Hejsan. Jag är på jakt efter kraftigare relän, 50A eller mer, men det verkar omöjligt att hitta det relät jag letar efter. Det jag är ute efter är växlande relän (två utgångar) men alla kraftigare relän har bara en utgång. 30A-relän har i flesta fallen två utgångar.
Kjell & Co har ett relä som klarar 70A men det har bara en utgång. Det absolut bästa hade varit ett relä med en spole som har två dubbla kontakter i sig, ett relä med 8 stift (2+3+3). När det drar så drar bägge kontakterna (Kraftig polaritetsvändare). Detta känns dock som ett önsketänkande utan det får bli två sammankopplade relän.
Finns det något företag i Göteborgstraken som kan ha det jag söker efter?
Finns det också kraftigare stiftkabelskor än dom 6,3mm-gula, men för 6-kvadratskabel? Kjells 36113-relä verkar ha för stora kabelskor.
Är det detta jag letade efter som jag precis i skrivande stund hittade hos Mekonomen?
Såna där flatstiftshylsor används bla på matarkabeln till plusplinten på tex Volvo 240, den är alltså extra bred. Hur mycket ström den är specad för vet jag inte, men det är ju rimligtvis den största kabelarean som ryms i kabelskon man får utgå ifrån (dvs 6 mm2).
Den arean får iaf avsäkras med 35 A enligt tabell hos Nårdik, då kan man nog räkna på den strömmen också.
Biltema har ju växlande relä som ska tåla 40 A enligt beskrivningen, artikelnummer 42-134.
Jag har svårt att förstå varför relät hos Startmotor.se bara skulle tåla 15 A i ena läget och 40 A i andra läget, det verkar konstigt. Undrar om de menar 15 A kontinuerligt och 40 A momentant.
Du kan prova att PM:a "startmotorpunktse" här på forumet, han bör nog veta vad som gäller för detta relä.