1794
Sök

Audi GTT Coupe byggs om.

Ombyggnation av min Audi GT Coupe från 1987 med 5 cyl 10V 2.2T motor.

1 028 919 Visningar
Uppdaterades senast 9 juli 2024
Jackass
802 Inlägg
16 februari 2015
#2221
Har läst igenom hela tråden från början till slut nu, tråkigt att några av bilderna inte längre fungerar, men annars otroligt underhållande och stundtals frustrerande när man sett all otur du drabbats av. Har själv en Audi GT Coupe från 84a som står i en lada och väntar på mig. Sist jag provade den så bluddrade den ganska bra när den var kall men gick bättre när den blivit varm, hade inte tid och möjlighet att se över den då men skall ta nya friska tag i sommar tänkte jag. Lycka till vidare med bygget!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

2 038 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#2222
Då har du haft att göra en stund förstår jag! Kul att du orkade läsa igenom hela tråden.
Har ju tagit 5 år än så länge, så några av bilderna har väl tyvärr försvunnit. Uppdaterade första inlägget nu iaf.
Jag tycker det är riktigt roliga bilar, trots framhjulsdriften. Men va fasen, det är ju mindre att driva runt wink
Efter ett tag slutar man bry sig om bakslagen och njuter mer av framgångarna i stället. Hade jag brytt mig för mycket om dom så hade väl bilen hamnat i pressen för flera år sen haha.

Då har du modellen innan faceliften med andra ord.
En sak du kan kolla med en gång är att dra ur kontakten till tomgångsmotorn.
1 av 6 har väl fungerat för mig än så länge. Men dra ur kontakten innan du startar, gör du det efteråt så rusar motorn.

Hoppas på att kanske kunna skruva något i nästa vecka. Förra veckan åkte jag på den där förbannat omanliga förkylningen med feber och i går gick den över till bihåleinflammation så man får käka antibiotika i 8 dagar.


9 136 Inlägg
16 februari 2015
#2223
Blir ju bra det där du. Ska du försöka dölja elen så mycket du kan sen eller?
Får du inte mera hk med den större turbon?


2 038 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#2224
Skiljer inget på dom mer än när dom laddar.
Enda skillnaden är att 24an orkar bara ca 300hk, men 26an orkar ca 330hk.
Inget jag uppnår med mekaniskt insprut ändå, och när jag väl konverterar till elektroniskt så kan jag lika gärna slänga dit 26an ändå. Kommer få betydligt mindre turbolagg med 24an.


9 136 Inlägg
16 februari 2015
#2225
Okej, ja då är nog den mindre roligare att börja med. Nu när du har putsat upp den större så är det ju bara att plocka bort och ställa i bokhyllan! wink


2 038 Inlägg
19 februari 2015
Trådstartare
#2226
Sa till mig själv att jag inte skulle göra ett skit förns nästa vecka för att försöka bli frisk innan vasan. Gick ju som det gick lol
Klättrat på väggarna här hemma i 10 dagar så idag fick det fasen bli en sväng till garaget.
Blev väl inte jätte mycket gjort, men lossat turbon iaf och börjat göra rent det andra sunkiga härket.

http://i.imgur.com/3MVAynGl.jpg

Fanns tydligen lite aluminium under all ingrodd olja.

http://i.imgur.com/hXUkSTwl.jpg

Blev lite tomt här sad

Skruva även loss den "nya" bränslefördelaren då den ifrån MC1an jag gjorde i ordning inte heller passar på motorn.
Lite störande att någon lossat alla slangar på både motor och fördelare roll tur man kan kolla på MC1 fördelaren.
Ska tillverka en ersättning till original luftfilterboxen som bara är någon cm tjock och sen dra rör till ett öppet filter ifrån den. Sparar man lite plats.

http://i.imgur.com/Hj1Yg5Kl.jpg

Händer det nog inget förns nästa vecka då det är konsert i Karlstad som gäller på Lördag.


2 038 Inlägg
2 mars 2015
Trådstartare
#2227
Varit lite tyst här ett tag. Men ska fortsätta med bilen till helgen. Idag blir det öppet spår!


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
2 mars 2015
#2228
Ser fram emot det ja!

huehue

2 038 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
#2229
Hem kommen ifrån slaskets mora och med ett dåligt utfört öppet spår bakom sig så har jag äntligen varit en sväng i garaget!

Har plockat ut motorn igen för att försöka få i växellådan ordentligt då den j*veln vägra glida på plats.
Upptäckte då att min centrering av lamellen gjort i bäcksvart mörker inte var så där jätte bra.
Efter en ny centrering med hjälp av solen så sitter nu växellådan på plats och motorn är bultad i bilen!

Nollade även motorn och drog dit kamremmen. Motorn går runt iaf så det är ju en ljusning på det hela smile

Nu börjar det jobbiga. Rör, slang och ELEN står på tur. Ja ni ser ju själva trasslet på förarsidan.... Suck.

http://i.imgur.com/fJCqMWjl.jpg


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 mars 2015
#2230
*gilla*

Ser noice ut, glöm inte att filma uppstart wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

10 164 Inlägg
9 mars 2015
#2231
Trevligt smile få till trasslet så blir det roligt sedan smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 038 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
#2233
Den lådan ligger fortfarande i en ica kasse och väntar på att jag ska bocka till och svetsa den smile


9 136 Inlägg
9 mars 2015
#2234
Nosliwe skrev:
Den lådan ligger fortfarande i en ica kasse och väntar på att jag ska bocka till och svetsa den smile

Jaså, de blir en handknackad alltså? smile


2 038 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
#2235
Skulle skruvat igår men fick jobba över, så fick bli idag i stället.

Borrat och gängat ett hål i downpipen för lambdan.
Tog halva kvällen att få dit röret då jag fick ta ur motorn IGEN för att få dit röret... suck tongue
Men nu ska den inte ur igen iaf! (får jag säkert äta upp)

http://i.imgur.com/s1tMuP2l.jpg

Tror jag drar dit en sväng i morgon med i ren förhoppning om att få ur elen ur 100an.


2 038 Inlägg
12 mars 2015
Trådstartare
#2236
Blev en sväng idag med.

Skulle ta ur kabelhärvan ur 100an var tanken. Men med värmen kom källossningen och man fick stå i leran i år igen. (Bild finns på första sidan)

Efter att känseln i fötterna var väck och händerna bestod av mer blod utvändigt än invändigt så är äntligen härvan ur!

http://i.imgur.com/QQIzKfTl.jpg
http://i.imgur.com/geX9Zhdl.jpg

Hängde in den där den ska vara och börjat kolla så jag hittade vart allt ska va. Blev ca 4 kontakter över bara och jag vet vart andra änden på dom är smile
Kommer nästan kunna fimpa hela härvan som hänger ut från förarsidan

I morgon tar jag det nog lugnt och på Lördag ska jag till svågern martenheller och ta en titt på hur det går med hans Porsche.


2 038 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
#2237
Nu sitter härvan ihop igen efter ca 2 timmar med lödkolven.

http://i.imgur.com/oinZgGXl.jpg
http://i.imgur.com/SHiKa7sl.jpg

Nu återstår det bara att se vart allt från den röda/orangea kontakten ska ta vägen, dom ska in i tändningslåset på något vänster.

http://i.imgur.com/GZaOMt8l.jpg

Och det här är vad som blev kvar i 100an som man har fått slåss med.

http://i.imgur.com/5iO15Wml.jpg


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 mars 2015
#2238
Sikket jobb!
Men behöver du inte båda härvorna? Både den Gula och den Röda?

För i mitt fall så har jag en Röd som går till tex lambda, gasspjäll, knacksensorer och liknande. Sen har jag en Gul som går till oljetryck, luft och vattentemp osv.

Jag antar att dom gjort så för att en del utav sensorerna måste gå till både ECU'n samt mätare och lampor på panelen. Så just den röda kontakten du har över, jag har den samt en likadan fast vit, och båda är till för att koppla ihop de olika elhärvorna med varandra.

Men samtidigt ser jag att din härva inte ser likadan ut, du verkar tex sakna den vita kontakten jag nämnde.
Väldigt intressant.
Senast redigerat av LeafBox (16 mars 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
#2239
Den vita har jag klippt bort då den går till färddatorn. Den röda går till tändningslåset och varvräknare. Temp och oljetryck kör man med original härvan i bilen då den enbart är till för ens egen skull och inte ecu.

http://www.audiworld.com/forums/audi-90 … s-2120750/

Kör du mc1 eller mc2?


397 Inlägg
16 mars 2015
#2240
härligt jobb du gör smile har man bara en bra lödkolv så brukar det gå ganska fort tillverkade själv en ny härva till dörren på 200an. värt allt jobb i slutändan när allt hoppade igång igen smile



Sök