2173
Sök

Audi GTT Coupe byggs om.

Ombyggnation av min Audi GT Coupe från 1987 med 5 cyl 10V 2.2T motor.

1 028 813 Visningar
Uppdaterades senast 9 juli 2024
2 038 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Efter att ha kopplat färdigt alla slangar, dragit åt remskivebulten utavbara h*lvete gånger 10 och fixat så oljan stannar i motorn och inte forsar ut från sidan vid oljekyl anslutningar så började jag fylla på vatten.
Gick en liten stund, sen började det forsa ut från vattenpumpen.... Några svärord senare så var kamremmen borta och pumpen ute med tillhörande klämd o-ring. Dit med en ny och en halv tub VärldensKletigasteFastnarÖverallt packnings klister så skiten sitter i spåret på pumpen. På med kamrem och kåpor igen. I med mer vatten och nu nådde det ända upp till övre anslutningen på toppen. Då började det läcka där, suck. Bort med den och packningen som var hårdare än aluminiumet i anslutningen, dit med en ny packning och packningsklister. Nu slutade det äntligen läcka överallt.

Jahopp, då var det bara dit med batteriet och vrida om tändningen då. Inga överraskningar när man vred om tändningen. Varken positiva eller negativa.
Bara börja felsöka. Bort med ett tändstift och kolla om det är någon gnista. Givetvis var det inte det.
Kolla strömmen ut från tändspolen och den var stendöd. Mätte även upp strömmen in i tändspolen och den var det inget fel på alls!

Då är ju bara frågan vad det är som kan vara fel eftersom tändspolen inte skickar ut något? roll

Allt sitter där det ska iaf. Får plugga lite ikväll och hoppas på en trevligare uppdatering i morgon med en liten film wink

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 april 2015
Putteliten skrev:
Provat en annan tändspole? Är det fördelare på bilen? Kollat rotorn och locket?

Om han hade ström in till spolen men inte ut igen så spelar fördelare/rotor/lock ingen skillnad. Finns det ordentligt med kräm i batteriet?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Japp det ska det inte vara någon fara med. Precis det jag kom fram till med LeafBox smile

9 136 Inlägg
18 april 2015
LeafBox skrev:
Putteliten skrev:

Om han hade ström in till spolen men inte ut igen så spelar fördelare/rotor/lock ingen skillnad. Finns det ordentligt med kräm i batteriet?

Läste nog lite för snabbt där. Men som du skriver så har du ström in i spolen men inte ut? Borde ju va spolen som är kass då....

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 april 2015
Putteliten skrev:
LeafBox skrev:
Putteliten skrev:

Läste nog lite för snabbt där. Men som du skriver så har du ström in i spolen men inte ut? Borde ju va spolen som är kass då....

Jaa, har du en spole liggandes så är det ju snabbt testat.

2 038 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Jo jag har en spole till. Men den kommer ifrån en MC1 och har andra anslutningar än MC2 spolen. Men tror jag kan ha hittat felet.
Finns 3 kablar in i hallgivaren. Grön, röd/svart och röd/brun. Den röd/bruna var skarvad och satt i torpedväggen på 100an när jag tog bort härvan. Gjorde givetvis likadant när jag montera härvan i GTn. Men kollar man elscheman så ska den gå till plats nr 23 i ECUn, vilket är hall givare jord. Inte så att den måste gå direkt dit och inte räcker med att jordas i karossen?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 april 2015
Nosliwe skrev:
Jo jag har en spole till. Men den kommer ifrån en MC1 och har andra anslutningar än MC2 spolen. Men tror jag kan ha hittat felet.
Finns 3 kablar in i hallgivaren. Grön, röd/svart och röd/brun. Den röd/bruna var skarvad och satt i torpedväggen på 100an när jag tog bort härvan. Gjorde givetvis likadant när jag montera härvan i GTn. Men kollar man elscheman så ska den gå till plats nr 23 i ECUn, vilket är hall givare jord. Inte så att den måste gå direkt dit och inte räcker med att jordas i karossen?

Hmm... Man tycker ju att Jord är Jord, men det är ju säkert inte bra tongue
Intressant btw att spolen ser annorlunda ut, för min NG-spole ser exakt lika ut
Senast redigerat av LeafBox (18 april 2015)

2 038 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
MC1 spolen är det 3 kontaktar en poliga kontakter på samt en stor.
MC2 spolen är det bara 1 stor.

9 136 Inlägg
19 april 2015
Jaha, de va sådär. Tänkte om det var liknande Biltemas gamla modell, där man var tvungen att koppla genom ett motstånd till en del bilar.....

wtf.
85 Inlägg
20 april 2015
tjenare! mäktigt bygge! har läst igenom alla 117 sidor nu och det tog en stund! men perfekt så här när man sitter hemma och är sjuk!

imponerande vad du håller på! och imponerande att du fortfarande uppdaterar i tråden, du har ju trotts allt hållit på ett par år nu!

keep it up!

mvh André

"Måste vara garagets vanligaste fråga? Använd sökfunktionen och håll tummarna för att inte datan krashar pga alla träffar."

2 038 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
Tack! Hört många säga att dom skulle använt den som bojsänke eller eldat upp den vid det här laget om det var deras bil. Men inte jag! Jag är för envis för att ge upp. smile

2 038 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
Senast redigerat av Nosliwe (20 april 2015)

515 Inlägg
20 april 2015
Bra jobbat, då e de bara resten kvar wink
Nej vars men du har väl slitjobbet färdigt nu o lite finlir kvar kan jag tänka mig?

2 038 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
3 kablar att löda in på + och en förväxlad kontakt mellan en knacksensor och varvtalsgivaren.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 april 2015
Nosliwe skrev:
3 kablar att löda in på + och en förväxlad kontakt mellan en knacksensor och varvtalsgivaren.

Stort grattis! Bra jobbat cool

Får man fråga vilka 3 kablar? Eftersom jag ska koppla elen nu under veckan.
Jag utgår ifrån denna post på ett forum vi diskuterade tidigare;
thick black wire - ignition hot
2 blue wires with black tracers - ignition hot
red, black tracer - 12V constant
purple/ black tracer - tach signal (i used terminal 17 of the ignition controller bhind passenger side kick panel)
brown - ground (there are`a few)

Jag antar att du oxå använde denna?

2 038 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
Haha den där hade jag glömt bort. Kika här http://www.plasticmedia.net/4ktq/4/index.htm
Det var dom röd svarta jag missa. Så alla svart blåa, röd svarta och den helsvarta har + 12v. Det är dom enda jag lödde dit.

Sök