Två frågor angående sportluftilter

fronk
16 april 2010 · 50 Inlägg

Hej


Satte på ett sportluft filter idag på min bil.

Nu så har fläkten vid kylaren börjat snurra så fort jag stänger av bilen.
antar att de e för bilen "tror" att något är fel.

Sedan är tomgången mycket lägre. är det så att bilen själv justerar detta eller kan man göra nått själv?

XeptiQ Whatever :)
16 april 2010 · 1 652 Inlägg

kanske inte ska köra bilen så hårt? för de är ju elfläkt på bilen, och de kan vara så att den är igång en stund efter bilen är avstäng för att kyla ned..
ska inte ha något med sportluft filter.. eller openair filter..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
fronk
16 april 2010 · 50 Inlägg

nej nej smile har kört mycket hårdare innan utan att fläkten gått efter.. nu bara ja rullade runt o lyssnade hur de lät

Rensvinf
16 april 2010 · 528 Inlägg

Från höften:  filter ej avskärmat, suger varmluft.. och motorstyrningen får fel värden?
Givet att allt annat är rätt det du skriver,  dvs, att den aldrig annars gått igång vid liknande körcykel..

fronk
16 april 2010 · 50 Inlägg

hm hur skulle jag kunna skärma av det från motorn lite mer? ligger i gamla burken

Wiechert tysk.
16 april 2010 · 592 Inlägg

fronk skrev:
hm hur skulle jag kunna skärma av det från motorn lite mer? ligger i gamla burken

Värmesköldar!

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
fronk
16 april 2010 · 50 Inlägg

okej ska kika påt

men problemet med att fläkten tror att bilen är för varm då ?

Wiechert tysk.
16 april 2010 · 592 Inlägg

fronk skrev:
okej ska kika påt

men problemet med att fläkten tror att bilen är för varm då ?

Mycket möjligt.
Men det är inget filtret påverkar.

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
fronk
16 april 2010 · 50 Inlägg

okej så det har inget att köra med att jag drog ut två små kablar samt en kontakt ur luftburken? smile

fronk
17 april 2010 · 50 Inlägg

hej smile problemen löstes idag genom att koppla i hop de små kablarna med varnandra smile

TireSlayer Tvivlare
17 april 2010 · 2 266 Inlägg

Låter lite riskabelt dedär. Var där kablar kopplade till luftburken på något vis så finns de ju en anledning också bakom det. Jag hade nog monterat tillbaka originalgrejerna igen, känns som man riskerar lite dyra saker om de e S80n de handlar om.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
itouch
17 april 2010 · 1 488 Inlägg

Du har troligtvis kopplat ur kontakten till någon givare. Det är många som gör det misstaget när de byter till sportluftfilter och sen inte hittar någon plats att sätta de på och struntar i de. Skönt att det löste sig.

Rickard-v
17 april 2010 · 2 665 Inlägg

fronk skrev:
hm hur skulle jag kunna skärma av det från motorn lite mer? ligger i gamla burken

Då behöver du ingen extra avskärmning om du har orginalluftburken kvar.

Koppla ur 2kablar o bli förvånad att bilen inte går som förut. Suck
Troligen sitter det en givare i boxen som du kopplat ur. Nu har du kopplat ihop kablarna så elektroniken tror att det är kortis i givaren o går troligen ner i "protect" läge eller vad det kan heta.
Det är när elektrokien ställer ner motorn så det finns stora säkerhetsmarginal eftersom den inte kan känna av vad som händer. -20hk kanske.

Senast redigerat av Rickard-v (17 april 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
fronk
18 april 2010 · 50 Inlägg

Rickard-v skrev:

fronk skrev:
hm hur skulle jag kunna skärma av det från motorn lite mer? ligger i gamla burken

Då behöver du ingen extra avskärmning om du har orginalluftburken kvar.

Koppla ur 2kablar o bli förvånad att bilen inte går som förut. Suck
Troligen sitter det en givare i boxen som du kopplat ur. Nu har du kopplat ihop kablarna så elektroniken tror att det är kortis i givaren o går troligen ner i "protect" läge eller vad det kan heta.
Det är när elektrokien ställer ner motorn så det finns stora säkerhetsmarginal eftersom den inte kan känna av vad som händer. -20hk kanske.

okej okej men nu så har jag alla kablar som dom satt och sen sportluftfiltret efter det smile

så istället för rör -> sporfilter

så är det rör -> den där givaren i början på luftburken -> sportfilter

Aquilla
18 april 2010 · 299 Inlägg

varför ens sätta ett open air filter på en sån bil från första början?

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
fronk
19 april 2010 · 50 Inlägg

ljudet är trevligare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang