Tycker inte man skall skylla på dyslexi - har flera nära vänner och arbetskollegor som lider av samma sjukdom och de använder ALLTID stavningskontrollen som är inbyggd i sin webbläsare.
Precis! Kan man inte ens med hjälp av en dator (som måste vara världens bästa uppfinning för dyslexikern/nysvensken) skriva hjälpligt så tycker iaf jag att det är lite smålustigt!
"har varit bukla på skärmkanterna men det fiksat"..... Helt makalöst! Undra hur han gjorde för att "fiksa" bulan så där fint, nästan så man blir sugen på att fråga! Då kan man ju passa på att anmäla honom till VM i bilplåtslagning samtidigt!
man kan tro att 95% av annonsörerna på blocket lider av dyslexi eller kan det vara bara rent nonchalant att stava fel ?
Stava fel är svårt att lyckas med om man inte har svårigheter, inte minst särskrivningar. Tror helt enkelt att mer skulle läggas på undervisningen i svenska istället för tyska, franska och spanska. Jag känner ingen som haft nytta av att kunna diverse "skumma" språk, enstaka har nytta av engelska i sitt arbete. Alla har nytta av att kunna bra svenska.
man kan tro att 95% av annonsörerna på blocket lider av dyslexi eller kan det vara bara rent nonchalant att stava fel ?
Stava fel är svårt att lyckas med om man inte har svårigheter, inte minst särskrivningar. Tror helt enkelt att mer skulle läggas på undervisningen i svenska istället för tyska, franska och spanska. Jag känner ingen som haft nytta av att kunna diverse "skumma" språk, enstaka har nytta av engelska i sitt arbete. Alla har nytta av att kunna bra svenska.
Nu vet jag ju inte riktigt vilka situationer du ställs inför men jag har haft stor nytta av att vara flerspråkig. Jag använder dagligen svenska och finska. Ställs också ofta inför turister där tyska och engelska har varit guld värt. Nog med off topic.
Ställs också ofta inför turister där tyska och engelska har varit guld värt.
Engelska har jag använt någon gång tror jag men frivilligt. Dräller av turister där jag arbetar men bara som turister, jag har inget med dem att göra. Engelska ska inte bort men framförallt franksa och spanska, är det inte bättre att ta det på gymnasiet då man mer vet vad man ska syssla med? Svenska är viktigast och utan att kunna bra svenska blir det nog svårt att lära sig fler språk... Fast egentigen kan timmarna lika gärna tas från religion, fysik eller nåt...
Senast redigerat av EmilHammarlund (5 januari 2011)
Nu vet jag ju inte riktigt vilka situationer du ställs inför men jag har haft stor nytta av att vara flerspråkig. Jag använder dagligen svenska och finska. Ställs också ofta inför turister där tyska och engelska har varit guld värt. Nog med off topic.
"info. det är en passat 4 motion med den bästa 4 hjulsdriften =svenska haldex .. den har bara gått lånkörningar den är pedant skött..så dom dära 41000 milen märks inte av.."
Senast redigerat av Seth (5 januari 2011)
Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra