1655
Sök

Audi GTT Coupe byggs om.

Ombyggnation av min Audi GT Coupe från 1987 med 5 cyl 10V 2.2T motor.

1 030 433 Visningar
Uppdaterades senast 9 juli 2024
9 141 Inlägg
26 mars 2014
#1881
Nosliwe skrev:
Då var turbo, wastegate, grenrör, insug med gasspjäll, bränslevåg, kabelhärva och styrbox inhandlat smile

Det tar sig! Hinner du få ner bilen på hjulen innan min inredning är på plats igen? wink


515 Inlägg
26 mars 2014
#1883
Något mer du behöver till motorn?
vet vart det står en om de skulle behövas iallafall.

2 038 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#1884
Kan ta mig en titt imorgon, vet ju inte vad som saknas exakt då det bara fanns block, topp, tråg och ventilkåpa med allt vad det innebär innanför.


2 038 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#1885
slangen till insuget vet jag att jag behöver bla tongue


2 038 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#1886
1 steg framåt och 2 tillbaks.
Plockade ner fjäderbenen för att svetsa om dom idag, givetvis tog tråden slut efter 1 sträng och pinnsvetsen var stendöd.
Kom på att downpipen skulle ju givetvis dit innan drivaxeln på höger sida med! Trångt som fan och fick till slut ta ner framvagnen och värmeskölden för damasken för att få dit det.
Väl på plats så tog fästet för växellådan i framvagnen i röret... Suck!

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-6d7a3b470cb867138a12b80117d753cd.jpg

Får ta ner framvagnen på Lördag, kapa bort fästet då jag ändå inte har quattro, slipa till balken så den blir slät och fin, slänga upp den i bilen igen och se glad ut...


https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-222fd6e2a408d5574405f5fae70705d9.jpg


2 038 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#1887
Tog en hel helg med övernattning vid garaget. Inte fan fick man något vettigt gjort för det...
Löste framvagnsproblemet med vinkelharry. Ska ju ändå så försöka behålla det lilla förstånd man har kvar och inte bygga om till quattro. Så fästet var ändå bara i vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-ae8a94d7d4737de97fdf2402f7ece0c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-83c181b177387fc025299db8afdb3985.jpg

Nu återstår bara det tråkiga... Drivaxlarna passar inte!
Dom är längre än GT original, dvs medbringarna på 90 lådan sitter längre in...
Och jag kan inte ta dom yttre drivknutarna ifrån 90 axlarna och sätta dom på GT axlarna för splinsen på GT är mindre.
Så då återstår ju frågan om GT fjäderbenen passar på 90 bärarmarna och köra med GT axlarna den här sommaren? För jag är inte speciellt sugen på att börja bygga om växellådstunnel och länkage för att slänga upp 90 lådan nu när säsongen är igång redan.

Sen så tog jag mig en titt i kollektorn på grenröret till turbo motorn efter dom sedvanliga sprickorna. Och visst fan var det sprickor även i det här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-ae94b3728b68d11bd152af6865907004.jpg

Får se om jag ska skruva i morgon, tappade orken lite idag.


2 038 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#1888
Fortsatt grubbla över problemet idag. Fick höra att det faktiskt ska passa på vänstersidan, och visst gjorde det de! big_smile
Då återstår ju bara ett problem till att lösa. Går det att korta den andra drivaxeln i svarven, slå på en hylsa i ca 5mm gods och svetsa ihop det igen? Får givetvis inte bli obalans.

Tog ner bromsoket på högersidan för att se om det skulle passa på dom gamla fjäderbenen. Givetvis passade det inte. Funderade på om jag kunde ta naven ifrån GT benen och montera på 90 benen men då stämmer inte ET och kommer bli knas med skivorna. Så som sagt, någon som har erfarenhet av att korta drivaxlar? Kan jämföra med GT axeln om den stämmer i längd även om den inte passar i splinsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-c1b06e0a55e6f292fabf4805e2bbc066.jpg

Sen så fick jag äntligen tag i en slang som passade! Autoexperten kunde lösa det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-daca4c4f11cd771c6fb15f1355d0dcb3.jpg

Sen för att få lite uppmuntran så beställde jag en liten pryl ifrån England.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-def45037188f65a11d6325c10bc8e564.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-8c62b5bcc1e03bee71f9d86c62b3a916.jpg

En tow strap!

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-0d8d5d96b73253a91017844170f9afd4.jpg

Måste ju få göra något med utseendet nu i år och inte bara framvagnen smile


2 038 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
#1889
Blev en tripp till garaget idag efter en husvisning på ett nyrenoverat hus som skulle kunna platsa i fuskbyggarna.
Så blev återigen mer hopp för cash till bilen lol

Bockade till ett nytt rör mellan slangen och huvudcylindern. Ska fixa fram brickor och gummi till fästet i karossen i morgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-bd6a6fe8b94a52b5877a84b931e19fcb.jpg

Sen så har jag gjort lite research angående kortning av drivaxel på nätet och pratat med en som har gjort det x antal gånger tidigare och som har kört med det på sin Triumph i många många år. Ska hålla på det sättet jag har tänkt mig.

Dela och korta axeln i svarven.
Pressa på en slitsad och borrad hylsa.
Montera upp delarna i ett v block.
Punkta ihop det.
Slänga upp det i svarven igen för att kontrollera med en indikatorklocka.
Svetsa resten.

Är ju bara vanlig gatkörning med det som finns kvar av dom 136 pollarna som gäller i år, så det borde hålla fram tills jag slänger i 90 lådan med en hel drivaxel nästa vinter.


2 038 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#1890
Hjullager införskaffat till vänster fram då det var totalskrot. Ska skruva i morgon, så mer då!


9 141 Inlägg
4 april 2014
#1891
Nöden är uppfinnigarnas moder sägs det. Hoppas du får ihop en drivaxel så du kan ut å åka snart!


2 038 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#1892
Ska kika på det i början av nästa vecka, pressar förmodligen det nya lagret på Måndag inne hos Volvo.
Vad tror du om att fästa tow strapen i balken så den kommer ut under höger dimmljus?


2 038 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#1893
Blev väl inte så där värst mycket gjort idag.
Bytt hjul på min och sambons bil, samt tvättat bil och hennes fälgar.

Hann iaf med att byta olja, montera kylet, expansionkärlet och alla kylarslangar. Dra åt slangen mellan slav och kopplingscylinder. Monterat den lilla 9.2L spolarvätskbehållaren som jag svurit att aldrig mer stoppa i.
Ta loss vänster nav för byte av hjullager då jag knappast hade behövt använda styrstaget på den sidan lol

https://www1.garaget.org/archive/78/77110/159264/159264-3354831.jpg

Sen skulle jag mäta in drivaxeln på höger sidan men hade ingen domkraft då farsan bytte däck.

Får ta det i morgon. Och så hoppas jag på att kunna vrida om nyckeln i morgon big_smile
Senast redigerat av Nosliwe (5 april 2014)


2 038 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#1894
Motorn startad!

Gick igång direkt efter att man kom på att dra ihop bränsleledningarna vid vågen ordentligt lol Tur man är van vid att ha brandsläckaren i högsta hugg vid uppstarter nu för tiden.

Så har mixtrat med allt runtom motorn för att få färdigt i motorrummet.
Sen så mätte jag in drivaxeln och kom fram till att jag behöver korta 30mm. Så det kommer ske i veckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-5cb7997f7db8aef2d8f7d65f84f4e3de.jpg

Sen började jag plocka ihop fronten och insåg att jag tyvärr kommer få köra med kromlisterna fram tills det är dags för den "riktiga" SPQ fronten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-40d8772d32e565c155278970b4695e4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-b95d12b7a1e1d4d35fb0e25140d0bf1b.jpg

Kommer ske lite små saker i veckan som tex att putsa vidare på grillen då den fick sig en smäll på höger sida när jag tog loss den i höstas. Sen så är alla lampsarger ojämna som fan smile

Tow strapen vette fasen vart jag ska placera.


HEAVY METAL
765 Inlägg
8 april 2014
#1895
super jobb mannen,, ser kanon ut ! Hoppas det löser sig med Driv axeln :-) / E

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

2 038 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#1896
Jo jag tror det löste sig smile

Hämtade drivaxeln idag. Delarna är avfasade och sedan ihopsvetsade med en tapp i pressad innuti axeln. Sedan svarvades svetsen av och en slitsad hylsa slogs på som sedan svetsades i slitsarna och runtom. Ska nog hålla smile fanns en ynka futtig knappt märkbar obalans vid 3000 varv i svarven. Och jag hoppas inte mina hjul ska snurra så snabbt i sommar hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-3c87e5b3045c4bfebe7f9fba9b0205bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-7f8970329e71d9b299414482a1d2ea4c.jpg

Även nytt hjullager på plats. Allt ska monteras i morgon.


9 141 Inlägg
8 april 2014
#1897
Låter som en seriös skarv det där du! Vore fasen om du inte kunde släppa lös alla 133 ponnysarna med den där!
Senast redigerat av Putteliten (8 april 2014)


2 038 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#1898
136 faktiskt! lol Fast 36 av dom är nog på grönbete eller har trillat av pinnen wink
Ska nog hålla i sommar iaf.


9 141 Inlägg
8 april 2014
#1899
Nosliwe skrev:
136 faktiskt! lol Fast 36 av dom är nog på grönbete eller har trillat av pinnen wink
Ska nog hålla i sommar iaf.

Jaså? Trimmad? tongue Har faktiskt letat runt en hel del efter skillnad mellan 133 & 136 hk motorerna. Skillnaden verkar vara okunskap hos SBP eller hos den som importerat bilarna. Alla motorkodslistor man hittar med Audimotorer så har NG motorn bara 133hk eller 98kw.

Hehe, skulle va spännande å se hur mycke hk man har kvar i maskin efter alla år....


310 Inlägg
8 april 2014
#1900
Putteliten skrev:
Nosliwe skrev:
136 faktiskt! lol Fast 36 av dom är nog på grönbete eller har trillat av pinnen wink
Ska nog hålla i sommar iaf.

Jaså? Trimmad? tongue Har faktiskt letat runt en hel del efter skillnad mellan 133 & 136 hk motorerna. Skillnaden verkar vara okunskap hos SBP eller hos den som importerat bilarna. Alla motorkodslistor man hittar med Audimotorer så har NG motorn bara 133hk eller 98kw.

Hehe, skulle va spännande å se hur mycke hk man har kvar i maskin efter alla år....

gt:n har inte NG. De har HY. Eller har ja missat nå i tråden? smile



Sök