4405
Sök

Audi GTT Coupe byggs om.

Ombyggnation av min Audi GT Coupe från 1987 med 5 cyl 10V 2.2T motor.

1 029 114 Visningar
Uppdaterades senast 9 juli 2024
2 038 Inlägg
19 januari 2015
Trådstartare
#2201
Jag drar växelväljaren bakåt när jag skjuter spaken framåt med.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 januari 2015
#2202
Nosliwe skrev:
Betydligt mindre ingrepp än att kapa tunneln jäms golvet.

Sant det!

Nosliwe skrev:
Jag drar växelväljaren bakåt när jag skjuter spaken framåt med.

Då har du samma problem som jag tongue
På turbo-lådan är framåt på spaken = skjuta växelväljaren framåt.

Vet inte riktigt varför det var så jäkla nödvändigt att ändra på... roll
Senast redigerat av LeafBox (19 januari 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 januari 2015
#2204
Nosliwe skrev:
Får vända växelspaksknoppen lol

Haha big_smile
Att man inte tänkte på det roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
24 januari 2015
Trådstartare
#2205
Hade tänkt att slänga ur motorn idag men gick inte riktigt lika lätt som i GTn där man gör det på under 60min nu för tiden hehe big_smile

Tänkte börja med att lossa drivaxlarna. Kröp under bilen och ser att det är original bultarna som sitter där. Utbrast ett litet lätt fan och gick för att hämta verktyg.
Efter att ha dragit runt 2 bultar i höger medbringare insåg jag att det skulle bli precis lika jävligt som vanligt.
Så gav mig på att börja dela motor och låda istället.
Efter ca 3 timmar liggandes på is och snö med ett arsle av backelit, ingen känsel ifrån knäna och neråt så är det äntligen dags att lyfta ur motorn. Eller det som återstår av den iaf. Blev inte så idag dock då det började mörkna när jag äntligen hade delat den från växellådan.

Gjorde även klart gasspjället, så nu är det klart också. Kan i princip montera i motorn så fort jag får loss svänghjul ifrån donatorn.

http://i.imgur.com/ygjHHayl.jpg
http://i.imgur.com/8nvVrO4l.jpg

I morgon blir det inget skruvat då det var order på mys med tanten.... i klädaffärer...
Tydligen skruvat för mycket det senaste (hur nu det är möjligt big_smile ) Sen blir det en sväng på skidorna. Kanske skruvar något i veckan.


2 038 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
#2206
Drog en sväng till garaget igår för att ta lite mått på rambenen.
Passade på att skruva upp något att hänga fronten på så den slipper stå på golvet smile

http://i.imgur.com/LbxMKSKl.jpg

Och varför tog jag mått då? Jo jag måste ju ha något att fästa intercooler, front och motorfäste i nu när man slopar det lilla som var kvar av frontplåten.

http://i.imgur.com/OXG7EgOl.jpg
http://i.imgur.com/bXA9a6Kl.jpg

Rostfritt 40mm rör med tillhörande rostfria front infästningar big_smile

Ritade upp intercoolern för att se hur närma marken den kommer hamna ifrån rambenen. Ska mäta i morgon på bilen. Finns en 140mm hög intercooler med som passar bra mellan rambenen utan att sabba den redan kassa motorkylningen. Den på bilden är 180mm


#GoodToBeBad
856 Inlägg
27 januari 2015
#2207
IC-porr det! smile


515 Inlägg
27 januari 2015
#2208
ser ju mysigt ut.
Hade du gjort de där för 2 månader sedan så hade du fått en beställning smile

2 038 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
#2209
Kommer dröja ett litet tag innan jag kan bocka röret, men resten kommer tillverkas hyfsat snart smile
Körde en testbit på infästningarna idag och dom stämmer överens med original stötfångarfästena iaf.


2 038 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#2210
Firade farsan igår men hann med lite innan det iaf!

Börjat montera alla slangar och rör. En del pusslande när man inte har sett det ihopsatt tidigare.
Upptäckte även detta jätte fina rör till vattenkylningen av turbon... Suck.

http://i.imgur.com/hyBrtr0l.jpg

Krökte tillbaks det så gott det gick och kändes som ett bra flöde igenom röret fortfarande iaf.

http://i.imgur.com/S1rVFnnl.jpg

Tog även loss kamdrevet för att montera bakre skyddsplåten. Var väl en jävla tur det! Krysskilen saknades... roll

http://i.imgur.com/jgDibGWl.jpg

Tomggångsmotorn på plats. Får väl se om den funkar eller inte. Ingen av mina 3 tidigare har gått att få liv i.

http://i.imgur.com/LjRv4Zbl.jpg

Kylvatten rören på plats med. Måste ha ur den andra motorn innan jag kommer åt oljerören.
Tänkte försöka få ur den idag. Ska bara gräva fram bilen först.


2 038 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#2211
Äntligen är skiten ur! big_smile
Hade lossat allt och skulle lyfta ur motorn. Den gled ifrån lådan en bit men sen tog det tvärstopp...
Trodde den nöp på vänster motorfäste och axeln på växellådan. Stod och slet i ca 30min på alla sätt och vis, tillslut så lossade den äntligen! Tänkte inte så mycket mer på det och började skruva av allt jag skulle ha.
Kör sen ner huvudet i motorrummet för att se hur fästena till bromsbomben ser ut och hittar en jordkabel där öglan har dragits isär i 2 delar... tror jag fick förklaringen på vad det var som höll emot lol
Fruktansvärt trångt på den sidan med dubbla kyl, abs, kompressor och allt som hör till bromsar och servo.

http://i.imgur.com/gSBBQUcl.jpg

Flyttade även över bränslehuvet till GT boxen.

http://i.imgur.com/yY39pBjl.jpg

Fick äntligen loss oljeslangarna nu när man slapp stå på huvud ner i motorrummet och trilskas med rund dragna insexbultar.

http://i.imgur.com/eBYV8djl.jpg

Ska dra till wurth och köpa på mig lite bultar och muttrar till motorn någon dag i veckan. Slangarna sitter bara lite provisoriskt för att inte tappas bort smile

Tog även loss svänghjul och alla givare ifrån MC2an.

Kvar innan motormontering är:

Svetsa torpedväggen.
Flytta växellådan från 100an till GTn.
Lösa alla problem som dyker upp redan där.
Fixa bromsarna.

Får se om jag gör något i veckan.


2 038 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#2213
Haha just nu är jag bara glad om motorn någonsin går igång big_smile


9 138 Inlägg
Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 februari 2015
#2215
Dethär blir ju skitbra, du får reda ut växel-länkage-problemet, sen när jag väl är där så kan jag bara kopiera och klistra in wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#2217
Var iväg en sväng till garaget idag då jag låna brorsans intolv sats.
Så nu är drivaxlarna loss och växellådan sitter enbart med länkaget. Den åker ur på Söndag.
Sen så har jag fått 60grader rörböjar i 50mm rostfritt och köpt ett rakt 50mm rör. Så imorgon ska dom fixas ihop!
Kände att det var dags för en intercooler med så man kan göra färdigt hela staget nu när motorn snart ska leta sig i GTn. Så beställde en 700x180x65 IC. Vågar inte ta någon större då jag måste leda tillbaks rören till högersidan någonstans.

http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/zoom/03622_1.jpg


2 038 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#2218
Staget påbörjat och IC ser ut att bli bra den med, ska korta det raka röret lite bara. Får precis plats innanför kofångaren.

http://i.imgur.com/kv4XbC7l.jpg

Lär dock behöva kapa lite i balken till kofångaren. Men är inget större ingrepp.


2 038 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
#2219
Motorn i! Kommer bli skapligt tight!

http://i.imgur.com/xBoSY5Pl.jpg

Får se om jag skruva någon mer dag i veckan. Ska börja med att röja i så fall lol


2 038 Inlägg
14 februari 2015
Trådstartare
#2220
Fick tag i han som skruvade med motorn senast och vet nu att den kommer ifrån en audi 200 -89. Dvs, det är en MC2 och ska ha kkk24. Bara till att skruva loss 26an och kolla skicket på 24an, samt börja putsa på den.
Fördelen är väl betydligt mindre turbolagg.



Sök