8147
Sök

Göra egna hydraulcylindrar i miniatyr

832 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Som sagt så funderar jag på att försöka göra egna cylindrar en problemet är att hitta tätningar som är runt 5 och upp till kanske 15 mm i diameter. Men jag har funderat på om det kanske skulle funka med o-ringar eller x-ringar kanske. Det jag är mest orolig över med o-ringarna är att dom kanske slits ut fort och att dom inte klarar trycket. Vad tror ni?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 april 2010
Får man fråga vad du ska göra med såna? Å finns de inte att köpa?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 086 Inlägg
11 april 2010
Tätningarna du pratar om heter manschetter och finns säkert i små storlekar.
Kolla med företag som håller på med truckar och sånt.

Nu har jag ingen aning om vilket tryck du tänkt ha i systemet men vanliga O-ringar klarar inte mkt.

832 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Får man fråga vad du ska göra med såna? Å finns de inte att köpa?

Mvh Tommy

Tänkte bygga mej en rc hjullastare och det finns ju färdigt att köpa men priset är ju därefter oxå så då tänkte jag att man kanske skulle kunna svarva ihop något själv.

832 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
JapMax skrev:
Tätningarna du pratar om heter manschetter och finns säkert i små storlekar.
Kolla med företag som håller på med truckar och sånt.

Nu har jag ingen aning om vilket tryck du tänkt ha i systemet men vanliga O-ringar klarar inte mkt.

Pumparna jag tittat på ger ju 10 bar så det är ju kanska högt tryck. Men jag ska höra mej för lite till. Har letat runt på nätet men det minsta jag hittat där var 25 mm tror jag och det är för stort.

12 086 Inlägg
11 april 2010
10bar klarar nog en O-ring, jag trodde du skulle ha högre tryck än så.

Kul bygge btw smile

http://www.youtube.com/watch?v=Fl3mbg4z … re=related
Senast redigerat av JapMax (11 april 2010)

832 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
JapMax skrev:
10bar klarar nog en O-ring, jag trodde du skulle ha högre tryck än så.

Nej nej det är ju små prylar vi pratar om så det ska nog inte vara så mycket högre. Men hur mycket klarar en o-ring då? Sen är det ju det med slitaget oxå men det kanske inte blir så farligt mycket. Kanske funkar bättre att köra med dessa istället för vanliga o-ringar kanske.
http://catalog.precisionassoc.com/ImgMedium/X-Ring.jpg

832 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Har funderat på ett sådant bygge länge men det kostar ju så förbannat mycket. En mindre modell än den du länkade går ju på ca 40k för en byggsats och då är det ju bara traktorn. Det är därför jag vill prova göra så mycket som möjligt själv.

12 086 Inlägg
11 april 2010
Lurken_85 skrev:
Har funderat på ett sådant bygge länge men det kostar ju så förbannat mycket. En mindre modell än den du länkade går ju på ca 40k för en byggsats och då är det ju bara traktorn. Det är därför jag vill prova göra så mycket som möjligt själv.

Jag tycker själv det är mkt fascinerande med sånna byggen och skulle gärna bygga en om jag hade tid.

Ringen du visa såg smart ut, jag är ingen expert på hydraulik men jag känner en truckmek därav att jag la mig i smile Manschetterna han brukar byta påminner mkt om en packbox, konstruktionen är ju byggd på de viset ett trycket ska pressa tätningen mot kolven, vilket en oring inte gör.

Hittar du de där "X-ringarna" i rätt dimension skulle jag köpa dom direkt, jag kannästan lova att de håller 10 bar.

409 Inlägg
11 april 2010
åk till momentum om du har nått i närheten dom om några borde kunna veta vad du ska ha eller att dom kan få fram nått som passar dig....
Senast redigerat av svempus (11 april 2010)

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

832 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
JapMax skrev:
Lurken_85 skrev:

Jag tycker själv det är mkt fascinerande med sånna byggen och skulle gärna bygga en om jag hade tid.

Ringen du visa såg smart ut, jag är ingen expert på hydraulik men jag känner en truckmek därav att jag la mig i smile Manschetterna han brukar byta påminner mkt om en packbox, konstruktionen är ju byggd på de viset ett trycket ska pressa tätningen mot kolven, vilket en oring inte gör.

Hittar du de där "X-ringarna" i rätt dimension skulle jag köpa dom direkt, jag kannästan lova att de håller 10 bar.

Har hitta dessa ringar i små dimensioner och man får väll göra cylindrarna dimensionerade efter vad man får tag på för tätningar. Men hittar jag inget bättre så ska jag göra ett test med dessa. Det kan ju inte mer än gå åt helvete men då vet man ju iaf. tongue

832 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
svempus skrev:
åk till momentum om du har nått i närheten dom om några borde kunna vad du ska ha eller att dom kan få fram nått som passar dig....

Såg att det fanns ett några mil härifrån så man kanske ska slå en pling och höra ad dom har att erbjuda. smile Tack för alla tipsen föresten. Har jobbat på en traktorfabrik i 4-5 år men kan nästan inte ett skit om hydraulik ändå. tongue Kanske ska kolla om det finns någon katalog där oxå nu när jag tänker på det tongue
Senast redigerat av Lurken_85 (11 april 2010)

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
12 april 2010
Här är en firma som gör hydraulikdelar i minatyr fast det är lite dyrt och dem ligger i tyskland.
http://www.leimbach-modellbau.de/
Men jag tror det är dem som tillverkar hydraulsystemen som brukar sitta i rc maskiner.

832 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
Ja det är i stort sett den enda tillverkaren vad jag vet och det är väll därför priserna är som dom är. Har hittat en sida från staterna oxå men har inte lust att betala runt 100 dollar för en cylinder så det är därför jag funderar på att göra egna.

Sök