1220
Sök

Audi GTT Coupe byggs om.

Ombyggnation av min Audi GT Coupe från 1987 med 5 cyl 10V 2.2T motor.

1 028 589 Visningar
Uppdaterades senast 9 juli 2024
Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 juni 2015
Nosliwe skrev:
Inte stängas av, men slutas lite iaf. Sladden vet jag, men får frispel om jag kopplar in den på den.

Hmm, jadu.
Finns det något som reglerar tomgångsmotorn då? Den har väll bara 2 sladdar? hmm
Senast redigerat av LeafBox (12 juni 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
Japp det ska det finnas. Men vågar inte svara på vad innan man har elschemat framför sig.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 juni 2015
Nosliwe skrev:
Japp det ska det finnas. Men vågar inte svara på vad innan man har elschemat framför sig.

Kanske därför min tappar tomgången efter ett tag oxå...
Men skulle det regleras via den tjocka svarta kabeln isf troru? neutral

2 038 Inlägg
12 juni 2015
Trådstartare
Som sagt så vågar jag inte svara då jag inte minns exakt hur varje kontakt ser ut just nu utan att stå med huvet under huven wink

112 Inlägg
13 juni 2015
finns en väldigt enkel lösning på detta herr Nosliwe, .. (kort paus för att hålla på spänningen).. ta bort all onödig el och montera dubbla förgasare på skönheten istället så slipper du alla problem, smart va? wink

2 038 Inlägg
13 juni 2015
Trådstartare
Känns inte direkt som en "lätt" lösning wink

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 juni 2015
Känns inte ens som en lösning tongue

9 135 Inlägg
13 juni 2015
Blir ännu jobbigare, kompsänkning, byte av kam å sen hitta/bygga ett vettigt insug som passar till detta.
Blir mycket jobb och pengar för alldeles för lite hk det....
Senast redigerat av Putteliten (13 juni 2015)

2 038 Inlägg
13 juni 2015
Trådstartare
Haha ja, känns lite bakåtsträvande att byta ut insprutning mot förgasare wink

Min fästmö ska med till garaget i morgon inför lite planering av midsommar, vilket resultera i att jag fick gå ner och skruva upp handskfacket som låg på passagerarsidan (Sanerat med högtryckstvätt, klädseltvätt och ångtvätt lol )
Vilket inte var helt lätt då det regnade ute och man fick sitta dubbelvikt i passagerarstolen och skruva big_smile
Satte även i innertaket idag efter att ha valt budgetlösningen på att få svart innertak, matt svart sprayfärg.
Tanken är givetvis att få tag på ett fräscht innertak som skall flockas då jag inte litar på något lim överhuvudtaget för att få upp alcantara i taket.
Det nuvarande är skrot i bakkant eftersom klappträt som tyckte att en bil med 2 antenner för mycket original saknade något och monterade en takantenn, har brutit ner det och förstört 2 av 3 infästningar och veckat innertaket. Förmodligen synts på alla bilder man har lagt upp tongue Men men! På jakt efter ett fräscht som sagt!

I morgon blir det diverse ointressant el kopplande och en 1 bars fjäder skall leta sig in i wastegaten! Skall även ta lite bilder då på en förhoppningsvis komplett fram inredning då jag inte har några vettiga på den. I bak dröjer det dock då jag inte är klar med ryggstödet till baksätet än.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 juni 2015
Spännande!

2 038 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
Kanske dags att skriva av sig lite.
Fått åka A4 sen i Söndags. Grejade lite med elen och försökte få igång bla kupefläkten, varvräknaren och temp mätaren. Gick väl lite sisådär.
tror jag har löst temp mätaren,  men återkommer om det då jag inte har kunnat testa den.
varvräknaren är fortfarande ett mysterium.
kupefläkten däremot, den är jävligt skum... hittade inget fel på den.  Kvitta vad man än gjorde så vägra den hoppa igång. Höll på i flera timmar utan att det hände något. När jag väl gav upp och tänkte åka hem, då startade givetvis inte bilen. Motorn går runt men ingen gnista.
var bara fram med multimetern och börja felsöka. Hittar inga kabelbrott och alla signaler är som dom ska vara :S prövat att byta vevaxel givare, dra nya jordkablar och ström utan resultat. I går tröttna jag och gav mig fan på att blinka fram felkoderna. Fick koden 2113. Hallgivaren :S knepiga är att alla värden ifrån den var rätt. Ska testa att byta den idag. Har 2 till. Bara hålla tummarna för att det är felet. Kanske därför den har misstänt och tvekat lite i bland?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 juni 2015
Hmm, ja hallgivaren brukar ju vara lite klassiskt 5-cyl problem. Och det är sällan dom går 100% sönder, utan ligger gärna och glappar vilket gör att dom bara startar när dom känner för det...

Skadar ju inte att byta om du nu hade över, hoppas det funkar! smile

Jag kommer inte ihåg om du nämnt exakt vad problemet med varvräknaren var, men jag kan bidra med att det ska tydligen vara den LILA/SVARTA kabeln i den "röda kontakten", kan inte lova något dock, min är inte ikopplad heller tongue
Senast redigerat av LeafBox (18 juni 2015)

2 038 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
Japp. Det är den lila/svarta. Sitter på stift nr7 i ECUn. Men det är just den som får varvräknaren till att fungera upp till 3000 varv och sen dör mätaren helt. Motorn går även skit med den inkopplad. Antar att det behövs något motstånd mellan den och GT varvräknaren då den förmodligen kräver en annan signal än 100ans räknare.
En annan som har konverterat till 20V fick även han sätta dit ett 2kohm motstånd för att hans skulle visa rätt smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 juni 2015
Nosliwe skrev:
Japp. Det är den lila/svarta. Sitter på stift nr7 i ECUn. Men det är just den som får varvräknaren till att fungera upp till 3000 varv och sen dör mätaren helt. Motorn går även skit med den inkopplad. Antar att det behövs något motstånd mellan den och GT varvräknaren då den förmodligen kräver en annan signal än 100ans räknare.
En annan som har konverterat till 20V fick även han sätta dit ett 2kohm motstånd för att hans skulle visa rätt smile

Nu kommer jag ihåg, detta har vi diskuterat tongue
Minne som en 80-åring med alzheimer's roll

2 038 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
Då är vi nästan 2! Själv har jag teflon. Inget fastnar.
Hämtar en ny hallgivare på måndag. Blev för bökigt att ta ifrån 10V N/A. Måste borra loss givaren ifrån monteringsplattan och sen nita dit den på 10V T plattan. Känns som 99% risk att något går sönder då lik förbannat smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 juni 2015
Yo, sladdarna vi använder ifrån den röda kontakten, vet du vad fan dom gör? tongue

Den tjocka svarta går ju till tomgångsmotorn
Sen har jag en BLÅ/SVART och en RÖD/SVART på +
Och på minus har jag 3(4?) olika verisoner utav BRUN, varav en är signalen till soppapumpen.

Drog ju om lite för att snygga till medans jag väntade på svänghjul, och nu startar vi inte roll
Tänkte att det kan hjälpa att veta vad dom gör, och ett elschema där man ser kontakten finns ju såklart inte att tillgå

2 038 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
Har inte riktigt luskat ut det själv. Vet att en av dom röda är till 12v tändspole iaf. Kan ta kort på alla elscheman från motorn och skicka i kväll om jag kommer ihåg det.

Bilen är igång nu iaf! Bytt hallgivare och fördelarlock då det glappa!
Så nu går den bättre än någonsin tidigare. Bara massa småfix att göra klart. Fick igång temp mätaren i går dessutom, så nu funkar kylarfläkten med.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 juni 2015
Nosliwe skrev:
Har inte riktigt luskat ut det själv. Vet att en av dom röda är till 12v tändspole iaf. Kan ta kort på alla elscheman från motorn och skicka i kväll om jag kommer ihåg det.

Bilen är igång nu iaf! Bytt hallgivare och fördelarlock då det glappa!
Så nu går den bättre än någonsin tidigare. Bara massa småfix att göra klart. Fick igång temp mätaren i går dessutom, så nu funkar kylarfläkten med.

Äh det ordnade sej, jag antar att du lurkar omkring i min tråd oxå, så då vet du varför roll

Skönt att du fick ordning på problemet iaf! Bara varvräknarn kvar nurå?

2 038 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
Japp. Får löda på ett motstånd och testa.
bytte även wastegate fjäder för 5min. Jävlar vilken skillnad det blev. Blir nog roligt och dyrt med bränsle i sommar big_smile

Ska köra konbana på lördag och söndag, så tänkte byta spridar tätningar innan dess.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 juni 2015
Nosliwe skrev:
Japp. Får löda på ett motstånd och testa.
bytte även wastegate fjäder för 5min. Jävlar vilken skillnad det blev. Blir nog roligt och dyrt med bränsle i sommar big_smile

Ska köra konbana på lördag och söndag, så tänkte byta spridar tätningar innan dess.

För mej var det bara att koppla in, ¯\_(ツ)_/¯
Men både turbon och coupén min använder ju "88b" mätarhusen eller vad man ska kalla det. Antagligen därför det gick så smidigt, man ska ju ha tur ibland oxå!

Blire nå bilder på bankörningen ?

Sök