3711
Sök

Volvo 142-73 B23 turbo *404whp 491wnm*

141 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
#181
Bensinskallen skrev:
Ser mycket bra ut! Du får godkänt cool

En sak jag tänkte på, du har väl öppen vevhusventilation? Tycker du ska ta och plocka bort filtret och koppla in före turbon så du får vacuum, de mår vevhus, packboxar etc bättre av wink

Jag har forskat en del om vevhusventen på sävarturbo. Dom flesta har skrivit att det är bättre att he ett filter istället för att leda in det vid turbon.Turbon gillar inte att få in olja etc där.

en ifrån sävarturbo: vad du än gör dra inte en slang till turbon jag blåste topp pakningen å fick olja i turbon som skada bladen på den!!!!!
Senast redigerat av Se88e_K (3 februari 2011)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 februari 2011
#182
Nej kanske inte om man får in olja, men konstruerar man catchtanken rätt så ska det inte komma in någon olja där. Led in gaserna så dom centrifugeras, och led ut gaserna genom ett rör i toppen och sen får oljan droppa neråt till botten, och kanske in i ett annat kärl som lagrar wink


141 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#183
Nu har det hänt lite med bilen. Mätt fjädertrycket på ventilfjädrarna. Monterat ihop toppen och monterat den på bilen. shimsade om ventilerna så att det blir rätt spel. Vi tillverkade även brickor till 12.9 bultarna.
Och tack till robban som tvättade toppen.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0094.jpg

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0091.jpg

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0089.jpg
Dubbla ventilfjädrar, 30graders backup på ventilerna, 12.9 toppbultar

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0102.jpg
Kamaxel monterad


675 Inlägg
18 februari 2011
#184
Sånna toppbultar jag med ska använda, köpte mina på järnia smile Vilka åtdragningsmoment gäller med såna? Kul att det går framåt smile


141 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#185
Linkan_740 skrev:
Sånna toppbultar jag med ska använda, köpte mina på järnia smile Vilka åtdragningsmoment gäller med såna? Kul att det går framåt smile

120nm, fick mina gratis


141 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#186
Det är lång mellan uppdateringarna här, men det har hänt en del sen sist. Har fått tillverkat en adapterplatta till getrag 262 växellådan. Gjort ett spakställ. Svarvat nya bussningar i mässing till länkaget till spakstället så här är det inget glapp, fasta o fina lägen.
Men det går inte alltid på räls när man gör grejer. När jag skulle montera växlellådan så fick jag inte
dit den i överkanten, det kändes som att något tog emot men jag kunde inte se något fel så jag tog
ner den igen. Så såg jag att uttrampningslagret hade glidit ut så tänkte att det var väll det som tog
emot men det var det icke. Efter ca 1timme jävlandes så hittade jag felet. Hade trigger på svänghjulet
innan så jag hade glömt att ta väck fästet bak på blocket som tog emot sprängkåpan.
Har bytt sprängkåpa med och i den nya var det inget hål iframkanten till triggen som den andra kåpan.
Har tillverkat en växellådsbalk idag och lackerat ventilkåpan i krymplack. Började att bygga ett
momentstag till motorn för grenröret och wastegaten slog emot inneskärmen. Sen så är det inte mkt
kvar till uppstart av motorn med den nya kammen mm.
Sen vill jag se lite fler kommentarer.


http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0129.jpg
Lackerad ventilkåpa.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0133.jpg
Växellåda monterad.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0132.jpg
växellådsbalk påbörjad.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0134.jpg
växellådsbalk färdig, bara lite färg kvar.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0135.jpg
växellådsbalk färdig, bara lite färg kvar.


675 Inlägg
5 mars 2011
#187
Ser bra ut, synd att det inte alltid går som det är tänkt.


70 Inlägg
5 mars 2011
#188
De blir en frän 142a de här må jag säga! smile

526 Inlägg
5 mars 2011
#189
Mycket grymmt projekt du håller på med alla tummar upp hoppas du får liv i den till sommaren så vi får höra den yla ordentligt big_smile

777 Inlägg
5 mars 2011
#190
lägg på klarlack på ventilkåpan med. blir så satans fint. kolla min smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

141 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#191
Nu är växellådan och startmotorn på plats. Byggt färdigt momentstaget till motorn med,
ska bara lackeras innan montering. Kanske blir uppstart på söndag, är bara lite små pill kvar.
Svetsa v band på downpipen och montera alla grejer. Pappa har kopplat in min oljetrycksmätare
och snyggat till elen.


http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0139-1.jpg
Egen tillverkad adapterplatta.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0140.jpg
Modifierad volvo orginal kopplingsarm för bmw uttrampningslager.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0145-1.jpg
Färdig för montering.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0146-2.jpg
Momentstag.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 mars 2011
#192
Jäkla fin adapterplatta du fick till! Du har alltså snyltat lite på någons cnc fräs misstänker jag? roll

Smart med momentstaget också... Blir ju vridsäkert utan att behöva stålkuddar till motorn wink


141 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#193
Bensinskallen skrev:
Jäkla fin adapterplatta du fick till! Du har alltså snyltat lite på någons cnc fräs misstänker jag? roll

Smart med momentstaget också... Blir ju vridsäkert utan att behöva stålkuddar till motorn wink

tack...Det är bra med en pappa som har tillgång till alla möjliga fräsar, svarvar mm på jobbet.


141 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#194
Blivit lite gjort idag med. Lackerat momentstaget och monterat det. Skruvat dit grenrör, turbo, tryckrör
och andra grejer runt om. Svetsat på en v band fläns på downpipen. Nu är allt monterat och färdigt för uppstart imorgon, ska bara hälla olja över nockarna på kammen innan uppstart.


http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0149.jpg
Momentstag och värme matta monterad.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0150-1.jpg
Turbo.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0152.jpg
Dumpventil.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0153.jpg
Momentstag.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0154.jpg
Agap G253 kamaxel.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0156.jpg
Helhets bild.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0157.jpg
Laddtrtycksstyrning.


141 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#195
Nu är den startad igen 
Först så kollade vi tändningen med en stroboskop lampa men inget hände. Tänkte vad har nu hänt ingen gnista.
Sen kom pappa på att eftersom vi har bytt triggerhjul så ska vi prova att byta plats på kablarna till trigger givaren och
då kom det gnista. Dit med stifen sen var det start försök. Den hoppade igång direkt och gick väldigt fint.
Den är lite mer orolig än orginal kammen. Höll den på 2000varv/min i ca 20min för inkörning av den nya kammen.
Det är inte så mkt vakum på tomgång med den 75kpa, med orginal kammen hade den ca 55kpa.

[video]http://www.garaget.org/video/101559[/video]


62 Inlägg
13 mars 2011
#196
fy fan va fint det blir! ser fram emot fler updates


270 Inlägg
13 mars 2011
#197
Frääänt big_smile


141 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#198
Nu är det update igen. Men dom är lite krångel. Men den är mappad på 0,7-1bar upp till 7300 som jag satt varvstoppet på.
Det är stor skillnad nu mot innan med orginal kammen. Jens här sts har tigit fram en fin kam till mig Agap G253 mkt nöjd med den.
Men sen när jag körde en runda med bilen och gasade på så small det till, tänkte vad fan har hänt? men sen gick den bra igen.
Började rycka sen dog sen. Svänghjulet hade lossnat som resulterade att vevaxeldrevet och kamdrevet lossnade som slog sönder
kam triggern och det var därför den dog. Även kilen till vevaxeldrevet gick sönder. I övrigt har det inte hänt något med motorn.
När jag ändå var tvungen att skaffa ett nytt vevaxeldrev så byggde jag om till rundkugg med ett drev i stål och ställbart drev
till kammen.
Fått på mina 17" plåtfägar nu med, är riktgt nöjd med stuket på bilen nu.
Tack till robban som krängde mina däck.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0202.jpg
Finn ett fel.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0194.jpg
Lite nya grejer.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0196.jpg
Nya kamdrevet.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0197.jpg
Nu är fälgarna på.

http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/DSC_0209_r.jpg
Nu är den ute på vägarna igen.


675 Inlägg
2 april 2011
#199
Inte kul med ras, men fälgarna passade perfekt smile Vart köpte du dina? Funderar att skaffa sånna till min 760.


141 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#200
Linkan_740 skrev:
Inte kul med ras, men fälgarna passade perfekt smile Vart köpte du dina? Funderar att skaffa sånna till min 760.

Köpte dom av en snubbe i markaryd. men han säljer inte dom längre. Men finns att köpa på http://www.dackgrossisten.se/sr499.aspx



Sök