Basen har börjat spraka!

sge
20 april 2010 · 11 Inlägg

Hej!

Kopplade in ett steg och en baslåda i bilen igår, allt fungerade kalas enda tills idag.
Jag var ute och åkte och hade stereon igång med inte alltför hög volym på när basen plötsligt började spraka.

Basen jag har är en MDS 12" med några år på nacken och steget är ett Mutant NW280SP.

Vad kan ha hänt och går det att fixa? roll
Den fungerar ju fortfarande, bara det att det sprakar lite då och då!

Tack på förhand
sge

Alpinabiturbo Kulan
20 april 2010 · 1 435 Inlägg

Ja kolla över anslutningarna. Har du otur så har talspolen tagit lite stryk och basen är på g att ge sig.

BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
sge
20 april 2010 · 11 Inlägg

Jag har kollat igenom alla kablar och allt vad det heter nu och allt sitter som det ska.
Slängde upp en film när jag spelar med basen så ni får höra hur det låter.

http://www.garaget.org/video/8j5ppdhw7w97

Inte så bra kvalite men man får iaf en liten uppfattning om situationen!

Den är färdig va? sad

Edit: verkar som att det var talspolen. om jag nu köper en ny bas, hur ska jag göra för att undvika att samma grej händer igen?

Senast redigerat av sge (20 april 2010)

Alpinabiturbo Kulan
20 april 2010 · 1 435 Inlägg

Ja den högtalaren är skrot, bara köpa nytt tyvärr.

För att undvika att de blir så här igen kan du spela lägre eller skaffa ett bättre slutsteg som lämnar mer effekt. 

Man brukar säga att man ska ge ungefär dubbelt så mycket för steget mot vad basen kosta.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (20 april 2010)

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
sge
20 april 2010 · 11 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Ja den högtalaren är skrot, bara köpa nytt tyvärr.

För att undvika att de blir så här igen kan du spela lägre eller skaffa ett bättre slutsteg som lämnar mer effekt. 

Man brukar säga att man ska ge ungefär dubbelt så mycket för steget mot vad basen kosta.

Haha, precis vad jag gjorde. Gav 500 för steget (nytt) och 200 för lådan (begagnat). Det var kul sålänge det varade!

Får tänka på det i framtiden då. Så länge, tror du/ni att jag kan köra mitt framsystem (gas alpha 6,5" och 4") på steget utan att man bränner dom också?

tack för alla svar!

Senast redigerat av sge (20 april 2010)

Alpinabiturbo Kulan
21 april 2010 · 1 435 Inlägg

Ja du kan köra de högtalarna utan problem på steget, ställ högpassfiltret ganska högt om du vill att det ska hålla smile Om det nu finns högpassfilter på 280sp steget.

sge
21 april 2010 · 11 Inlägg

Tro det eller ej, men nu funkar den faktist som den ska!!
Jag skruvade ur elementet ur lådan idag och såg att ena kabeln inte satt på ordentligt så jag meckade lite på den kontakten och satte på den igen, och det fixade sig!

Tack för all hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang