6599
Sök

Tankar kring utställningar och bedömning på dessa!

1 866 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
Har länge funderat och stört mig på en sak!
Tycker det är grymt orättvist att både företag eller snarare personer som äger styling/tuning företag tävlar i samma klass/om samma pris som vanliga svensson.....
En person som jobbar på ett sådant ställe har ju tillgång till så himla mycket mer och får betala helt andra priser för utrustningen de har i/på sina bilar. Plus att det finns något som heter tjänster/gentjänster. De har ju helt andra resurser och förmåner än en vanlig svensson.
Jag tycker att man borde skilja på dem och oss vanliga medelsvensson i tävlingar. De borde tävla i en klass och vi andra i en klass!
Självklart har de också rätt att tävla... men för att det ska vara så rättvist som möjligt borde de ju tävla mot andra företag. Tävla mot bilar i samma klass.

Vet inte riktigt vad jag ska jämföra det med, men man kanske kan säga såhär...
Tänk dig att Zlatan Ibrahimovic och Pelle Svensson ska bilda vars ett fotbollslag. Zlatan spelar med de bästa i världen och Pelle spelar i Div. 5 i sverige. Nu ska de bilda vars ett lag som ska spela mot varandra.  Zlatan har ju 100 grr bättre förutsättningar! Han har kontakter världen över medans Pelle inte är i närheten av detta. Därför kommer ju Zlatans lag utklassa Pelles!

Varför inte göra som det är i sportens värld!? Dela in allt i divisioner så blir allt mycket rättvisare!

Självklart vill jag se företagsbilar på utställningarna, de är ju grymma. Men jag tycker de ska tävla i en helt annan division. De är i en klass för sig.

Detta är mina tankar o ideèr!
Vad tänker ni när ni läser detta? Vore det inte mer rättvist såhär?

tratt
353 Inlägg
2 april 2010
Klart att du har en poäng i det du säger, men nu låter det lite kommunistiskt, då de som jobbar med diverse styling och trim, de har ju faktiskt jobbat sig till det, och antagligen håller de på med det dem gillar, vilket man inte ska ta ifrån dem och de ska absolut inte bli en nackdel för dem. Det med egna klasser låter som en bra idé på papper, men i praktiken, vete fan hur de kommer gå.

För att sammanfatta min synpunkt, alla har inte samma förutsättningar, så är det bara, speciellt i denna gren. Det är inte som boxare, att man har olika vikt-klasser, man kan inte ordna det lika lätt så att säga.

Mvh Andreas

1 291 Inlägg
3 april 2010
Det faller ju lite grann på sin egen orimlighet.
Ska hela personers kontaktnät vägas in föe en bedömning av vilken klass man ska delta i?
"Anton", vanlig svenson som jobber som sjuksköterska ska alltså tävla i en annan klass än "pelle" som jobbar på en industri där han har tillgång till fina maskiner tex?
Vars ska man dra gränsen mellan en företagsbil och en privatperson som blivit sponsrad med lite prylar tex?
Det är trots allt inte alla fina prylar och godsaker som gör ett bygge, det är hantverket bakom och hur allt sitter ihop och det kostar i sammanhanget ganska små pengar vilket många verkar ha glömt!

1 866 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
Konjagare skrev:
Klart att du har en poäng i det du säger, men nu låter det lite kommunistiskt, då de som jobbar med diverse styling och trim, de har ju faktiskt jobbat sig till det, och antagligen håller de på med det dem gillar, vilket man inte ska ta ifrån dem och de ska absolut inte bli en nackdel för dem. Det med egna klasser låter som en bra idé på papper, men i praktiken, vete fan hur de kommer gå.

För att sammanfatta min synpunkt, alla har inte samma förutsättningar, så är det bara, speciellt i denna gren. Det är inte som boxare, att man har olika vikt-klasser, man kan inte ordna det lika lätt så att säga.

Mvh Andreas

Jag håller med dig... Klart de har jobbat sig till den possition de är i idag, och de ska vara stolta över det o gör de ett bra bygge så förtjänar de all kred. de kan få, och de ska inte missgynnas på något sätt. Men jag tycker inte att de missgynnas på något sätt bara för att de får tävla i en egen klass! snarare tvärt om!

Om jag hade varit egen företagare och byggt en super grym bil så hade ju inte jag velat tävla mot "Sven" som byggt sin bil hemma i garaget under några helger... Jag skulle vilja tävla mot några i samma klass som mig. Och vinner jag då ett pris så kan jag känna mig riktigt stolt över det.
Man kan ju jämför det med att en Ferrari möter en prelude i ett race ( ganska orättvist då ferrarin är mycket snabbare ) Medans ett race mellan en ferrari o en lamborghini är mycket jämnare och betydligt roligare för den som vinner att vinna!

Varför tror du inte det skulle funka i praktiken?
Man kan ju tänka sig en Amatör klass och en Proffs eller företags klass.
Amatörerna tävlar mot amatörerna o proffsen mot proffsen.

1 866 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
MattiasH skrev:
Det faller ju lite grann på sin egen orimlighet.
Ska hela personers kontaktnät vägas in föe en bedömning av vilken klass man ska delta i?
"Anton", vanlig svenson som jobber som sjuksköterska ska alltså tävla i en annan klass än "pelle" som jobbar på en industri där han har tillgång till fina maskiner tex?
Vars ska man dra gränsen mellan en företagsbil och en privatperson som blivit sponsrad med lite prylar tex?
Det är trots allt inte alla fina prylar och godsaker som gör ett bygge, det är hantverket bakom och hur allt sitter ihop och det kostar i sammanhanget ganska små pengar vilket många verkar ha glömt!

Håller med dig om att det blir grymt svårt att dra gränsen! Men nu tänker jag mest på renodlade styling och tuning företag. Att de tävlar i samma klass. Eller så kanske man kan göra som så att de som vill ställer upp i en så kallad proffs klass/division.Det borde ju locka de mer påkostade bilarna, plus att det är frivilligt. Folk eller företag som då har grymma bilar och vill mäta sig likvärdiga bilar och vill vinna riktigt fina priser och känna sig extra stolta bör ju då ställa upp i denna klass!

tratt
353 Inlägg
3 april 2010
Det jag mest tänker på i praktiken är antalet vanliga svenssonbyggare kontra proffsbyggare, nu vet jag inte om de flesta är proffs, eller svensson som har majoriteten i dessa evenemangen. Men klart att ha olika klasser, företag mot företag tillexempel, låter utmärkt. Men folk kanske samtidigt vill möta alla, och se var man hamnar, om man kanske lyckas kravla sig upp bland proffsen även fast man inte har haft de lika lätt. Jag förstår din synpunkt på de hela och kan inte mer än annat att hålla med.

1 866 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Konjagare skrev:
Det jag mest tänker på i praktiken är antalet vanliga svenssonbyggare kontra proffsbyggare, nu vet jag inte om de flesta är proffs, eller svensson som har majoriteten i dessa evenemangen. Men klart att ha olika klasser, företag mot företag tillexempel, låter utmärkt. Men folk kanske samtidigt vill möta alla, och se var man hamnar, om man kanske lyckas kravla sig upp bland proffsen även fast man inte har haft de lika lätt. Jag förstår din synpunkt på de hela och kan inte mer än annat att hålla med.

skönt att du håller med :-)
Som jag skrev i mitt senaste inlägg så kunde man ju göra det hela frivilligt... dvs vill en amatör möta ett proffs så får han det och tvärt om! Amatörerna kommer ju säker med tiden vilja möta proffsen men proffsen kommer ju förmodligen inte att vilja tävla mot markant sämre byggen än sitt egna tror jag! De vill ju möta bilar med likvärdig klass sin egen bil o inte betydligt sämre, tror jag :-)

9 108 Inlägg
5 april 2010
Förstår din tanke till viss del men jag håller inte med i och med allt merjobb det innebär för arrangörer m.m.

Vem ska bedöma vem som är proffs och amatör? Vart ska gränsen dras liksom. Väldigt många betalar mycket själva och gör allt jobb själva men kanske har rabatt på 50% på vissa delar. Proffs eller amatör? Eller om en vanlig svensson betalar allt men känner ett "proffs" som hjälper till mycket med bygget på ledig tid, ska den bilen också bedömas i proffsklassen då?

Nja, helt enkelt för svårbedömt. Om ett företag står som ägare och har den enbart som reklampelare kan jag köpa att man inte är giltig till att tävla med de andra men att jaga alla som jobbar på vissa företag eller har ett visst kontaktnät blir bara kommunistiskt smile

Det man tävlar i är ju snygghet, det är svårt att sätta klasser på det. I racingsammanhang är det mycket lättare att följa ett reglemente och placera bilar i klasser men där tävlar ju alla i samma klass mot varandra oavsett vem dom känner eller hur mycket pengar dom har eller hur.

Vem ska kontrollera hur mycket spons man fått eller vad man fått? Det hade bara blivit en jäkla massa skitsnack bakom ryggen på folk i slutändan, "han ska inte tävla i vår klass för han har fått hjälp av ett företag". Nja.

Det blev väldigt mycket osammanhängande text nu men jag tycker faktiskt det låter rätt orimligt.

7 385 Inlägg
12 april 2010
ja tycker de låter som en ganska bra idé ! om man nu gör det frivilligt ... en amatör och en proffs klass skulle nog locka fler utställare oxå och efter som det är frivilligt får man ju självbedöma om man är proffs eller amatör. Tycker det låter toppen !

Random Hero
4 047 Inlägg
12 april 2010
låter som en bra ide men kommer aldrig bli något av de då så som många sagt att de blir svårt o dra en gräns...

OT : låter dom du är lite gnällig för du tkr du blivit orättvist bedömd ? wink

Dog food lid. Backwards

Sök