2234
Sök

Audi GTT Coupe byggs om.

Ombyggnation av min Audi GT Coupe från 1987 med 5 cyl 10V 2.2T motor.

1 031 311 Visningar
Uppdaterades senast 9 juli 2024
2 038 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#1381
Skulle skruvat idag, men klart att maskinen skulle krångla för första gången på jobbet nu när man körde ut lite egna grejer!

Vad sägs om fästen till strålkastarna i 1,5mm rostfritt borstat stål? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-849ceb1ad26011fd2ff24cd30d895a8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-5fa5ff85384c1f3294d3d41ad4d715b2.jpg

Imorgon skall dom bockas.


2 038 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#1382
Idag kom jag äntligen iväg till garaget. Bara lite slipande gjort dock så inget jätte intressant.

Bockade fästena idag. Blev skitbra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-3059b5833fe6d2e4d8d3c37763b1cd69.jpg

Grillen börjar bli lite tjock i materialet hehe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-fe5f0cfe9ca194e7d18509c94114ae02.jpg

Hoppas på att få huven lackad till helgen. Beror ju dock på vädret.

Även enormt nyfiken på om SPQ grillen är bredare i nederkant än original fronten på GT coupen. Börjar bli lite sugen på att beställa en sån.
Hade det inte varit för resan till Turkiet i september så hade jag kunnat beställa hela SPQ paketet nu! mad


2 038 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#1383
Kommer bli lite ändringar i grillen med. Kommer stansa ut gallret i rostfritt så man får raka och fina kanter.


392 Inlägg
26 juni 2013
#1384
jodå de blir skit fint smile testa så man får se ungefär hur de ser ut..


2 038 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#1385
Stansade ut gallret idag och även sidorna som knappt kom med på bild då mina "tyngder" kom lite i vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-c5e21e5f5abcfb95dadc364702eee546.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-2bf3c276bb5b5d0713fb67ba56d2c76f.jpg

Och för er som undrar hur jag löser det med sidorna så får ni en liten hint här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-029eb4ecae5ca65ce3599dd481feacde.jpg

Sen så har den nuvarande motorn haft en otrevlig tendens till att börja ticka som fan (överröstar motorljudet) i vakuumpumpen varje gång det är folksamling i närheten. Tröttnat på detta och spände fjädern på min reserv vakuumpump med en bricka.
Monterade dit den och provstartade. Blev lite tystare än tidigare och satte mig i bilen för att åka hem.

Kom ungefär 1km och tittade då i backspegeln... Klart som fan att den där jävla Murphy skulle visa sig som vanligt!
Stort blått rökmoln bakom bilen. Såg inte bilen som låg bakom. Oljetrycket var normalt dock.
In på första bästa grusväg och åka tillbaks till garaget. Min misstanke var direkt att tätningen mellan pumpen och fjädern hade fått sig en smäll när jag drog ihop det och pumpen då pumpade in olja i vakuumsystemet och vidare ut i motorn. Bytte pump och efter ca 2km så försvann röken helt.
Har man iaf smörjt upp cylindrarna roll

ska kapa upp grillen helt imorgon för att sedan förstärka med väv runt plåten och glasfibret.


2 038 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#1386
Då jag har 2 spruckna lampor liggandes och ändå är igång med gjutning. Så funderar jag på att testa att göra egna svarta bakljusen. 2 gjutformar och forma plexi smile


2 038 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#1387
Varit i garaget en snabbis och lagt på ett lager glasfiber till på grillen och lyktan.

Gjorde även en förstärkning där huvpinnen sitter. sprack tyvärr lite när jag provmonterade huven sad Men skall åtgärdas. Har inte satt fast den än, ska byta till en popnut i rostfritt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-a0a1167aba601f7d4cf810ce8756274a.jpg

Beställde även svart plexi avsedd för upplysning bakifrån igår. Ska gjuta av in och utsida på lamporna som satt på när jag köpte bilen och sedan värma och pressa plexit mellan dom 2 gjutningarna. Fungerar det inte så har man ju testat iaf! big_smile Plexit kostade 300kr för 1000x500mm. Betydligt billigare än nya för 3000kr om det skulle fungera smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-b0eecc976e6dc505299285b7a2d5a237.jpg
Senast redigerat av Nosliwe (28 juni 2013)


2 038 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1388
Pratat lite mer med bosse på sfro. Nu ser det betydligt ljusare ut med motorbyte.
Byter jag till motor med kat, tar drivlina och bromsar, så blir det ombyggt fordon.  Så får jag ha upp till 238hk vid besiktningen.  Audi s2/4 ligger på 230hk och audi 100c3 på 164hk.

Har kanske hittat en audi 100 turbo...


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 juni 2013
#1389
Nosliwe skrev:
Pratat lite mer med bosse på sfro. Nu ser det betydligt ljusare ut med motorbyte.
Byter jag till motor med kat, tar drivlina och bromsar, så blir det ombyggt fordon.  Så får jag ha upp till 238hk vid besiktningen.  Audi s2/4 ligger på 230hk och audi 100c3 på 164hk.

Har kanske hittat en audi 100 turbo...

Antar att du hamnar på "15 kW/100 kg tjänstevikt"-regeln eftersom det blir ombyggd fordon. smile
Jag tänkte själv köra samma taktik med MC1/2-motorbyte, så det är extra kul att se någon annan göra nästan samma sak. Då ser man vad SFRO säger innan man själv är den situationen tongue
Senast redigerat av LeafBox (29 juni 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1390
Japp det blir 15kw/100kg. Då håller sig mc1 motorn gott och väl inom ramarna


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 juni 2013
#1391
Sa dom att det verkligen bara behövdes Motor, låda och bromsar?
Och måste dom komma ifrån samma bil? Dvs kan bromsarna tex komma ifrån en annan modell som är likvärdig donatorbilen vars motorn kommer ifrån?

Dom nämnde inget om hjulupphängningen alls?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 juni 2013
#1392
LeafBox skrev:
Sa dom att det verkligen bara behövdes Motor, låda och bromsar?
Och måste dom komma ifrån samma bil? Dvs kan bromsarna tex komma ifrån en annan modell som är likvärdig donatorbilen vars motorn kommer ifrån?

Dom nämnde inget om hjulupphängningen alls?

Byter man från kat-lös motor till en motor/drivlina med kat (original) så är reglerna lite slappare eftersom det ska främja miljötänket eller något. Det är inte mycket slappare regler men iaf lite tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 juni 2013
#1393
TBOC_Razor skrev:
LeafBox skrev:
Sa dom att det verkligen bara behövdes Motor, låda och bromsar?
Och måste dom komma ifrån samma bil? Dvs kan bromsarna tex komma ifrån en annan modell som är likvärdig donatorbilen vars motorn kommer ifrån?

Dom nämnde inget om hjulupphängningen alls?

Byter man från kat-lös motor till en motor/drivlina med kat (original) så är reglerna lite slappare eftersom det ska främja miljötänket eller något. Det är inte mycket slappare regler men iaf lite tongue

Mm, fast hans bil finns med KAT oxå, och det jag var mest orolig över är bromsarna.
För på A100 så är det ju olje-servo. Medans det är vanlig vacum på 2.3E. Och måste man då flytta bromssystemet blir det en jävla röra bara för att få dit den värdelösa bomben. Och utöver det så ville jag plocka 2-kolv OK ifrån en Coupé 20v istället ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 juni 2013
#1394
LeafBox skrev:
TBOC_Razor skrev:
LeafBox skrev:
Sa dom att det verkligen bara behövdes Motor, låda och bromsar?
Och måste dom komma ifrån samma bil? Dvs kan bromsarna tex komma ifrån en annan modell som är likvärdig donatorbilen vars motorn kommer ifrån?

Dom nämnde inget om hjulupphängningen alls?

Byter man från kat-lös motor till en motor/drivlina med kat (original) så är reglerna lite slappare eftersom det ska främja miljötänket eller något. Det är inte mycket slappare regler men iaf lite tongue

Mm, fast hans bil finns med KAT oxå, och det jag var mest orolig över är bromsarna.
För på A100 så är det ju olje-servo. Medans det är vanlig vacum på 2.3E. Och måste man då flytta bromssystemet blir det en jävla röra bara för att få dit den värdelösa bomben. Och utöver det så ville jag plocka 2-kolv OK ifrån en Coupé 20v istället ^^

Det handlar inte om huruvida modellen finns med kat utan om just den bilen man vill bygga om har det.

Sen så kan man vad jag vet ta bromsarna ifrån vilken bil man vill, släng på vette ZR1-bromsar tex så stannar nog bilen fint sen wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 038 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1395
TBOC_Razor skrev:
LeafBox skrev:
TBOC_Razor skrev:

Byter man från kat-lös motor till en motor/drivlina med kat (original) så är reglerna lite slappare eftersom det ska främja miljötänket eller något. Det är inte mycket slappare regler men iaf lite tongue

Mm, fast hans bil finns med KAT oxå, och det jag var mest orolig över är bromsarna.
För på A100 så är det ju olje-servo. Medans det är vanlig vacum på 2.3E. Och måste man då flytta bromssystemet blir det en jävla röra bara för att få dit den värdelösa bomben. Och utöver det så ville jag plocka 2-kolv OK ifrån en Coupé 20v istället ^^

Det handlar inte om huruvida modellen finns med kat utan om just den bilen man vill bygga k.

Sen så kan man vad jag vet ta bromsarna ifrån vilken bil man vill, släng på vette ZR1-bromsar tex så stannar nog bilen fint sen wink

Precis den uppfattningen jag fick.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 juni 2013
#1396
TBOC_Razor skrev:
LeafBox skrev:
TBOC_Razor skrev:
Byter man från kat-lös motor till en motor/drivlina med kat (original) så är reglerna lite slappare eftersom det ska främja miljötänket eller något. Det är inte mycket slappare regler men iaf lite tongue

Mm, fast hans bil finns med KAT oxå, och det jag var mest orolig över är bromsarna.
För på A100 så är det ju olje-servo. Medans det är vanlig vacum på 2.3E. Och måste man då flytta bromssystemet blir det en jävla röra bara för att få dit den värdelösa bomben. Och utöver det så ville jag plocka 2-kolv OK ifrån en Coupé 20v istället ^^

Sen så kan man vad jag vet ta bromsarna ifrån vilken bil man vill, släng på vette ZR1-bromsar tex så stannar nog bilen fint sen wink

Hmm, det är förvisso sant...
Antar att den specifika frågan jag har måste tas upp med SFRO för att få ett riktigt svar. Fast å andra sidan är det väll det som sitter ute vid hjulen och om det funkar som är mest intressant för besiktningsgubben.

Aja, hejja Nosliwe! tongue
Senast redigerat av LeafBox (29 juni 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1397
Slipat lite till på huven idag och lagt på ett lager väv till på grillen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-e1dee30e4b4bc91f5d6eadd1d43293fe.jpg

Ett sista lager väv imorgon innan jag kapar upp ribborna.

Var på feltema idag och skulle köpa bonocell. Efter att ha väntat vid kundservice i 20min så gav jag upp. Han som stod i kundservice gick i ultrarapid och var allmänt seg.
Får hoppas att den jag har kvar hemma räcker till sidorna.
Fattar inte varför skivor på 1000x600mm ska ligga inne i kundservice. Inte direkt så att någon stoppar dom under jackan och går ut där ifrån... Eller är det för att folk står och smular sönder dom?

Imorgon blir det lack av huven om vädret tillåter det.


9 142 Inlägg
29 juni 2013
#1398
Ja va lite skeptisk till grillen när du började plasta, men ihop med den rotfria plåten så ser det mycket ljusare ut. Vad har du plåtar till strålkastarna för? Är det andra infästningar mot orginal eller?


2 038 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1399
fäster original infästningarna i plåten för att få fästpunkter på sidorna istället för rakt bakifrån. Ska börja labba med infästning av lamporna i veckan har jag tänkt. Kan inte riktigt göra färdigt grillen för ens jag vet exakt vart dom hamnar. Ska bocka en gjutform på jobbet i veckan till strålkastarsocklarna.


9 142 Inlägg
29 juni 2013
#1400
Okej, lite smidigare montering då alltså? Har du kommit på hur du ska göra med skärmarna än då?
Satt och funderade på om du kunde göra ett par hörn som passar mot skärmarna och huven, som du sen fäster undersidan av huven. Kan det vara något?



Sök