4425
Sök

Koppla in vattenkylning till turbon volvo b230ft

100 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
detta e svårt att förklara men på min b230ft motor på grenrörsidan så i mitten längst till vänster sitter där ett rör som ska kopplas till turbon tror jag som är matningen till vattnet, men sen röret som går från vattenpumpen till värmepaketet  e där en anslutning till som man kan koppla som vattenmatning också. hur vet jag vilket som är matningen eller e de fel rör som jag har som går från vattenpumpen till värmepaketet? kolla gärna mitt 740 turbo projekt där bland dom första bilderna på motorn, där ser man röret till vänster...

255 Inlägg
31 mars 2010
Är dom rören och det du snackar om inte till oljekylningen?
Vattnet till turbon sitter i kylarslangarna från exp. kärlet.
Om jag inte minns fel.

//Marcus

10 287 Inlägg
31 mars 2010
Jag tror som du Marcus. Röret skall i orginal gå till oljefilterförflyttaren där orginal värmeväxlare för oljan sitter.
(Varför ta bort den? Den funkar jättebra genom att den både värmer kall olja och kyler den. Och vatten kyler 20 gånger effektivare än luft).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

100 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
ander3on skrev:
Om jag inte minns fel.

//Marcus

Jo på en FK så har den kylning från kylarslangarna men vet inte om den har det röret från vattenpumpen med en extra anslutning och det är inte till oljan för jag vet vilka dom e som där går olja i :S

100 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Jag tror som du Marcus. Röret skall i orginal gå till oljefilterförflyttaren där orginal värmeväxlare för oljan sitter.
(Varför ta bort den? Den funkar jättebra genom att den både värmer kall olja och kyler den. Och vatten kyler 20 gånger effektivare än luft).

/Göran

ja jag har oljefilterflyttaren men de e inte orginal. den är köpt från internet som man kopplar till oljekylare

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 mars 2010
ander3on skrev:
Om jag inte minns fel.

//Marcus

precis så de är expantiosn burken - turbon - värmepaketet

fick läck på slangen mellan turbon och värme pakaketet så därför har de fastnat cool

TBM NINJA
917 Inlägg
4 juli 2012
lyfter denna tråd...

jag har b230et's turbo agg med vatten kylning. och jag undrar om jag förstått rätt att jag kan använda den stumpen på vattenröret från vatten pumpen som retur på turbo vattnet!?
såfall slipper jag ju köpa 1 T-kors iaf, förutom det till turbon

har ritat en bild om ni inte förstår va jag menar, fråga efter den

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Sök