4731
Sök

Bandpasslåda för 6 s jbl 1514-gto

low_and_loud
2 april 2010
Trådstartare
Hallå!

Finns det nån där ute som är villig att hjälpa mig att beräkna en blygsam bandpasslåda för 6 st jbl 1514-gto ?
är själv kass på sånt här så det vore bra om man kunde få hjälp med ekvationerna. enligt jbl egna papper tror jag den totala volymen för en bas är 113 liter då hälften sluten och hälften portad. men skulle detta stämma om jag tog allt ggr 6 ? dvs 113x6 liter. tänkte mig isåfall 3 slutna kammare på 113 liter 2 basar i varje alla sex spelar in in den portade kammaren på då 340 liter. hur stor ska då slotporten vara?

varja basspar skall drivas med varsit jbl-14001e 

Tillverkare: JBL
Maxeffekt:  1400 Watt
Effekt (RMS):  350 Watt
Känslighet:  93 dB (2,83V / 1m)
Högtalartyp:  Bashögtalare
Högtalarstorlek 15" (38 cm)
Frekvensomfång:  23 Hz - 400 Hz
Impedans:  4 Ω
X-max:  14,5 mm
Mont. Djup:  172 mm

och lådan ska byggas i en opel combo.

2 665 Inlägg
3 april 2010
Ja din tanke med lådorna tror jag stämmer.

Men eftersom de spelar i samma låda så ska du köra alla på samma steg. Annars kommer någon av basarna att knuffa på de andra. Mkt svårt att få de att spela exakt lika,  med olika steg.

Varför inte bygga basreflex??
då kan du köra olika steg, finjustera med sinuston o voltmeter.

Detta är bara för spl tävling antar jag??? (inte lyssna musik)
Senast redigerat av Rickard-v (3 april 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 april 2010
Tycker det låter som en liten låda för 6st 15"are, jag har nästan dubbelt så stor till 4st 15".

Jag har dessutom en gemensam sluten kammare för alla fyra och de drivs av var sitt monoblock, funkar utan problem.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

low_and_loud
4 april 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Ja din tanke med lådorna tror jag stämmer.

Men eftersom de spelar i samma låda så ska du köra alla på samma steg. Annars kommer någon av basarna att knuffa på de andra. Mkt svårt att få de att spela exakt lika,  med olika steg.

Varför inte bygga basreflex??
då kan du köra olika steg, finjustera med sinuston o voltmeter.

Detta är bara för spl tävling antar jag??? (inte lyssna musik)

om de är separerade i den slutna delen så ska det ju inte ta ut varandra.det är säkert så att man kanske spelar högre om man sätter alla i samma slutna kammare.visst kan man bygga en basreflexlåda det kör jag med idag med 4 jbl, menkommer inte på nån bättre lösning att köra på bandpasskonstruktion.känns inte som det blir så lätt med bassreflex.Visst man kan gör en stor jäkla låda som låter alla basar spela rätt upp,men då blir ju inte kupen i bilen speciellt liten.fördel med bandpass är ju att det blir helt tätt mellan skåp och kupe då man bara låter slotporten mynna in i kupen.

low_and_loud
4 april 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Tycker det låter som en liten låda för 6st 15"are, jag har nästan dubbelt så stor till 4st 15".

Jag har dessutom en gemensam sluten kammare för alla fyra och de drivs av var sitt monoblock, funkar utan problem.

men tror du det stämmer om jag gör så här då, en ska ha 113 liter totalt,fördelat 50/50 o tar allt då ggr 6
har kollat på ett beräkningprogram angående slotporten som då skulle vara 1000bred 300hög ggr 125djup
för att stämma av den portade delen till 50hz

low_and_loud
4 april 2010
Trådstartare
ja detta är rent spl bygge! så jäkla mycket bass som möjligt smile finlir kör man i andra bilen

21 761 Inlägg
4 april 2010
Hur stor låda kan du få plats med?

Jag antar att lådan kan stämmas av relativt djupt i en sån bil, så är det väl i bilen som ExtraKim har om jag inte minns fel. smile

low_and_loud
4 april 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur stor låda kan du få plats med?

Jag antar att lådan kan stämmas av relativt djupt i en sån bil, så är det väl i bilen som ExtraKim har om jag inte minns fel. smile

ja absoulut största yttermåtten är cirka 1400 mm bred 1200 mm hög samt cirka 1200 mm djup. lastutrymmet är cirka 1500mm djup men då är det ju batteribank och steg som ska få plats också.sen måste man ju dra av för all stagning.men jag har väl en ide om att bygga som spant mot karossen så att jag bygger lådan på plats i bilen dvs den kommer inte gå att ta ur sedan.så då skule man kunna räkna på dom maxmåtten jag angivit.

mvh anders

21 761 Inlägg
4 april 2010
Trekammars bandpasslåda:

200 liter netto i varje sluten kammare, 3 basar i vardera sluten kammare.
600 liter netto i portade kammaren.
Porten görs 1000 mm hög och 205 mm bred, 100 mm djup.

Det är ingen slotport, bara en vanlig rektangulär port. Avstämningen är beräknad till runt 50 Hz, men det går ju att tex stoppa in en "insatsport" av 22 mm material som är 300 mm djup och få omkring 40 Hz avstämning. smile

low_and_loud
5 april 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Trekammars bandpasslåda:

200 liter netto i varje sluten kammare, 3 basar i vardera sluten kammare.
600 liter netto i portade kammaren.
Porten görs 1000 mm hög och 205 mm bred, 100 mm djup.

Det är ingen slotport, bara en vanlig rektangulär port. Avstämningen är beräknad till runt 50 Hz, men det går ju att tex stoppa in en "insatsport" av 22 mm material som är 300 mm djup och få omkring 40 Hz avstämning. smile

och det skulle väl fungera om jag gör 3 slutna kammare på 133liter också då eller? eftersom de kommer drivas av 3 slutsteg parvis.samt att porten blir liggandes istället för stående fast med samma mått då,eftersom den ej går att göra 1000mm på höjden då utrymmet inåt kupen är mindre där så går det ju bara på bredden.

tänker mig då 3 slutna kammare på 133 liter längst bak i skåpet som spelar in i den portade delen på 600liter och sen porten rakt in i kupen,precis som i kims express.vad tror du om det

mvh anders.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
5 april 2010
Får du verkligen in 3st 15"are på bredden? Låter som att du måste bygga lådan på plats i bilen i så fall.

Om du hade velat bara köra med 4st basar så hade du kunnat få måtten på min låda, problemet är att jag tror att ditt lastutrymme är för kort för att få plats med en likadan låda som jag har.
Har för mig att min är 167cm lång.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

low_and_loud
5 april 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Får du verkligen in 3st 15"are på bredden? Låter som att du måste bygga lådan på plats i bilen i så fall.

Om du hade velat bara köra med 4st basar så hade du kunnat få måtten på min låda, problemet är att jag tror att ditt lastutrymme är för kort för att få plats med en likadan låda som jag har.

Tanken är att bygga fullt i spant mot sidoväggarna golv samt tak för att sedan klä med dubbla spånskivor runt om och på sätt bygga i lådan i skåpet på plats.frågan är väl dock hur ljudet påverkas då jag ej tänkt att sätta alla 6 på en och samma vägg . ja det blir ju på bakväggen men inte alla på en slät yta utan att 2 är riktade uppåt 2 framåt samt 2 hängades upp och ner.så då blir ju inte den portade kammaren helt rektangulär utan den kommer se lite annorlunda ut i formen men volymen på 600 liter blir ju den samma.alternativ är ju 2 på höjden ett par i mitten samt ett par på varje sida som är vinklade snett framåt.

low_and_loud
5 april 2010
Trådstartare
project_black_v70N skrev:
ExtraKim skrev:

Tanken är att bygga fullt i spant mot sidoväggarna golv samt tak för att sedan klä med dubbla spånskivor runt om och på sätt bygga i lådan i skåpet på plats.frågan är väl dock hur ljudet påverkas då jag ej tänkt att sätta alla 6 på en och samma vägg . ja det blir ju på bakväggen men inte alla på en slät yta utan att 2 är riktade uppåt 2 framåt samt 2 hängades upp och ner.så då blir ju inte den portade kammaren helt rektangulär utan den kommer se lite annorlunda ut i formen men volymen på 600 liter blir ju den samma.alternativ är ju 2 på höjden ett par i mitten samt ett par på varje sida som är vinklade snett framåt.

man kan ju säga att den portade delen då skulle bli 5 kantigt i form om du förstår vad jag menar.

2 665 Inlägg
5 april 2010
ExtraKim skrev:

Klart det funkar men du vet inte om det är 100% eller 95%.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
5 april 2010
154dB med så lite effekt som jag har tycker jag talar sitt tydliga språk.

Förstår inte hur du menar att det skulle påverka och hur det skulle bli bättre om jag byggt annorlunda.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

21 761 Inlägg
6 april 2010
project_black_v70N skrev:
och det skulle väl fungera om jag gör 3 slutna kammare på 133liter också då eller?

Det borde också fungera. smile

Sök