rockabilly_ponta skrev:
Growe skrev:
rockabilly_ponta skrev:
visst kan man göra bonna lösningen med... men de på verkstad har ju rengöringsmedel o dyligt i deras maskiner som spolar lådorna... o sen ska man inte koppla oljekylaren när man spolar lodorna för då kan eventyellt den skiten som finns i lådan täppa igen kylaren...
för att volvo gör likdant när dom kör rent lådan
inget konstigt
problemet är att man skulle behöva rengöra filtret oxå men då måste lådan ner =/
olja på swedol kostar 600-700kr för 20liter
volvo gör inte så här.. för dem har en speciell maskin till de... precis samma metod vi gjorde i skolan ...
filtret måste man med rengöra som du säger men har inte skruvat på volvo automat så de kan säkert stämma med att man måste av med lådan ....
jo det gör dom, va själv med och gjorde det flera ggr när jag praktiserade på bilia när jag gick i skolan.
Tagit ifrån VADIS
Olja, byte
Obs! Endast ATF–olja som uppfyller kraven både för Dexron II E och Ford Mercon får användas. Se till att oljan inte kommer i kontakt med huden.
Förutsättningar
Byte av olja ska endast ske i något av följande fall:
-Då diagnosfunktionen har registrerat för hög oljetemperatur (felkod 2–3–5).
-Då oljan luktar bränd och är missfärgad utan att felkod registrerats. Till exempel vid hård och koncentrerad användning.
-För bilar i kontinuerlig taxitrafik och bilar som används för släpvagns– eller husvagnsdragning under större delen av körsträckan, ska byte ske vid en serviceintervall på 75 000 km.
Varning! Oljan kan vara mycket het om bilen nyligen körts. Undvik hudkontakt.
Avtappning
Ta bort skyddskåpan under motorn.
Ta bort oljepluggen och tappa ur oljan från växellådan.
Montering av oljeplugg
Sätt dit oljepluggen med en ny packning.
Moment: 40 Nm.
Sätt dit skyddskåpan.
Ta bort:
-Batteriet
-Batterihyllan
Lossa returslangen på kontrollsystemets kåpa.
Sätt dit en plastplugg på anslutningen i kåpan.
Sätt dit en genomskinlig plastslang på returslangens anslutning.
Placera ett uppsamlingskärl för olja under slangen.
Sätt provisoriskt dit batterihyllan och batteriet.
Påfyllning
Dra åt handbromsen och ställ växelväljaren i läge P. Fyll på ca 2 liter olja
Starta motorn och låt den gå på tomgång.
Stäng av när luftbubblor börjar synas i slangen.
Fyll på ca 2 liter olja.
Starta motorn igen och låt den gå på tomgång.
Stäng av när luftbubblor börjar synas i slangen.
Ta bort batteriet och batterihyllan. Ta bort slangen från anslutningen.
Sätt dit returslangen i växellådskåpan, batterihyllan och batteriet.
Fyll på ca 2 liter olja
Dra åt handbromsen
Starta motorn och låt den gå på tomgång, för växel– väljaren mellan de olika växellägena och stanna 4–5 sekunder i varje läge.
Ställ växelväljaren i läge P med motorn igång.
Vänta 2 minuter, kontrollera därefter oljenivån
Efterfyll vid behov. Växellådan rymmer 7,6 ±0,25 liter (MAX, MIN).
Stäng av motorn
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.