2434
Sök

Soundstrem Bra/dåligt?

______________JDM______________
204 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Skulle vilja veta vad folk tycker om soundstream erfarenheter och kvalité, Bra/Dåligt

Som rubriken lyder smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Dieselpower!
534 Inlägg
28 mars 2010
Både erfarenhet och kvaliten är bra! : )

1 435 Inlägg
28 mars 2010
Det sägs att Soundstream var helt klart bättre förr, men det som säljs idag är nog helt okej det med smile

1 468 Inlägg
28 mars 2010
finns d nåt dåligt med ss?

4 693 Inlägg
28 mars 2010
Fina steg wink

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 mars 2010
När SS var helamerikanska så var det muskler utan dess like.
De hade inte många konkurenter vad gällde att klämma ut mkt effekt ur "små" steg.
Nackdelen var att de slukade ström som få och minsta kraftiga spänningsdipp så riskerade man att blåsa stegen åt fanders.

De ihop med RF vad ledande inom "cheater amps", dvs lågspecade steg som gav hutlöst med effekt vid högre spänning och hårdarelast (vad sägs om 2x25W RMS vid 12V 2 4 ohm och 1x1000W max vis 14V @ 1 ohm bryggat, JA 0.5 Ohm per kanal).

Sedan blev det Kikaägt, kinadesign, kinaproduktion.
En period där så red de bara på namnet och dess tidigare rtkte.
På senare tid verkar det som att de har lyssnat mer på marknaden och ryckt upp sig, men likväl så tycker inte jag att de nått upp till den klass de hade förr.

Skall nämnas att Soundstream Reference var bland det bästa man kunde ha på 90-talet. BLAND det bästa sade jag. Jag är dock nyfiken på hur dagens Referencesteg är. De har iaf valt samma design på stegen big_smile
Sedna hur de låter? Ja DET är jag nyfiken på.

Leo86> Se mitt svar här....det var lite snabb historia så som jag sett den. Andra har säkert sett den med en annan synvinkel.

Softis> Inte som de var förr dock wink
Nu är det samma MASSEFFEKTHYSTERI som hos alla andra, men det är mkt marknadens fel :S

Vad hände med de trevliga lättdrivna basarna som inte krävde mkt effekt? wink
Jo de försvann för att folk ville ha MKT bas ur noll utrymme......då måste man kompensera en tung massa med mer effekt.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
29 mars 2010
Trevligt med en liten historielektion smile

Sånt där som jag inte hade en aning om, var ju lite före min tid.
Är inte så gammal som Lonefox *host* wink

Booyakasha!

7 241 Inlägg
29 mars 2010
Softis skrev:
Trevligt med en liten historielektion smile

Sånt där som jag inte hade en aning om, var ju lite före min tid.
Är inte så gammal som Lonefox *host* wink

Ålder är bara en siffra valp wink
Men som jag sade......det var hur JAG såg det....finns säkert andra vinklingar med...

260 Inlägg
29 mars 2010
Host host PG hade oxå en del cheater amps på den gamla goda tiden som lirade på duktigt inte bara RF o SS...winkwink
Kändes som att PG hade en aning bättre kvalité än SS på den tiden när man använde dom,, men SS var absolut inge dåliga steg ,,där emot har jag ingen egen erfarenhet av RF..
Senast redigerat av Black-Angel (29 mars 2010)

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

7 241 Inlägg
29 mars 2010
Black-Angel skrev:
Host host PG hade oxå en del cheater amps på den gamla goda tiden som lirade på duktigt inte bara RF o SS...winkwink
Kändes som att PG hade en aning bättre kvalité än SS på den tiden när man använde dom,, men SS var absolut inge dåliga steg ,,där emot har jag ingen egen erfarenhet av RF..

Borde skrivit bland där med märker jag. roll
Hade inte samma kontakt med PG-grejer på den tiden då dåvarande GBL inte sålde dem wink

RFs Punch 50 Powersteg var roliga. Dock inte lika roliga med effekten ut som SS Class A.

50X2 Power tex hade samma spec vid 12V 4 ohm som SS Class A 10.0, dvs 25W per kanal.
Men vid 1 ohm mono så lämnade SS 1KW medans RF 800W. Men likväl imponerande för 2x25W wink
50M Power vet jag inte vad den lämnade i ½ ohm, men den lämnade samma effekt vid 1 ohm som stereobrodern. Dock stod 1 ohm aldrig med i manualen (vad ovanligt för RF) men på birthsheets stod det med wink
Mitt 50X2 drev 2 st 12" i 2 ohm med bibehållen kontroll. Visst var jag mer basknarkare på den tiden med, men basarna behöll kontrollen även vid högre volymer.

______________JDM______________
204 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Så för att reda ut ett svar på min fråga, så var ss bland de bästa och nu kan man säga att det är bra helt ok märke?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

7 241 Inlägg
29 mars 2010
Bromar skrev:
Så för att reda ut ett svar på min fråga, så var ss bland de bästa och nu kan man säga att det är bra helt ok märke?

Kort sagt ja.....vad jag vet.

260 Inlägg
29 mars 2010
Jag lägger nog min röst på PhoenixGold då jag tyckte SS var mer strömkänsliga o det kunde hända otrevliga saker..

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 mars 2010
Black-Angel skrev:
Jag lägger nog min röst på PhoenixGold då jag tyckte SS var mer strömkänsliga o det kunde hända otrevliga saker..

Agree.

Nuförtiden är Soundstream som vilket random märke som helst. PG finns inte ens sad

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

7 241 Inlägg
30 mars 2010
jonash skrev:
Black-Angel skrev:

Agree.

Nuförtiden är Soundstream som vilket random märke som helst. PG finns inte ens sad

Hm?
Vad är det då de basunerar ut på hemsidan?
http://phoenixgold.com/

Rebirth of a legend?

Är det kinaägt det nu med?

Nä... AAMP of America wtf nu DET är för ngr.....
Hm.....skaparna bakom Stinger och Sound Quest för att nämna ngt....
Senast redigerat av Lonefox (30 mars 2010)

260 Inlägg
30 mars 2010
Det kommer inte bli som det var en gång i tiden dom sista någorlunda stegen PG gjorde var väl ZPA sen har det gått utför..

1 468 Inlägg
31 mars 2010
Lonefox skrev:
När SS var helamerikanska så var det muskler utan dess like.
De hade inte många konkurenter vad gällde att klämma ut mkt effekt ur "små" steg.
Nackdelen var att de slukade ström som få och minsta kraftiga spänningsdipp så riskerade man att blåsa stegen åt fanders.

De ihop med RF vad ledande inom "cheater amps", dvs lågspecade steg som gav hutlöst med effekt vid högre spänning och hårdarelast (vad sägs om 2x25W RMS vid 12V 2 4 ohm och 1x1000W max vis 14V @ 1 ohm bryggat, JA 0.5 Ohm per kanal).

Sedan blev det Kikaägt, kinadesign, kinaproduktion.
En period där så red de bara på namnet och dess tidigare rtkte.
På senare tid verkar det som att de har lyssnat mer på marknaden och ryckt upp sig, men likväl så tycker inte jag att de nått upp till den klass de hade förr.

Skall nämnas att Soundstream Reference var bland det bästa man kunde ha på 90-talet. BLAND det bästa sade jag. Jag är dock nyfiken på hur dagens Referencesteg är. De har iaf valt samma design på stegen big_smile
Sedna hur de låter? Ja DET är jag nyfiken på.

Leo86> Se mitt svar här....det var lite snabb historia så som jag sett den. Andra har säkert sett den med en annan synvinkel.

Softis> Inte som de var förr dock wink
Nu är det samma MASSEFFEKTHYSTERI som hos alla andra, men det är mkt marknadens fel :S

Vad hände med de trevliga lättdrivna basarna som inte krävde mkt effekt? wink
Jo de försvann för att folk ville ha MKT bas ur noll utrymme......då måste man kompensera en tung massa med mer effekt.....

Mycket trevlig historie undervisning det här smile. jag hade bara svarat på rubriken som TS skrivit tongue bra eller dåligt. o d e fortfarande bra men lååååååååååååååååååååååååååååångt från det pulver som stegen en gång hade smile. men dom skulle i dagsläget kosta betydligt mer oxå. för dyra o tillverka för ingen skulle ha råd o köpa tongue. d e juh inte så att alla går omkring o köper DD Z2 o lägger på lager eller köper bara för skojs skull tongue. Hoppas du förstår vart jag vill komma innan ja gör mås skit av allt nu tongue

1 207 Inlägg
31 mars 2010
Har ett Soundstream steg (p205 vill jag mig minnas).
Complete.and.utter.crap.

Det låter bra och trycker på rätt bra, men den gör ju inget annat än går sönder. Har lagat det 3ggr men nu senast när det pajade så lades den på hyllan.

4 693 Inlägg
31 mars 2010
Mitt funkar kanoners och massa med pulver i! big_smile

Booyakasha!

Sök