snygg_mange: ta inte inte i så mycket nu så du spricker. då kan det bli som fullgas med en saab, understyrning rakt ner i diket!
alla vet ju att en bmw är dyrare än en saab så självklart sitter det dyrare och finare delar i en bmw också, ett exempel på fina getrag och zf lådor. vad saab använder för lådor original vet jag inte. och jag tycker haldex fyrhjulsdrift är riktigt skit också för den delen. ska det va så ska det vara riktigt permanent. t.ex quattro. ford utvecklar sina egna växellådor, gjorde iaf. men det är samma med allting egentligen, bmw gör inte tändelar själva, inte ens lyktor, tror det mesta elektroniken kommer från tyska kvalitesmärken som bosch. idag är det nog så att biltilverkarna sätter ihop och ritar/tänker hur saker och ting ska vara, fungera och sitta ihop. ju dyrare bil, ju dyrare komponenter sitter där också. men att ens diskutera saab och bmw i samma tråd var en riktigt nitlott. att diskutera framhjulsdriven svenssonbil med noll kör dynamik mot tysk bakhjulsdriven premiumbil med sport ambitioner.
aldrig sagt att man behöver trimma en bmw med turbo, du åker lätt in och ut med en m5a i besiktning utan turbo och har 10 grr bättre och snabbare bil än en saab. vill du ha turbo får du väl köra bana, alternativ va ful och skruva bort sakerna inför varje besiktning.
1000 hk på en gammal m5a är inga problem det är kul att det finns möjligheter iaf!
men vi kan sluta jämföra detta här och nu. det är 2 olika bilmärken med helt olika ambitioner, konsumenter och marknad. saab går sakta men säkert mot sin död, minus 20 år i rad. byter modell ungefär lika ofta som vi får en ny kung och bmw som är världesledande att ta fram motorer och modeller både inom ekonomi samt prestanda facket
En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.