Diesel versus Bensin! En liten historia!

Carljor
6 april 2010 · 80 Inlägg

Tjena alla!

Nu ska jag dela med mig av en historia, som har fått många hjärnceller att arbeta övertid.

Det var såhär förstår ni, att förra veckan skulle jag lämna in min BMW 520 Touring-00 på service. Den börjar närma sig 20 000 milsgränsen, och är lite gången till åren med ett par krigsskador. Med mig hade jag min kära bror, som satt i vår mors V70 D5 - 07, men sina snälla cirkus 3000 mil på mätarn. Alltså, som dag och natt.

Men för att återgå till historian, så började det, en mulen onsdagsmorgon, på väg ut till verkstaden. Jag tänkte att; "fan, skall man se hur hårt man får pisk" och ringde till brorsan som låg bakom mig. Jag förklara läget för han, och han var inte sen på att hänga med. Vi väntade tills det blev 3 filigt, 110 väg och så körde han upp brevid mig.

Första "pullen" Gjordes vid 90km/h. Båda börja på 3ans växel, 1 tut, 2 tut, 3 tut. And we were off. Och jag har aldrig sett en mun och ett par ögon så vidöppna, som på min bror. Jag stack ifrån han! Inte med världens fart, men jag körde ifrån han upp till ca 145-150km/h och därefter kom han ikapp mig igen. Bror min ringde mig, med gråten i halsen och krävde revansch!

Utan att någon av oss riktigt fattade vad som hände, körde vi en gång till. Från 100km/h, han på fjärde växel, och jag på tredje. Denna gången drog vi jämt, till samma hastighet, ca 145km/h.

Så, ni som är förståsigpåare; FÖRKLARA FÖR MIG!

Hur kan en 2 liters motor med mopedcylindrar hänga på en en diesel 5a?

150hk/190nm Mot 185hk/400nm,

Är det bara jag som inte får ihop det?


Mvh Carl

Senast redigerat av Carljor (6 april 2010)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 april 2010 · 5 650 Inlägg

mkt har vell med och göra att benisnarna kan varva 1 par tusen rpm mer medans disel kan ha röd makeringarna på vissa bilar redan runt 3500 -4000 rpm
och att dislarnarna är ju mera drag bilar än toppfarts bilar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
sandzoo
6 april 2010 · 2 072 Inlägg

Carljor skrev:
Tjena alla!

Nu ska jag dela med mig av en historia, som har fått många hjärnceller att arbeta övertid.

Det var såhär förstår ni, att förra veckan skulle jag lämna in min BMW 520 Touring-00 på service. Den börjar närma sig 20 000 milsgränsen, och är lite gången till åren med ett par krigsskador. Med mig hade jag min kära bror, som satt i vår mors V70 D5 - 07, men sina snälla cirkus 3000 mil på mätarn. Alltså, som dag och natt.

Men för att återgå till historian, så började det, en mulen onsdagsmorgon, på väg ut till verkstaden. Jag tänkte att; "fan, skall man se hur hårt man får pisk" och ringde till brorsan som låg bakom mig. Jag förklara läget för han, och han var inte sen på att hänga med. Vi väntade tills det blev 3 filigt, 110 väg och så körde han upp brevid mig.

Första "pullen" Gjordes vid 90km/h. Båda börja på 3ans växel, 1 tut, 2 tut, 3 tut. And we were off. Och jag har aldrig sett en mun och ett par ögon så vidöppna, som på min bror. Jag stack ifrån han! Inte med världens fart, men jag körde ifrån han upp till ca 145-150km/h och därefter kom han ikapp mig igen. Bror min ringde mig, med gråten i halsen och krävde revansch!

Utan att någon av oss riktigt fattade vad som hände, körde vi en gång till. Från 100km/h, han på fjärde växel, och jag på tredje. Denna gången drog vi jämt, till samma hastighet, ca 145km/h.

Så, ni som är förståsigpåare; FÖRKLARA FÖR MIG!

Hur kan en 2 liters motor med mopedcylindrar hänga på en en diesel 5a?

150hk/190nm Mot 185hk/400nm,

Är det bara jag som inte får ihop det?


Mvh Carl

hmm konstigt.. kan bara säga att min bmw 320d på 136hk (orginal) och bmw 320 (150hk) så ligger de i samma fart.. ex 0-100km/h (intstuktionsboken)

Sandzoo i da house
o_lindh
6 april 2010 · 347 Inlägg

TS: Jag tror att det är brorsan din som spelar dig ett spratt. Det är den enda förklaringen jag kan finna annars måste det vara nåt fel med v70n.

Grabber Dagdrömmare
6 april 2010 · 2 836 Inlägg

Man kan säga så här:
- bensin - snabb i starten men inte tillräckligt i långa loppet, bästa effekt vid höga varvtal, 5000rpm uppåt
- diesel - "vänta du bara så ska du få!" högsta Nm redan vid 1200-1600rpm (beroende på bil)

Tänk lite på hur gamla dieselbilarna var för i tiden, slö som bara den men den kunde man köra genom stan o på motorvägen på samma växel medan bensinbil var men tvungen att använda spaken.

Det är som med sex smile ibland händer saker på en gång o ibland tar det tid! lol

Senast redigerat av Grabber (6 april 2010)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
sandzoo
6 april 2010 · 2 072 Inlägg

MrEricsson skrev:
mkt har vell med och göra att benisnarna kan varva 1 par tusen rpm mer medans disel kan ha röd makeringarna på vissa bilar redan runt 3500 -4000 rpm
och att dislarnarna är ju mera drag bilar än toppfarts bilar

spelar ej roll.. min bmw ligger spärren vid 4,700-4,800rpm.. men växlar alltid strax under 4000rpm där ligger alla hästar hemma..o turbon jobbar på... då.. smile

Sandzoo i da house
Carljor
6 april 2010 · 80 Inlägg

MrEricsson skrev:
mkt har vell med och göra att benisnarna kan varva 1 par tusen rpm mer medans disel kan ha röd makeringarna på vissa bilar redan runt 3500 -4000 rpm
och att dislarnarna är ju mera drag bilar än toppfarts bilar

Självklart vet jag att det är så. Men jag tycker det är rätt oväsentligt, eftersom min bmwbensinare måste upp på relativt höga var samtidigt som brorsan startade på 4an, och då ligger D5an runt 2000-3000rpm( kommer inte ihåg exakt) där den har som störst verkningsgrad, och turbon är redo för att tvångsmata motorn.

Så, båda bilarna var "redo".

Senast redigerat av Carljor (6 april 2010)

schnauz
6 april 2010 · 1 758 Inlägg

Skiljer bara 35 hk, är ju inte så mycket.
Hur mycket skiljer vikten?

Som redan har påpekats så har ju en diesel ett snävare register. Spelar visserligen mindre roll på treans och fyrans växel, men du kunde troligen ligga kvar på lägre växel lite längre och utnyttja bensinarens register på bättre sätt än vad som var möjligt i dieselvolvon?

Carljor
6 april 2010 · 80 Inlägg

Grabber skrev:
Man kan säga så här:
- bensin - snabb i starten men inte tillräckligt i långa loppet, bästa effekt vid höga varvtal, 5000rpm uppåt
- diesel - "vänta du bara så ska du få!" högsta Nm redan vid 1200-1600rpm (beroende på bil)

Tänk lite på hur gamla dieselbilarna var för i tiden, slö som bara den men den kunde man köra genom stan o på motorvägen på samma växel medan bensinbil var men tvungen att använda spaken.

Det är som med sex smile ibland händer saker på en gång o ibland tar det tid! lol

Haha, alltså..

Det är ta mig fan tvärt emot. V70n måste man använda spaken på, medans bmw slänger man i en växel och bryr sig inte speciellt mycket mer.

TS: Jag tror att det är brorsan din som spelar dig ett spratt. Det är den enda förklaringen jag kan finna annars måste det vara nåt fel med v70n.

Nej; vi testade med farsans s80 D5, samma sak.

Skiljer bara 35 hk, är ju inte så mycket.
Hur mycket skiljer vikten?

Som redan har påpekats så har ju en diesel ett snävare register. Spelar visserligen mindre roll på treans och fyrans växel, men du kunde troligen ligga kvar på lägre växel lite längre och utnyttja bensinarens register på bättre sätt än vad som var möjligt i dieselvolvon?

Det kan man tycka, men sen samtidigt har D5an dubbelt så mycket NM. Och viktmässigt är de rätt lika, volvon kanske är + eller - några. Jag vet att BMW väger 1700-1750kg med full tank

Jo visst, men som jag skrev i något inlägg över, så hade båda bilarna "samma" förutsättningar för att ge så mycket kraft de kan.

Senast redigerat av Carljor (6 april 2010)

von_blad
7 april 2010 · 461 Inlägg

Såklart BMWn piskade Volvon! Inget konstigt med det? wink

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Mr_Woods Musiker
7 april 2010 · 472 Inlägg

Heja BMW! big_smile

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
LordLife
7 april 2010 · 998 Inlägg

Kan det inte vara så att det är lite skit bakom ratten tongue

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Eisenhut
7 april 2010 · 1 827 Inlägg

Carljor skrev:

Skiljer bara 35 hk, är ju inte så mycket.
Hur mycket skiljer vikten?

Som redan har påpekats så har ju en diesel ett snävare register. Spelar visserligen mindre roll på treans och fyrans växel, men du kunde troligen ligga kvar på lägre växel lite längre och utnyttja bensinarens register på bättre sätt än vad som var möjligt i dieselvolvon?

Det kan man tycka, men sen samtidigt har D5an dubbelt så mycket NM. Och viktmässigt är de rätt lika, volvon kanske är + eller - några. Jag vet att BMW väger 1700-1750kg med full tank

Jo visst, men som jag skrev i något inlägg över, så hade båda bilarna "samma" förutsättningar för att ge så mycket kraft de kan.

Vad skulle NM möjligtvis betyda?

Det är effekten och ingenting annat som spelar roll, mycket NM visar ju endast att man har mycket effekt även i låga register men varvar man inte mer än vad en dieselsnurra gör så spelar det noll roll. Därmed blir det ju ungefär samma toppeffekt på bilarna och dom går således lika bra.

Det som är underligt är väl dom 35hk men det kan också ha en naturlig förklaring såsom utväxling, drivlineförluster mm.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Pa3rlan dBverkstan.se
7 april 2010 · 64 Inlägg

Anledningen till förlusten för v70in är ju att din bror ligger på för låg växel! Hade han legat på 4an från 90 eller 5an från säg 110 så hade 520in blivit rejält i från åkt!

sandzoo
7 april 2010 · 2 072 Inlägg

Pa3rlan skrev:
Anledningen till förlusten för v70in är ju att din bror ligger på för låg växel! Hade han legat på 4an från 90 eller 5an från säg 110 så hade 520in blivit rejält i från åkt!

håller med.. man måste kunna göra en diesel om den ska gå bra wink

Sandzoo i da house
sandzoo
7 april 2010 · 2 072 Inlägg

Eisenhut skrev:

Carljor skrev:

Skiljer bara 35 hk, är ju inte så mycket.
Hur mycket skiljer vikten?

Som redan har påpekats så har ju en diesel ett snävare register. Spelar visserligen mindre roll på treans och fyrans växel, men du kunde troligen ligga kvar på lägre växel lite längre och utnyttja bensinarens register på bättre sätt än vad som var möjligt i dieselvolvon?

Det kan man tycka, men sen samtidigt har D5an dubbelt så mycket NM. Och viktmässigt är de rätt lika, volvon kanske är + eller - några. Jag vet att BMW väger 1700-1750kg med full tank

Jo visst, men som jag skrev i något inlägg över, så hade båda bilarna "samma" förutsättningar för att ge så mycket kraft de kan.

Vad skulle NM möjligtvis betyda?

Det är effekten och ingenting annat som spelar roll, mycket NM visar ju endast att man har mycket effekt även i låga register men varvar man inte mer än vad en dieselsnurra gör så spelar det noll roll. Därmed blir det ju ungefär samma toppeffekt på bilarna och dom går således lika bra.

Det som är underligt är väl dom 35hk men det kan också ha en naturlig förklaring såsom utväxling, drivlineförluster mm.

så du menar att NM inte spelar roll?? hmm där har du fel.. klart de gör..

ex: bmw 335D 286hk 580NM gör 0-100 på 6,0sek---Vikteffekt i kg/hk  5,8
    : bmw 335i 306hk 400NM gör 0-100 på 5,4sek--- Vikteffekt i kg/hk  5,3

och så är dieseln 45kg tyngre.. och bensinaren har 20hk mer.. men dieseln har 180Nm mer..

kollar man all data ser man tydligt att dieseln är snabbare.. båda bilar är turboladdade..(om all vikt och effekt var identiska)

Senast redigerat av sandzoo (7 april 2010)

Sandzoo i da house
Hedning Fd Bannad
7 april 2010 · 657 Inlägg

sandzoo skrev:

Eisenhut skrev:

Carljor skrev:

Det kan man tycka, men sen samtidigt har D5an dubbelt så mycket NM. Och viktmässigt är de rätt lika, volvon kanske är + eller - några. Jag vet att BMW väger 1700-1750kg med full tank

Jo visst, men som jag skrev i något inlägg över, så hade båda bilarna "samma" förutsättningar för att ge så mycket kraft de kan.

Vad skulle NM möjligtvis betyda?

Det är effekten och ingenting annat som spelar roll, mycket NM visar ju endast att man har mycket effekt även i låga register men varvar man inte mer än vad en dieselsnurra gör så spelar det noll roll. Därmed blir det ju ungefär samma toppeffekt på bilarna och dom går således lika bra.

Det som är underligt är väl dom 35hk men det kan också ha en naturlig förklaring såsom utväxling, drivlineförluster mm.

så du menar att NM inte spelar roll?? hmm där har du fel.. klart de gör..

ex: bmw 335D 286hk 580NM gör 0-100 på 6,0sek---Vikteffekt i kg/hk  5,8
    : bmw 335i 306hk 400NM gör 0-100 på 5,4sek--- Vikteffekt i kg/hk  5,3

och så är dieseln 45kg tyngre.. och bensinaren har 20hk mer.. men dieseln har 180Nm mer..

kollar man all data ser man tydligt att dieseln är snabbare.. båda bilar är turboladdade..(om all vikt och effekt var identiska)

Tycker det ser ut som Dieseln blir rätt så rejält frånåkt.

Märkesbög
sandzoo
7 april 2010 · 2 072 Inlägg

Hedning skrev:

sandzoo skrev:

Eisenhut skrev:

Vad skulle NM möjligtvis betyda?

Det är effekten och ingenting annat som spelar roll, mycket NM visar ju endast att man har mycket effekt även i låga register men varvar man inte mer än vad en dieselsnurra gör så spelar det noll roll. Därmed blir det ju ungefär samma toppeffekt på bilarna och dom går således lika bra.

Det som är underligt är väl dom 35hk men det kan också ha en naturlig förklaring såsom utväxling, drivlineförluster mm.

så du menar att NM inte spelar roll?? hmm där har du fel.. klart de gör..

ex: bmw 335D 286hk 580NM gör 0-100 på 6,0sek---Vikteffekt i kg/hk  5,8
    : bmw 335i 306hk 400NM gör 0-100 på 5,4sek--- Vikteffekt i kg/hk  5,3

och så är dieseln 45kg tyngre.. och bensinaren har 20hk mer.. men dieseln har 180Nm mer..

kollar man all data ser man tydligt att dieseln är snabbare.. båda bilar är turboladdade..(om all vikt och effekt var identiska)

Tycker det ser ut som Dieseln blir rätt så rejält frånåkt.

läser du de du vill läsa eller?
ta o läs igen så ska du se att du har fel.. läs spec de som står innom ( )

Sandzoo i da house
GurraG INGET ANNAT!!
7 april 2010 · 1 725 Inlägg

dieseln gör det på 6 sekunder blankt och bensinaren på 5.4.. Enligt min matematik och vad jag lärde mig när jag va liten så va 5.4 sekunder före 6 sekunder?

Carljor
7 april 2010 · 80 Inlägg

Pa3rlan skrev:
Anledningen till förlusten för v70in är ju att din bror ligger på för låg växel! Hade han legat på 4an från 90 eller 5an från säg 110 så hade 520in blivit rejält i från åkt!

Läs ett av mina andra inlägg, så ser du att vi testa 4an i 100km/h och samma visa.


Sandzoo;

Vi har haft dieselbilar i alla år, så vi vet hur man kör med en diesel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang