2372
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
Ett sista försök med ramen!! Kapa upp några fogar och rikta till en aning smile Får se hur de slutar!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
2cm skev.. ska nog lösa sig till slut! Ev. att man får bygga en jigg av någe slag i planhyvlat trä/4-profil så man har en ram att utgå ifrån!

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs049.snc6/167917_481136674138_588259138_5935496_2113831_n.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
Ägnat yttligare tid åt ramen utan något possitivt resultat sad

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
Ger upp ramen nu! Omöjligt att få den rak utan en jigg..

Den som vill göra ett försök att få den rak får gärna ringa: 0732308801
Den som vill sponsra till en ny ram får gärna skicka pengar till paypal: carfreak@spray.se
wink
Senast redigerat av MrCarfreak (27 december 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
Ramen nedkapad för att kunna slänga den lättare... så var de me den, bara glömma bort smile

*Ett sista försök kommer göras.. har kapat bort alla tvär stag och ska se över själva rambenen så de är 100% raka, sen ska jag försöka leta tag på någon som har ett riktigt svetsbord/jigg så man kan punkta ihopp allt igen!

Alt. bygger jag en jigg med exakta bredden och lika högt som backhalf ramen skall vara, på så vis kan jag punkta fast delarna i jiggen och sedan svetsa fast alla tvärstag, smart va? wink, se bilden nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/1033136_2m627a.jpg
Senast redigerat av MrCarfreak (27 december 2010)

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 588 Inlägg
27 december 2010
Svetsa mindre bitar åt gången & kyl lite emellan, eller låt din "svetsare" göra hela jobbet wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
Svetsa mindre bitar åt gången & kyl lite emellan, eller låt din "svetsare" göra hela jobbet wink

aa precis smile Själva rambenen är spikraka iafall som tur är! Det är när man svetsar på tvär stagen som de blitt skevt troligen.

Nää, jag gör de själv smile

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
Haft några kundbilar under förmiddan, nu ska jag fixa till rambenen så de ser fina ut igen.. sen får jag se om det är lönt att bygga en jigg eller köpa en färdig ram! Många tycker nog att jag ska köpa en färdig ram men ställer mig tveksam till det då jag vill kunna känna/säga att det är JAG som byggt bilen.. Känns som ett grovt nederlag att köpa en färdig ram.. får se vad som händer..
Senast redigerat av MrCarfreak (28 december 2010)

//Carfreak

16 Inlägg
28 december 2010
Om du bygger en ram som du själv tycker blir riktigt fin,
är det inte då roligare om det blir jävligt fint svetsat ? du slipper ju lägga ner jobbet på att slipa å härja.

är vell lite grann som att göra ett seriöst underarbete ,så ska man iaf rolla bara för att göra allt själv:P

Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
valvetrain skrev:
är det inte då roligare om det blir jävligt fint svetsat ? du slipper ju lägga ner jobbet på att slipa å härja.

är vell lite grann som att göra ett seriöst underarbete ,så ska man iaf rolla bara för att göra allt själv:P

En svets fog ska ALDRIG slipas ned oavsett..
Jag är nöjd med mina fogar wink

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs026.snc6/165668_477207864138_588259138_5860818_7995789_n.jpg

Alla fogarna ska spacklas, sen åker det på en epoxy grund och sedan lack smile
Hela insidan blir i utställnings skick!

//Carfreak

SMR | SM Racing
280 Inlägg
28 december 2010
Ja den fogen ska du va nöjd med! Fin blev den big_smile

Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
EkF skrev:
Ja den fogen ska du va nöjd med! Fin blev den big_smile

så ser alla mina MIG fogar ut nu, förutom vissa som blir mycket finare wink

//Carfreak

SMR | SM Racing
280 Inlägg
28 december 2010
Nice!

Nu ska du bara köpa dig en TIG och göra ännu finare

Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
EkF skrev:
Nice!

Nu ska du bara köpa dig en TIG och göra ännu finare

TIG har jag wink Men är helt värdelös på tig :p

//Carfreak

RMR-Crew
478 Inlägg
28 december 2010
Vafan? svetsar du och sen slipar ner för att sen svetsa på samma ställe igen eller?

Gasglad
3 244 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
kawiZz skrev:
Vafan? svetsar du och sen slipar ner för att sen svetsa på samma ställe igen eller?

nej ?

//Carfreak

227 Inlägg
28 december 2010
MrCarfreak skrev:
valvetrain skrev:

En svets fog ska ALDRIG slipas ned oavsett..
Jag är nöjd med mina fogar wink

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- … 5789_n.jpg

Alla fogarna ska spacklas, sen åker det på en epoxy grund och sedan lack smile
Hela insidan blir i utställnings skick!

Säg aldrig aldrig, det finns applikationer där man kan öka hållfastheten genom att slipa svetsfogen.

421 Inlägg
28 december 2010
Tycker du ska behålla den nedkapade ramens bitar, dom kan komma till nytta sen tar du och ger dig på att bygga en ny och denna gång så tänk inte före en gång utan tänk före sen tänker du före igen och när du tänker svetsa så tänker du igenom allt en gång till och tror du att du kommer göra rätt då så tror du fel , tänk igen och ta den lungt denna gång, en bit i taget , kolla noga och dubbelmät både tre å fyra gånger innan svetsning och efter svetsning, vid minsta skevning så börja rikta och låt det ta tid, det är det enda du har GOTT om, Det tar tid och det ska ta tid !

HAHA Det var min finaste kommentar på gorg på länge, jobbig att läsa men läsvärd.

Gott nytt år !

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten

Gasglad
3 244 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
dutten skrev:
Tycker du ska behålla den nedkapade ramens bitar, dom kan komma till nytta sen tar du och ger dig på att bygga en ny och denna gång så tänk inte före en gång utan tänk före sen tänker du före igen och när du tänker svetsa så tänker du igenom allt en gång till och tror du att du kommer göra rätt då så tror du fel , tänk igen och ta den lungt denna gång, en bit i taget , kolla noga och dubbelmät både tre å fyra gånger innan svetsning och efter svetsning, vid minsta skevning så börja rikta och låt det ta tid, det är det enda du har GOTT om, Det tar tid och det ska ta tid !

HAHA Det var min finaste kommentar på gorg på länge, jobbig att läsa men läsvärd.

Gott nytt år !

Där sa du något bra smile

Jo rambenen kommer behållas. .. Om jag bygger vidare på dem nu eller ej vet jag inte, 6250:- ink. moms är inte så väldigt farligt för en "proffs" byggd ram endå, då är man garanterad 100% rakhet också!

Jo precis, du har helt rätt i det du skriver! 90% tänkande och 10% byggande - i steg!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Kommer börja lite smått på motorn nu, har helt nya packningar mm. hemma redan så blir till å göra en snabb genomgång och byta de packningar som brukar ge sig med tiden!

Ska bli kul å se hur kolvar mm ser ut, måste vara fräscha iom. hur fint motorn gick innan!

[video]http://www.garaget.org/video/7ac3zzao9y55[/video]

//Carfreak

Sök