dock orginaldämpare/fjäderben fram. Går hur bra som helst till vardagskörning efter en hjulinställning. Riktigt låg bak men hjulen lutar inåt så 225/45-17 får bra plats. Fram funkar INTE 850 fjäder då den har mindre diameter. 850 fjäderben går att montera, men funkar inte då det är kortare mellan underkant och undre fjäderskål, så den tar i hjulet. Däremot ska 850 coilovers funka fram.

Har nyligen införskaffat en 960 med mk2 multilink och undra om du kunde skicka en länk till där du köpte RME/Chassit dämparna?

Jag köpte från direkt från Chassit Scandinavia, hade kvar deras adress i datorn men verkar inte funka längre? http://chassit.internetbutiken.net/kprodukter.asp

Däremot verkar samma grejor finnas hos LMR, bara dämpare: https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va … 0-95-.html Hela chassikitet: https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va … 50-mm.html

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
uhlin
25 augusti 2022 · 2 834 Inlägg

Allra enklast är ju att bibehålla originalhöjd och dess köregenskaper och väghållning. Tror nog tillverkare av bilen är ganska insatt i hur fjädring och dyligt ska va. 

Absolut billigaste och allt är som det ska va.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang