Hur göra med polering och vaxning av sex månader gammal bil?

Carl_X
30 mars 2010 · 6 Inlägg

Har en sex månader gammal Golf som jag hade tänkt att ta hand om rejält nu efter vintern. Det är en ljusblå metalliclack det handlar om, och den blev vaxad med Sonax flytande hårdvax för ca fem månader sen.

Första steget är naturligtvis att göra den helt ren. När man vaxar en bil antar jag att man helt och hållet vill göra den naken, alltså att ta bort alla gamla vaxrester. Rätt?
Vad använder jag bäst i så fall, HD Grön? Ska den sprejas outspädd på torr bil i så fall?

Ska man komplettera med något schampo (vilket?) eller räcker det med HD Grön i så fall?

När bilen är helt ren och avtorkad med mikrofiberduk så är ju normalförfarandet att man vill polera bilen, men vinner jag något på det när lacken är så pass ny? Och i så fall, vilken polish ska jag använda?
Och om jag vill polera bilen, vilken trissa ska jag använda till min polermaskin från Biltema (artikelnr 17-088)? Och hur går jag tillväga när jag polerar? Jag har läst många guider, men inte någon som berättar i detalj hur det går till. Jag lägger på polishen med maskinen, men ska jag även torka av polishen med maskinen eller gör jag det med duk?

Nästa steg är ju att lägga på vax, och då hade jag tänkt använda Sonax flytande hårdvax igen - om jag nu inte får något tips på något ännu bättre till rimliga pengar. Vaxet lägger jag också på med maskinen, men vilken trissa använder jag här? Kan jag även torka av vaxet med maskinen eller är det duk som gäller?

Och om jag nu polerar bilen, ska man köra på HD Grön igen, spola av bilen och torka för att få bort alla rester av polishen innan jag kör igång med vaxningen?


Jag är väldigt ambitiös med det jag gör, och jag vill att det ska bli ett väldigt bra resultat.

Senast redigerat av Carl_X (30 mars 2010)

Carl_X
30 mars 2010 · 6 Inlägg

HD Grön funkar bra, skriver du. Men är den bäst?

Japp, det är den dubbelhuvade maskinen jag har.

Grejerna som prorecond.se säljer, går dom att köpa i fysisk butik i Malmö-området? Tänkte göra det här på måndag, och snart är det ju massa helgdagar.

Vilket vax rekommenderar du om jag inte vill använda Fireglaze?

Torlejf Bilvårdstönt.
31 mars 2010 · 1 109 Inlägg

Nu ska vi reda ut lite saker.

HD-grön ska spädas, allt ifrån 1:10 till 1:50 beroende på hur grov skit det ska lösa upp.
HD-grön funkar jättebra efter polering om man vill ha bort polerrester, och även till tvätten.

Gällande poleringen så tar du polermedel på trissorna (när dom sitter på polermaskin) och sen "duttar" du ut polermedel på en liten yta, låt oss säga 40X40 cm (för att vara tydlig. smile ) sen polerar du ut medlet på låga varv och efter det höjer du varvtalet och kör fram och tillbaka tills du gått över ytan ett par gånger.
När medlet är knappt synligt slutar du polera och torkar av med en mikrofiberduk.

Polermedel ska inte torka, utan det är vax som behöver torka för att sen torkas bort.

Prorecond har ingen fysisk butik, Autoexperten säljer Lahegas proffsserie tror jag, dock har jag aldrig testat just den serien men vet att flera är nöjda.
Hårdare trissor (dom vita du har använder du till vax) kan du köpa där med.

Jag tycker du ska köra ett varv med ett finare polermedel även om du anser bilen vara ny.

Nu blev det långt och jag minns knappt vad jag svarat på. haha. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
lindell90
31 mars 2010 · 876 Inlägg

Torlejf skrev:
Nu ska vi reda ut lite saker.

HD-grön ska spädas, allt ifrån 1:10 till 1:50 beroende på hur grov skit det ska lösa upp.
HD-grön funkar jättebra efter polering om man vill ha bort polerrester, och även till tvätten.

Gällande poleringen så tar du polermedel på trissorna (när dom sitter på polermaskin) och sen "duttar" du ut polermedel på en liten yta, låt oss säga 40X40 cm (för att vara tydlig. smile ) sen polerar du ut medlet på låga varv och efter det höjer du varvtalet och kör fram och tillbaka tills du gått över ytan ett par gånger.
När medlet är knappt synligt slutar du polera och torkar av med en mikrofiberduk.

Polermedel ska inte torka, utan det är vax som behöver torka för att sen torkas bort.

Prorecond har ingen fysisk butik, Autoexperten säljer Lahegas proffsserie tror jag, dock har jag aldrig testat just den serien men vet att flera är nöjda.
Hårdare trissor (dom vita du har använder du till vax) kan du köpa där med.

Jag tycker du ska köra ett varv med ett finare polermedel även om du anser bilen vara ny.

Nu blev det långt och jag minns knappt vad jag svarat på. haha. smile

Mvh. David.

Dem hårda ska han väll ändå inte använda till vax?

Edit: Jag läste fel på vad du skrev. Glöm det. Dem vita som följde med maskinen använder du till vax och hårdare till polering smile

Senast redigerat av lindell90 (31 mars 2010)

Carl_X
31 mars 2010 · 6 Inlägg

Men då så, då har jag fått lite mer klarhet i det hela. Ska svänga förbi Autoexperten på hemvägen och se vad dom har i sitt sortiment.

När det gäller polish så verkar No1 Easyshine 28 intressant, och när det gäller vax så ser No1 Bananawax 33 spännande ut. Någon annan som har några åsikter om Lahegas produkter och vad jag ska använda?

Carl_X
31 mars 2010 · 6 Inlägg

När det gäller bananvaxet står det följande: "Bananawax kan du använda direkt efter rubbing eller som ett tredje steg efter en polish."

Betyder det att jag inte behöver rengöra bilen efter polish? Eller betyder det att det går bra att använda den efter polish, men förutsätter att alla rester av polishen är borta?

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
31 mars 2010 · 4 418 Inlägg

Carl_X skrev:
Men då så, då har jag fått lite mer klarhet i det hela. Ska svänga förbi Autoexperten på hemvägen och se vad dom har i sitt sortiment.

När det gäller polish så verkar No1 Easyshine 28 intressant, och när det gäller vax så ser No1 Bananawax 33 spännande ut. Någon annan som har några åsikter om Lahegas produkter och vad jag ska använda?

Lahega är bra grejer, använder dom själv.
Bananvaxet är "idiot säkert" bara att lägga på o se glad ut, ingen tejp eller rädsla för att köra på listerna.
Easyshine är bra, men se inte att den ska plocka repor...utan då får du nog gå på typ Finishcut 18 eller Fastcut 13.

FreddeK
31 mars 2010 ·

Jill skrev:

Carl_X skrev:
Men då så, då har jag fått lite mer klarhet i det hela. Ska svänga förbi Autoexperten på hemvägen och se vad dom har i sitt sortiment.

När det gäller polish så verkar No1 Easyshine 28 intressant, och när det gäller vax så ser No1 Bananawax 33 spännande ut. Någon annan som har några åsikter om Lahegas produkter och vad jag ska använda?

Lahega är bra grejer, använder dom själv.
Bananvaxet är "idiot säkert" bara att lägga på o se glad ut, ingen tejp eller rädsla för att köra på listerna.
Easyshine är bra, men se inte att den ska plocka repor...utan då får du nog gå på typ Finishcut 18 eller Fastcut 13.

mmm och då luktar bilen banan som kan vara lite mysigt=) Men fireglaze då? är väl ändå ett bättre skydd?

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
31 mars 2010 · 4 418 Inlägg

FreddeK skrev:
mmm och då luktar bilen banan som kan vara lite mysigt=) Men fireglaze då? är väl ändå ett bättre skydd?

FG har bättre hållbarhet, absolut. Alla lackskydd har bättre hållbarhet än vax, över lag...

Carl_X
31 mars 2010 · 6 Inlägg

Nån som känner till nån återförsäljare i Malmö som säljer Alfanol HD Grön?

Och finns det några restriktioner när det gäller HD Grön eller är det bara att spruta över hela bilen, inkl. rutor och annat?

Carl_X
1 april 2010 · 6 Inlägg

Hittade en återförsäljare i Malmö. HTU Service. Ska svänga förbi på hemvägen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang