2144
Sök

Volvo 142-73 B23 turbo *404whp 491wnm*

141 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#81
Nu har jag fått kontakt med VEMS boxen, så imorgon eller på lördag blir det ett start försök. Ska bara dra rör till oljekylen och se över lite saker innan.


141 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#82
Nu har jag o far kalibrerat alla värden och lagt in en startmapp i vemsboxen. Verkar som att jag har trigger signal när jag vrider runt motorn, så imorgon blir det start försök. Ska bara handla lite motorolja innan, kan va rätt bra tycker jag.


556 Inlägg
15 juli 2010
#83
Se88e_K skrev:
Nu har jag o far kalibrerat alla värden och lagt in en startmapp i vemsboxen. Verkar som att jag har trigger signal när jag vrider runt motorn, så imorgon blir det start försök. Ska bara handla lite motorolja innan, kan va rätt bra tycker jag.

va ska du häva i för olja då?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 juli 2010
#84
Väntar med spänning på startförsöket big_smile

Som några tidigare har skrivit så måste även jag ställe mig i skaran av beundrare över ditt grundliga arbete wink Det är ju fan nyskick på dendär karossen ju, ser ju gudomligt fint ut allting!


141 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#85
Senast redigerat av Se88e_K (16 juli 2010)


141 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#86
Berättelse från första uppstart.

Det var lite problem att få igång första gången. Det började med att jag inte fick nån kontakt med boxen ifrån datan, så vi fick skifta två kablar i en kontakt. Sen vred jag om nycklen o den tände till men så vred jag av igen. Därefter hände det inte något alls. Tog väck tändstiftet på cylinder 1 o det var bra gnista. Då tänkte jag att det var bara att prova igen men samma resultat. Sen slog det mig att den trigger givaren jag hade kanske inte fungerade optimalt med 60-2 svänghjulet, så jag bytte till en annan typ av givare med samma resultat igen. Tog väck alla tändstift o kollade ifall det var gnista, men det var bara gnista på cyl 1 och 4. Jaha vad är felet nu?? Skiftade kablarna på fördelaren får att se så det inte var nått fel på den och det var det inte. Kollade trigger inställningarna o ändrade ett värde och då hoppade han igång men gick tok fett. Justerade ner bränslet och tändningen lite o då gick den på tomgång. Med tanke att jag aldrig har hållt på med nått sånt här innan så gick det väldigt bra och utan pappa hade jag inte kunnat klura ut det riktigt..
Senast redigerat av Se88e_K (17 juli 2010)


1 212 Inlägg
17 juli 2010
#87
lite jävligt skall det vara innan den ljuder på vägen..ser framemot flera filmer.

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

141 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#88
idag har man jobbat med bilen igen. Fixat till ena dörren som inte passade riktigt. Monterat handbromswire, slipat diverse detaljer mm. Som det ser ut nu blir det lack nästa helg.

p.s tycker det är lite dåligt kommenterat här wink
Senast redigerat av Se88e_K (18 juli 2010)


108 Inlägg
18 juli 2010
#89
detta kommer följas smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 juli 2010
#90
såg bra ut första starten big_smile Vill höra den vråla med turbon sen cool

Ser skitbra ut hittills, och det kommer det fortsätta göra är jag ganska säker på!

btw prenumeration lagd nu, inte tänkt på de tidigare ^^


159 Inlägg
18 juli 2010
#91
gillar klart grenrörs dragningen tummen upp

14 Inlägg
20 juli 2010
#92
fan så fint bygge smile

RoffaRacing

Forummoderator
26 455 Inlägg
20 juli 2010
#93
Även om det inte sägs så mycket från min sida, så följs projektet smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

141 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#94
Fronten är nu lackerad och monterad. Monterade dit kylaren igår och slangar. Sen lite senare skulle jag fylla på kylarvätska så pissade det vatten ur kylen. Då blir man lite lagom trött. Lämnade in den på repration idag för det gick ej att löda själv.

Nu håller jag på att maskera bilen inför lack, som troligtvis blir i helgen. Epoxy grund troligtvis imorgon.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 juli 2010
#95
Synd med kylaren. Men va kör du med för kyl, tykte jag skymtade en gammal hedlig 140 kylare på tidigare bilder? Jag skulle vilja råda dig att fixa 240 kylare eller något liknande i så fall för dom gamla järnkylarna kyler inte lika bra, speciellt inte nu när du har lite mer monster under huven wink


Gasglad
3 244 Inlägg
21 juli 2010
#96
Har en 140 bred kyl liggandes om du är intresserad! Läcker inte men flänsarna är la sisådär..

//Carfreak

141 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#97
Lämnade in kylen innan idag . tycker det blir bäst så, kostade inte så mkt och så får man den provtryckt också. Vad jag har läst så ska den här kylen räcka utan problem om man montera en el fläkt. Men tack i allafall wink


P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 juli 2010
#98
Okej big_smile

Har kört b23 i en 142:a med originalkylaren i och den kokade riktigt riktigt fint hela tiden nästan tills jag bytte till en bättre kylare wink


141 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#99
Hämtade kylaren idag. Den gick ej att rädda, så det blir nog att satsa på en 240 kyl sen. Blir grundlack imon eller på söndag, sen lack på måndag eller tisdag.varit lite dåligt med bilder nu, men det kommer upp sen när den e lackad.


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
23 juli 2010
#100
Får gotta oss med alla andra fina bilder du lagt upp sålänge då wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...


Sök