CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

MrCarfreak Gasglad
18 april 2010 · 3 244 Inlägg

Carlén skrev:

MrCarfreak skrev:

twin_cam skrev:

Ok det va ju faktiskt inget farligt pris. smile

Du ska ju ha dubbla SU med trattar smile Då blir det det riktiga brölet wink

Men det är smidigt att bygga en motor brevid smile Finns ju gott om B20 motorer smile

Hur går den då? Jag har B20A med enkel stromberg i min, och den går klockrent... Inte snabb, men går fint wink

Har du glapp i fördelaren så går den som skit oavsett vad du har för förgasare på...

njae, den går ojämnt på tomgång men så fort man kommer upp i lite varv sticker den iväg ganska fint, dock med misständningar ibland som resulterar i att den sjuter eld wink

Jag har en B18 som är borrad till 2.0l, enkel stromberg, v90 kam, steg 3 topp.

Enkel stromberg och steg 3 topp passar inte heller så bra ihop, behövs dubbla gasare om du ska få ut den tilltänkta effekten.

Precis :p Blir nog dubbla stromberg alt. su till att börja med tillsammans med ett typ 3 extractor.
Effekten finns ju där redan, går helt okej för att vara en B18 "B20"

En ska undrar jag.. de filterringarna som finns, var ska de sitta? I bröstkåpan sitter det iafall en packbox..
Verkar läcka olja baktill på motorn.. har inte kollat så noga ännu, ska ta loss kopplingen och kolla närmare, var iafall söligt innuti sprängkåpan.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
twin_cam Smålänning
18 april 2010 · 7 877 Inlägg

Säkert bakre packboxen bakom svänghjulet med 99% säkerhet. Kan vara ingående axel i lådan med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MrCarfreak Gasglad
18 april 2010 · 3 244 Inlägg

twin_cam skrev:
Säkert bakre packboxen bakom svänghjulet med 99% säkerhet. Kan vara ingående axel i lådan med.

Okej!
Ska skaffa mig en kompletteringssats och byta de flesta packningarna!!
Grenrör och insug blir också blästrat, sen åker de på en coating!
Förgasaren ska läggas i ett diesel bad så den blir ren och fin!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
18 april 2010 · 6 473 Inlägg

MrCarfreak skrev:

Carlén skrev:

MrCarfreak skrev:

njae, den går ojämnt på tomgång men så fort man kommer upp i lite varv sticker den iväg ganska fint, dock med misständningar ibland som resulterar i att den sjuter eld wink

Jag har en B18 som är borrad till 2.0l, enkel stromberg, v90 kam, steg 3 topp.

Enkel stromberg och steg 3 topp passar inte heller så bra ihop, behövs dubbla gasare om du ska få ut den tilltänkta effekten.

Precis :p Blir nog dubbla stromberg alt. su till att börja med tillsammans med ett typ 3 extractor.
Effekten finns ju där redan, går helt okej för att vara en B18 "B20"

En ska undrar jag.. de filterringarna som finns, var ska de sitta? I bröstkåpan sitter det iafall en packbox..
Verkar läcka olja baktill på motorn.. har inte kollat så noga ännu, ska ta loss kopplingen och kolla närmare, var iafall söligt innuti sprängkåpan.

Filtringarna är främre & bakre vevaxeltätning, kan dock vara packboxar på sista B20na.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
MrCarfreak Gasglad
18 april 2010 · 3 244 Inlägg

farbrorbozze skrev:

MrCarfreak skrev:

Carlén skrev:

Enkel stromberg och steg 3 topp passar inte heller så bra ihop, behövs dubbla gasare om du ska få ut den tilltänkta effekten.

Precis :p Blir nog dubbla stromberg alt. su till att börja med tillsammans med ett typ 3 extractor.
Effekten finns ju där redan, går helt okej för att vara en B18 "B20"

En ska undrar jag.. de filterringarna som finns, var ska de sitta? I bröstkåpan sitter det iafall en packbox..
Verkar läcka olja baktill på motorn.. har inte kollat så noga ännu, ska ta loss kopplingen och kolla närmare, var iafall söligt innuti sprängkåpan.

Filtringarna är främre & bakre vevaxeltätning, kan dock vara packboxar på sista B20na.

Okej, min b18 verkar vara uppgraderad med packboxar som tur är smile

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
18 april 2010 · 1 479 Inlägg

Filtringar är ju inte den bästa lösningen tyvärr sad

Det att motorn går dåligt somsagt kan ju vara att du har för klen förgasare som tidigare säger. Har du otur så är kammen utsliten med, men är nog inte troligt smile Orginalkammen i min gamle B18 var så utsliten så nockarna nästan var lika runda som godset, så den var 2,5 cylindrig tillslut lol Men om något är utslitet framgår nog snart när du rivt den smile

Hörde jag ordet släng?! Nej släng inte listerna, eller var de målade? tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
MrCarfreak Gasglad
18 april 2010 · 3 244 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Filtringar är ju inte den bästa lösningen tyvärr sad

Det att motorn går dåligt somsagt kan ju vara att du har för klen förgasare som tidigare säger. Har du otur så är kammen utsliten med, men är nog inte troligt smile Orginalkammen i min gamle B18 var så utsliten så nockarna nästan var lika runda som godset, så den var 2,5 cylindrig tillslut lol Men om något är utslitet framgår nog snart när du rivt den smile

Hörde jag ordet släng?! Nej släng inte listerna, eller var de målade? tongue

Precis smile

hehe, listerna är rollade så dem är tyvärr obruksbara!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
kenth66
18 april 2010 · 1 212 Inlägg

stripper hjälper!!
var rädd om originalen. farsan hjälper..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
rally-tobbe
18 april 2010 · 1 266 Inlägg

vill du ha gött ljud i motorn så ska du ju helt klart ha solex, weber eller dellorto med trattar tongue

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
MrCarfreak Gasglad
18 april 2010 · 3 244 Inlägg

Lite blev gjort idag iafall!

Tog ut de nylackade delarna ur lackboxen, blir hur fint som helst!
Diverse delar har lagts i diesel bad..

Motorn är snart redo för lack!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/large/908425_531eif.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/large/908426_o90us8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/large/908427_vskbzb.jpg

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
twin_cam Smålänning
18 april 2010 · 7 877 Inlägg

Fy satan så syggt det blir smile

Får bli till att  lacka och fixa för en annan med med hjulupphängningarna smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MrCarfreak Gasglad
19 april 2010 · 3 244 Inlägg

Idag blir det ev. möte med street performance wink

har börjat att polera vissa delar till motorn, gör så mkt jag orkar då jag åkt på ryggskott sad

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
MrCarfreak Gasglad
19 april 2010 · 3 244 Inlägg

Sådär, då var mötet avklarat med Street Performance. Riktigt trevlig och tillmötesgående personal, tackar jag för!

Vad som kommer att ske nu i framtiden är hemligt, då menar ju inte projektsmässigt utan hur det blir med diverse sponsorer osv. wink

Idag fortsätter renoveringen av motorn och växellådan!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
MrCarfreak Gasglad
19 april 2010 · 3 244 Inlägg

ådär, då var motor och låda svart wink Kommer bilder lite senare!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Larzzon nr1 Truck förare
19 april 2010 · 273 Inlägg

va bra att det gick oki me Street Performance..

skall bli roligt att få se bilderna på lådan å motorn smile

Seat Ateca Cupra "Red Velvet" (2020)
MrCarfreak Gasglad
19 april 2010 · 3 244 Inlägg

Här är 2st bilder på de nylackade, ligger totalt 2 ganska tjocka lager så ska inte släppa i första taget, den gamla lacken mattades ned med en ståltrissa på maskin innan. Skrovlig men blank yta blir det, men vem orkar stå och slipa en hel motorn helt jämn wink Vissa detaljer kommer penslas med vit färg, hemligt vad de blir men motorns tema är vitt och svart samt polerat wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/909321_e0gxei.jpg

Medbringar delen skall in på blästring och sedan poleras. Sitter endast där som skydd så inte färg sipprar in i lådan!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/909322_h6zroo.jpg

Senast redigerat av MrCarfreak (19 april 2010)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Larzzon nr1 Truck förare
19 april 2010 · 273 Inlägg

ser riktigt bra ut smile

Seat Ateca Cupra "Red Velvet" (2020)
MrCarfreak Gasglad
19 april 2010 · 3 244 Inlägg

Larzzon nr1 skrev:
ser riktigt bra ut smile

Tack så mycket!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
twin_cam Smålänning
19 april 2010 · 7 877 Inlägg

Riktigt nice smile Inte så vanligt med svarta B20 smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
19 april 2010 · 1 479 Inlägg

Trevligt med mera blankt, såg lite skrovligt ut somsagt , men förstärks säkert av blixten tongue Tänk bara på att mer färg gör att motorn blir varmare efterssom värmen stängs in wink

Funderat på det, borde det inte gå att slipgrunda en motor?? yikes Det är ju 2k det med, så..? Jag har iallafall 2k billack på min B20 och vet att många andra kör med det också, så slipgrund borde ju fungera smile

Senast redigerat av Volvo1968 (19 april 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang