Byta motor i Volvo V70N-01? ( 2.4T mot T5)

-ekgbg-
8 april 2010 · 977 Inlägg

Det är så att jag tänkt "slänga" i en T5-motor istället för den 2.4T-motor som sitter där nu. Så jag är tacksam om det finns de som har några tips över vad man bör tänka på eller t.ex borde passa på att byta ut.

Kan tänka mig att det kan vara bra att passa på att byta kammremmen?

Motorn i fråga är en T5-motor ifrån 2001 så det är samma årsmodell på motorerna.

Någon som vet om generatorn eller något liknande skiljer mellan motorerna eller om det är samma?

Tacksam för svar!

Mvh Mikael Ek

-ekgbg-
11 april 2010 · 977 Inlägg

Ingen som vet?

Jag kommer även att passa på att få den nya motorn renoverad med nya vevstakar och packningar. Funderar på om man även ska passa på att byta kolvarna? Motorn har gått ca 14000 mil. Originalkolvarna ska väl ändå klara av 400-450 hk?

Marlboroman
11 april 2010 · 8 234 Inlägg

Beroende på årsmodell på motorn så kan dragningen av övre kylarslangen skilja, i övrigt ska det va lika. Största bekymret med denna konvertering borde vara mjukvaran efetrsom man inte bara kan byta styrbox som på äldre bilar.

Kamrem kan väl vara ide och att se över vevhusventilationen och bakre vevaxeltätningen när motorn är lös och det är lätt att plocka av tråget och så. Ska du renovera så är det aldrig fel att byta kolvar då loppen slits hårt i dessa motorer, även om det i nyare T5 är lite bättre än i dem äldre. Men det är ju klart ide att mäta upp sånt. kolvarna hänger med långt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-ekgbg-
11 april 2010 · 977 Inlägg

Marlboroman skrev:
Beroende på årsmodell på motorn så kan dragningen av övre kylarslangen skilja, i övrigt ska det va lika. Största bekymret med denna konvertering borde vara mjukvaran efetrsom man inte bara kan byta styrbox som på äldre bilar.

Kamrem kan väl vara ide och att se över vevhusventilationen och bakre vevaxeltätningen när motorn är lös och det är lätt att plocka av tråget och så. Ska du renovera så är det aldrig fel att byta kolvar då loppen slits hårt i dessa motorer, även om det i nyare T5 är lite bättre än i dem äldre. Men det är ju klart ide att mäta upp sånt. kolvarna hänger med långt.

Ja mjukvaran blir jag tvungen att byta ut. Kolvarna hade jag helst sluppit byta men det är väl bara att äta nudlar ett tag och sätta i nya kolvar annars. smile

Man kanske även borde passa på att byta till grenröret som sitter på S60/V70N R men då kanske det blir
fel med anslutningen mot turbon då jag har ett 19T agg och inte KKK24?

Marlboroman
11 april 2010 · 8 234 Inlägg

Bättre du kör med T5:ans grenrör istället. Dels har du det redan på motorn antagligen och dels så är det bättre utformat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-ekgbg-
11 april 2010 · 977 Inlägg

Marlboroman skrev:
Bättre du kör med T5:ans grenrör istället. Dels har du det redan på motorn antagligen och dels så är det bättre utformat.

Grenröret som sitter på T5 och 2.4T är inte samma? Är lite osäker om grenröret följer med. Ska åka och hämta motorn i veckan var tanken.

Marlboroman
11 april 2010 · 8 234 Inlägg

Det är samma på T5 och 2,4T.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-ekgbg-
12 april 2010 · 977 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är samma på T5 och 2,4T.

Härligt att höra. smile Det där med mjukvaran. Kommer det gå att köra på den gamla eller måste ny programvara "tankas" innan man kör med nya motorn? Förstår att den kommer att gå risigt men måste annars byta motor hos en firma som samtidigt kan "tanka" ny programvara.

Marlboroman
12 april 2010 · 8 234 Inlägg

Det ska väl gå att köra den om du använder 2,4T spridarna. Alternativet annars är väl att ta den på släp till nån firma som fixar mjukvaran om det inte går att lösa genom att skicka boxen till dem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-ekgbg-
12 april 2010 · 977 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det ska väl gå att köra den om du använder 2,4T spridarna. Alternativet annars är väl att ta den på släp till nån firma som fixar mjukvaran om det inte går att lösa genom att skicka boxen till dem.

Men jag har R-spridare i min bil så det får bli att sätta över dom i så fall? Måste ändå mappa bilen efter jag bytt motor men tänkte att jag kanske skulle slippa göra det med en gång.

Just nu har jag världens beslutsångest gällande om man ska passa på att byta kolvar när man ändå håller på eller om man ska nöja sig med de som sitter original. Hade väl som mest tänkt ta ut en 400 hk när jag bytt lite mer som koppling, monterat diff och bytt turbo. Har just nu 19T agg så det är väl dumt att ta ut mer än 320 hk innan den är bytt. Har hört att den hänger med upp till ca 350 hk men det är ju onödigt att ligga precis på gränsen.

Kommer även att montera en Walbro bränslepump och 630cc spridare så jag ska kunna köra på E85 eller rättare sagt delvis bensin och lite etanol. Autotech har ju multifuel progamvara så den känner av vad man tankar.

Senast redigerat av -ekgbg- (12 april 2010)

Marlboroman
12 april 2010 · 8 234 Inlägg

Du lär ju använda dem spridare som du kör med nu efetrsom det är dem boxen vet vad den ska göra med. Kolvarna håller, och är det inte allt för farliga vändkanter så kan du köra vidare med dem kolvar du har nu. annars är det borrning + ö.d-kolvar som gäller. Är loppen slitna så får du ju ett bättre resultat och hållbarhet med nya kolvar än dem gamla. Men det är ju en fråga om hur seriös man är och budget.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-ekgbg-
12 april 2010 · 977 Inlägg

Marlboroman skrev:
Du lär ju använda dem spridare som du kör med nu efetrsom det är dem boxen vet vad den ska göra med. Kolvarna håller, och är det inte allt för farliga vändkanter så kan du köra vidare med dem kolvar du har nu. annars är det borrning + ö.d-kolvar som gäller. Är loppen slitna så får du ju ett bättre resultat och hållbarhet med nya kolvar än dem gamla. Men det är ju en fråga om hur seriös man är och budget.

Ja tycker är det lite av en prisfråga just nu. Egentligen kanske man skulle avvakta med att lämna in motorn till man har pengarna för att även byta ut kolvarna. Men har fått ett så bra pris på en T5-motor så jag måste slå till. Sen har jag tyvärr ingen garageplats att ställa motorn på så jag får nästintill köra motor direkt till firma som gör jobbet.

-ekgbg-
13 april 2010 · 977 Inlägg

Dansken- skrev:
Vet att AutoTech har gjort den typen av motorbyten förut.

Ja det skadar ju inte att kontakta dom. Hade ändå tänkt att mappa bilen där.

LinKaaN Motor Intresserad
30 september 2010 · 136 Inlägg

Nå hur går det hära med motor bytet nu då wink

Men nu när jag lika gärna skriver. och vi är inne på motor byte, vad säger  Besiktningsmännen om detta ?

*snygg bil förästen tummen upp* ;p

Vilken bil går det snabbast att värma upp mat i?
-Nissan Micra
Busgrabb Rejsa ?
30 september 2010 · 2 959 Inlägg

Angående spridarna så spelar det ingen roll vilken utav dom nämnda du "transportkör" bilen med till mappning.
ME7 styrsystemet har bredbandslamnda och justerar in sig efter dom spridarna du monterar på ett par sek.

Autotech
BMW 335D (2008)
Marlboroman
30 september 2010 · 8 234 Inlägg

LinKaaN skrev:
och vi är inne på motor byte, vad säger  Besiktningsmännen om detta ?

Skulle detta upptäckas på besiktning (vi skippar diskussionen om hur troligt det är) så blir det jättedumt. I bästa fall får man 30 dagar på sig att återställa den till original och besikta om den. Oftast så får man ju 30 dagar på sig att antingen bygga tillbaks till original eller regga om.
I sämsta fall så får man ett rent föreläggande om registreringsbesiktning. Och som reglerna ser ut nu så kan man inte regga in den med T5:an istället och man kan inte sätta i originalmotorn och få den godkänd så heller. Och står man där så har man väldigt få alternativ, och inga riktigt bra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
LinKaaN Motor Intresserad
30 september 2010 · 136 Inlägg

okej, tack för den info'n !

Men igentligen vad är det för skillnad på 2.4t Motorn och t5an ?
annan turbo, spridare, lmm kanske?, styrenhetens programvara?  Kommer dock inte på något mer i skrivande stund.

Vilken bil går det snabbast att värma upp mat i?
-Nissan Micra
Marlboroman
30 september 2010 · 8 234 Inlägg

LinKaaN skrev:
okej, tack för den info'n !

Men igentligen vad är det för skillnad på 2.4t Motorn och t5an ?
annan turbo, spridare, lmm kanske?, styrenhetens programvara?  Kommer dock inte på något mer i skrivande stund.

Turbo, spridare, styrenhet, kolvar (83mm i 2,4 och 81mm i T5) och kompression. Kammarna är jag osäker på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
LinKaaN Motor Intresserad
30 september 2010 · 136 Inlägg

medandra ord borde det gå och kräma ur nästan likadan effekt ur en 2.4t som en t5a om man byter ut det du just skrev ?
typ bygga om en 2.4t till en wannabe t5   smile ?

Vilken bil går det snabbast att värma upp mat i?
-Nissan Micra
Marlboroman
30 september 2010 · 8 234 Inlägg

LinKaaN skrev:
medandra ord borde det gå och kräma ur nästan likadan effekt ur en 2.4t som en t5a om man byter ut det du just skrev ?
typ bygga om en 2.4t till en wannabe t5   smile ?

Ja, det går ju. Byter man turbo och spridare så kan man ju vässa en hel del. Men har man lite värre trimplaner så är ju en T5 ett bättre alternativ eftersom 2,4/2,5 lider av tunna cylinderväggar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang