Stoppa trängselskatten i Göteborg!!!

mastrovious
18 april 2010 · 627 Inlägg

Hej alla!

Som ni kanske redan har läst så har politikerna i Göteborg tagit beslut om att man inom kort ska rikta in sig på att införa trängselskatt i Göteborg. Det har bildats en opposition mot detta i form av ett nytt parti som heter Vägvalet som ställer upp i kommunalvalet i höst. Det är ett enfrågeparti som till en början koncenterar sig på att stoppa trängselskattsinförandet i Göteborg. Det pågår i skrivande stund aktioner i form av namninsamling och dylikt för att få till en folkomröstning om detta. För oss som är emot detta förslag är det viktigt att vi gör det vi kan i kampen för att få stopp på detta, därför har jag skapat denna tråd där vi kan diskutera detta och informera om vad det innebär med trängselskatt.

Tanken med trängselskatten är att införa en ring runt stor Göteborg för att få in pengar till framförallt Västlänken. Detta är en järnvägstunnel som ska gå under staden. Personligen tycker jag det är en orättvisa att bilister (som förmodligen inte kommer att utnyttja denna i lika stor omfattning som alla pendlare och kollektivtrafikanter) ska få finansiera detta genom straffbeskattning så fort man rör sig i Gbgområdet. Om ni är emot detta förslag så föreslår jag att ni går in på www.vagvaletgbg.se för mer information om vad detta innebär, var betalstationerna ska finnas, hur man kan hjälpa till för att stoppa förslaget, information om partiet Vägvalet etc.

Det är viktigt att vi sprider detta och hjälps åt om vi ska stoppa det!

TYCKER DU ATT VI SKA HA TRÄNGSELSKATT I GÖTEBORG?

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Tokken Team dBakuten
19 april 2010 · 3 453 Inlägg

Lyyyyycka till.. Har politikerna bestämt att det ska bli trängselskatt så kommer det bli det.. Vad folket än säger.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Grabber Dagdrömmare
19 april 2010 · 2 836 Inlägg

Så dom som är emot skatten vill stå i dessa j@vla köer varje dag????

Det är inte bara Västlänken som skulle finansernas, nya Älvförbindelsen med!
dock känns det fel att "vägskatt" ska läggas på järnvägs projekt.

Hellre betalar jag några kronor om det ska gå till en ny älv förbindelse som behövs så mycket än sitter o gnäller...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Tokken Team dBakuten
19 april 2010 · 3 453 Inlägg

Grabber skrev:
Så dom som är emot skatten vill stå i dessa j@vla köer varje dag????

Det är inte bara Västlänken som skulle finansernas, nya Älvförbindelsen med!
dock känns det fel att "vägskatt" ska läggas på järnvägs projekt.

Hellre betalar jag några kronor om det ska gå till en ny älv förbindelse som behövs så mycket än sitter o gnäller...

Oja.. för trängselskatterna har ju sponsrat jävligt mycket vägbyggen runt stockholm skaru se..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
mastrovious
19 april 2010 · 627 Inlägg

Tokken skrev:

Grabber skrev:
Så dom som är emot skatten vill stå i dessa j@vla köer varje dag????

Det är inte bara Västlänken som skulle finansernas, nya Älvförbindelsen med!
dock känns det fel att "vägskatt" ska läggas på järnvägs projekt.

Hellre betalar jag några kronor om det ska gå till en ny älv förbindelse som behövs så mycket än sitter o gnäller...

Oja.. för trängselskatterna har ju sponsrat jävligt mycket vägbyggen runt stockholm skaru se..

Såhär ligger det till. 61 miljarder ska Gbg få enligt regeringen för ett infrastrukturpaket som innehåller Västlänken, Marieholmstunneln, Tågtunnel i Varberg (!) samt något med E20. Göta älv bron ska vi bekosta själva eftersom detta är en kommunal förbindelse. Kollektivtrafiken som ska byggas ut ligger också utanför detta paketet. För att få dessa 61 miljarder så ska Gbg skjuta in 17 miljader själva, dvs genom trängselskatter. 61 - 17 = 44 miljarder. Det motsvarar den årliga budgeten för transportstyrelsen, vilket innebär att vi inte får något extra förutom det vi själva pungar upp genom trängselskatter. Dom lurar folk genom att leka med siffrorna. Det som gbg drar in via trängselskatt är inte ens säkert att man får tillbaka till Gbg!!! Det är en statlig skatt vilket innebär att dom kan lägga pengarna var fan som helst.

Ska bilisterna dessutom betala för en tågtunnel under Gbg och en tågtunnel i Varberg???? För mig är det helt absurt.

Vad som är värt att veta är att INGET ÄR BESLUTAT ÄNNU!!! Dom har tagit ett beslut om att man ska rikta in sig på att införa, inte att det SKA INFÖRAS. Därför är det viktigt att vi alla tillsammans agerar emot detta! Vägvalet är hyperaktiva i denna fråga just nu, men eftersom debatten om trängselskatterna hålls under ytan för att alla partier är överens (utom SD) så frågar inte folk. Man köper det som står i tidningarna och så är det bra. STÅ UPP OCH SÄG IFRÅN!! SPRID DEN HÄR INFORMATIONEN och stöd Vägvalet. Vill man inte ha det så får man kämpa emot det, inte bara sitta och gnälla om det!

Kom igen nu och få snurr på detta. Det finns ju bara bilfantaster här, måste finnas massor som är emot detta!!!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
mastrovious
19 april 2010 · 627 Inlägg

Grabber skrev:
Så dom som är emot skatten vill stå i dessa j@vla köer varje dag????

Det är inte bara Västlänken som skulle finansernas, nya Älvförbindelsen med!
dock känns det fel att "vägskatt" ska läggas på järnvägs projekt.

Hellre betalar jag några kronor om det ska gå till en ny älv förbindelse som behövs så mycket än sitter o gnäller...

Kan ju för övrigt meddela dig att den nya älvförbindelsen innehåller 2 bussfiler och 1 körfil för bilar. Alltså ännu värre än det är idag. Det är därför jag skapade denna tråden. Få igång diskussioner så ska vi tillsammans lägga upp all fakta som den är. Det är mkt skitsnack gällande detta som folk köper för att det står så i tidningarna. Börjar man gräva i det så märker man snabbt hur värdelöst detta är.

EDIT: Förtydligande: Per körriktning = 2 bussfiler + 1 körfält för bil. Totalt 4 bussfiler och 2 körfält för bil i båda riktningarna!

Senast redigerat av mastrovious (19 april 2010)

We Ride Togheter, We Die Togheter!
LordLife
19 april 2010 · 998 Inlägg

kollade vart dom skulle ha dom här stationerna, varför ska dom ha en station så att man måste betala för att åka över älvsborgsbron? är ju inte ens centrum.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
mastrovious
19 april 2010 · 627 Inlägg

LordLife skrev:
kollade vart dom skulle ha dom här stationerna, varför ska dom ha en station så att man måste betala för att åka över älvsborgsbron? är ju inte ens centrum.

Exakt. Svaret är enkelt. Detta är inte ett sätt att få bort bilar från Centrum utan ett finansieringsmedel. Man vill få in så mkt pengar som möjligt. Det värsta av allt är att om detta går igenom så kommer man inte kunna få bort det på MINST 25 ÅR! Det är inte ens möjligt att riva upp mellan mandatperioderna.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Mortalis VW-nörd?
19 april 2010 · 4 332 Inlägg

Läste att driften av systemet kostar ganska många hundra miljoner också...
Sen vill inte jag betala tågtunnlar medan de som använder den slipper. Det är ju trots allt den största kostnaden.

Sen sitter jag hellre i köer än betalar ytterligare en vägskatt.
Att de har ignorerat vägbyggen i Göteborgsregionen i flera decennier är inte mitt fel.
Pengar har funnits men de går ju till annat än vägar.
Man räknar att Sveriges befolkning ska nå 10 miljoner om bara tio år, gbg har vuxit med 10% befolkning bara senaste åren.
Men vi förväntas använda samma vägar som är byggda för 6-8 miljoner och ca 20% mindre befolkning bärs i gbg.

Samtidigt vill alla att vi ska vara mer mobila och åka dit jobben finns. Gör du de straffas du med ett par tusen i månaden.

Hade de inte velat ha alla arbetare ute samtidigt så skulle de ju kunna försöka jobba på att folk jobba mer flex.
Vem har bestämt att kontorsråttor måste ha kontorstid en viss tid? Går fan o flytta eller utöka...

Kul iaf att vi klagar på trängsel med en halv miljon bilförare och Tokyo har inga trängselskatter, men har ändå en fungerande kollektivtrafik :p

mastrovious
19 april 2010 · 627 Inlägg

Mortalis skrev:
Läste att driften av systemet kostar ganska många hundra miljoner också...

Du har helt rätt. Dom räknar att det kostar ca 300 miljoner per miljard som dras in. Det är sjukt dålig valuta för pengarna. Man räknar ungefär såhär:

100 kr från trängselskatt kostar 36 kr i administration. 100 kr från "vanlig" skatt kostar 50 öre. Det är rätt stor skillnad. Höj istället kommunalskatten om man ändå går in på detta spåret. Då är det dessutom mer rättvist fördelat bland medborgarna. Det bästa är att skrota hela Västlänken. Helt onödigt bygge. Man skyller på att centralen är en s k säckstation, att tågen måste vända... hela London består av enbart säckstationer och där har man minsann inga problem. Prestigebygge på skattebetalarnas bekostnad är vad det är.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
mastrovious
19 april 2010 · 627 Inlägg

Johan1962 skrev:

Grabber skrev:
Hellre betalar jag några kronor om det ska gå till en ny älv förbindelse som behövs så mycket än sitter o gnäller...

Det handlar ju inte om "några kronor", åtminstone inte om man åker till och från jobbet varje dag.
Passerar du en biltull i varje riktning (i så fall har du TUR!) blir det ungefär 8000:- per år om du åker när det är som dyrast. Har du mer otur och måste åka över en Göta Älvbron eller Älvsborgsbron dessutom, kommer du lätt upp i 60 kronor om dagen. Cirka 13-14000:- per år. Man kan göra rätt mycket saker som är roligare än att betala sina redan beskattade pengar till pappa staten! sad

Ja precis, en älvförbindelse som kommer bli sämre för bilisterna dessutom!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
-Michael :-)
19 april 2010 · 367 Inlägg

Hela det här jävla landet är ren skit.


Vägtullar + en seger för de röd-gröna kommer sluta i kaos. Öka bensinskatten med 16 miljarder är ingen hit.


Hata alla

mastrovious
19 april 2010 · 627 Inlägg

-Michael skrev:
Hela det här jävla landet är ren skit.


Vägtullar + en seger för de röd-gröna kommer sluta i kaos. Öka bensinskatten med 16 miljarder är ingen hit.


Hata alla

Hjälp till om du tycker så!! Gå in på www.vagvaletgbg.se och se hur du kan hjälpa till. Det blir inget gjort om ingen gör något! big_smile

We Ride Togheter, We Die Togheter!
LordLife
19 april 2010 · 998 Inlägg

Har för mig att 2008 gick göteborg plus med runt 300 miljoner och 2009 vart det 300 eller mer som dom inte vet vad dom skulle lägga det på. fet bonus till alla politiker eller bättre vägar/skola/sjukvård.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Martin 9-3 Fisketokig
19 april 2010 · 2 997 Inlägg

Bara skylla er själva när ni proppar igen vägarna.

Kör som om det redan vore biltullar och problemet är ur världen.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
torpis Forummoderator
19 april 2010 · 10 572 Inlägg

Tråden öppen igen efter samråd med övriga moderatorer.

Håll er till ämnet trängselskatt och fokusera på det. Vi bedriver inte valkampagner på detta forumet.

Senast redigerat av torpis (20 april 2010)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
mastrovious
20 april 2010 · 627 Inlägg

Tack för öppnandet. Som sagt, jag tänker inte valkampanja för Vägvalet, dom är dock den enda vettiga motståndsgrupp mot detta förslag. Om det är fler som är emot förslaget så skriv och dela med er här. Det är mkt som inte folk vet om gällande trängselskatten och vad det kommer att innebära.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Mortalis VW-nörd?
21 april 2010 · 4 332 Inlägg

Det roliga är att de dödar vikariat rätt effektivt. Som jag som jobbar ett par timmar varje vardag vid sidan av skolan.
Tre timmars jobb, bensin, parkering och sedan trängselskatt gör att ja skulle få lika nästan lika mycket pengar på att vara arbetslös.
De är ju inte ens köer så dags...men ja ska betala 30-40 spänn varje dag, för samma trafikmängd som jag har nu...
Varför jobba...?

Dessutom bor jag på ett sådant ställe att jag ska betala trängselskatt åt vilket håll jag än ska! Ska ja till stan, Mölndal, Hisingen så blir de skatt...Fast jag har flera helt trängselfria vägar till de destinationerna...

mastrovious
21 april 2010 · 627 Inlägg

Mortalis skrev:
Det roliga är att de dödar vikariat rätt effektivt. Som jag som jobbar ett par timmar varje vardag vid sidan av skolan.
Tre timmars jobb, bensin, parkering och sedan trängselskatt gör att ja skulle få lika nästan lika mycket pengar på att vara arbetslös.
De är ju inte ens köer så dags...men ja ska betala 30-40 spänn varje dag, för samma trafikmängd som jag har nu...
Varför jobba...?

Dessutom bor jag på ett sådant ställe att jag ska betala trängselskatt åt vilket håll jag än ska! Ska ja till stan, Mölndal, Hisingen så blir de skatt...Fast jag har flera helt trängselfria vägar till de destinationerna...

Exakt. Det är helt meningslöst och orättvist system. Det är därför vi måste kämpa för att stoppa det. Kika på deras hemsida, där står det skitbra info om det och hur man kan vara med och hjälpa till för att stoppa. Som sagt, gör vi det inte tillsammans så får vi aldrig stopp på det.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
21 april 2010 · 3 929 Inlägg

Detta med trängselskatt är lite kul...

"HEJ! VI HAR BYGGT EN JÄTTE STOR OCH FIN STAD OCH NU MÅSTE DU BETALA FÖR ATT FÅ KOMMA IN I DEN" osv.
Väldigt löjligt ...
Får dom inte tillräckligt för all jävla skatt folk betalar!?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang