3273
Sök

Lustiga annonser - fordon :-)

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
8 mars 2013
#14801
stoltosmart skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab_talageda_jubileums_modell_200_hk_plus_2__45725650.htm?ca=14&w=2

Denna är bra en 2a på bes bara för att utblåset ger 10 extra häst

Betyder "200hk plus 2" att han har 202hk? hmm

Sen gillar jag hans kommentar om servicestämplar, som att man tror på det? tongue


35 Inlägg
8 mars 2013
#14802
stoltosmart skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab_talageda_jubileums_modell_200_hk_plus_2__45725650.htm?ca=14&w=2

Denna är bra en 2a på bes bara för att utblåset ger 10 extra häst

femmans växel på en saab ng900 har en utväxling av 0.70:1. och slutväxeln har en utväxling av 3.82:1 på turbobilarna. det ger en total utväxling på 2,674:1 i högsta växeln.

ser ut som det sitter 17" fälgar på den bilen, gissar på 215/40, borde vara tillräckligt nära för en aproximering. 17" är 43.18 cm + 2*(21.5*0.40) = 60,4 cm i diameter. => omkretsen är 1.9 m

i en hastighet av 320 km/h måste hjulet snurra 240/(1,9*10^-3)= 169312 rph = 2821 rpm

vilket med utväxlingen gör att motorn snurrar i 7546 rpm.


Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
8 mars 2013
#14803
zimm skrev:
stoltosmart skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab_talageda_jubileums_modell_200_hk_plus_2__45725650.htm?ca=14&w=2

Denna är bra en 2a på bes bara för att utblåset ger 10 extra häst

femmans växel på en saab ng900 har en utväxling av 0.70:1. och slutväxeln har en utväxling av 3.82:1 på turbobilarna. det ger en total utväxling på 2,674:1 i högsta växeln.

ser ut som det sitter 17" fälgar på den bilen, gissar på 215/40, borde vara tillräckligt nära för en aproximering. 17" är 43.18 cm + 2*(21.5*0.40) = 60,4 cm i diameter. => omkretsen är 1.9 m

i en hastighet av 320 km/h måste hjulet snurra 240/(1,9*10^-3)= 169312 rph = 2821 rpm

vilket med utväxlingen gör att motorn snurrar i 7546 rpm.

Okej yikes Överkurs.se kanske ? iaf för mig tongue

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

1 624 Inlägg
8 mars 2013
#14804
zimm skrev:
stoltosmart skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab_talageda_jubileums_modell_200_hk_plus_2__45725650.htm?ca=14&w=2

Denna är bra en 2a på bes bara för att utblåset ger 10 extra häst

femmans växel på en saab ng900 har en utväxling av 0.70:1. och slutväxeln har en utväxling av 3.82:1 på turbobilarna. det ger en total utväxling på 2,674:1 i högsta växeln.

ser ut som det sitter 17" fälgar på den bilen, gissar på 215/40, borde vara tillräckligt nära för en aproximering. 17" är 43.18 cm + 2*(21.5*0.40) = 60,4 cm i diameter. => omkretsen är 1.9 m

i en hastighet av 320 km/h måste hjulet snurra 240/(1,9*10^-3)= 169312 rph = 2821 rpm

vilket med utväxlingen gör att motorn snurrar i 7546 rpm.

Vafan gör du här på garaget? big_smile
Sök jobb på microsoft eller nått

1 705 Inlägg
8 mars 2013
#14805
Sov ni er igenom skolan eller?
Räkna ut utväxling och rpm är knappast överkurs för någon som är bilintresserad.


Rebel with a cause
224 Inlägg
8 mars 2013
#14806
zimm skrev:
stoltosmart skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab_talageda_jubileums_modell_200_hk_plus_2__45725650.htm?ca=14&w=2

Denna är bra en 2a på bes bara för att utblåset ger 10 extra häst

femmans växel på en saab ng900 har en utväxling av 0.70:1. och slutväxeln har en utväxling av 3.82:1 på turbobilarna. det ger en total utväxling på 2,674:1 i högsta växeln.

ser ut som det sitter 17" fälgar på den bilen, gissar på 215/40, borde vara tillräckligt nära för en aproximering. 17" är 43.18 cm + 2*(21.5*0.40) = 60,4 cm i diameter. => omkretsen är 1.9 m

i en hastighet av 320 km/h måste hjulet snurra 240/(1,9*10^-3)= 169312 rph = 2821 rpm

vilket med utväxlingen gör att motorn snurrar i 7546 rpm.

Vad vill du säga? Att SAAB'en gör 320km/h? Förmodligen har han vänt på siffrorna, 230 på mätaren och 5250rpm? Om SAAB'en fixar att varva 7546 rpm med den utväxlingen byter jag bil idag.
Senast redigerat av heltsonika (8 mars 2013)

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 mars 2013
#14807
heltsonika skrev:
zimm skrev:
stoltosmart skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab_talageda_jubileums_modell_200_hk_plus_2__45725650.htm?ca=14&w=2

Denna är bra en 2a på bes bara för att utblåset ger 10 extra häst

femmans växel på en saab ng900 har en utväxling av 0.70:1. och slutväxeln har en utväxling av 3.82:1 på turbobilarna. det ger en total utväxling på 2,674:1 i högsta växeln.

ser ut som det sitter 17" fälgar på den bilen, gissar på 215/40, borde vara tillräckligt nära för en aproximering. 17" är 43.18 cm + 2*(21.5*0.40) = 60,4 cm i diameter. => omkretsen är 1.9 m

i en hastighet av 320 km/h måste hjulet snurra 240/(1,9*10^-3)= 169312 rph = 2821 rpm

vilket med utväxlingen gör att motorn snurrar i 7546 rpm.

Vad vill du säga? Att SAAB'en gör 320km/h? Förmodligen har han vänt på siffrorna, 230 på mätaren och 5500rpm? Om SAAB'en fixar att varva 7546 rpm med den utväxlingen byter jag bil idag.

Morgontrött eller? Jag och alla andra förstod nog att han menade att det knappast är troligt när motorn medger ca 6150 rpm innan varvstoppet slår i. Sen räcker 185 hk inte till mycket mer än de 230 km/h laddtrycket stryps vid.
Visst byta ventilfjädrar och vad mer man nu får göra för att flytta varvstoppet 1500 varv uppåt går ju, folk har gjort det förr. Men det är nog knappast troligt att det är gjort på den bilen.
Senast redigerat av Andromeda (8 mars 2013)


1 705 Inlägg
8 mars 2013
#14808
heltsonika skrev:
zimm skrev:
stoltosmart skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab_talageda_jubileums_modell_200_hk_plus_2__45725650.htm?ca=14&w=2

Denna är bra en 2a på bes bara för att utblåset ger 10 extra häst

femmans växel på en saab ng900 har en utväxling av 0.70:1. och slutväxeln har en utväxling av 3.82:1 på turbobilarna. det ger en total utväxling på 2,674:1 i högsta växeln.

ser ut som det sitter 17" fälgar på den bilen, gissar på 215/40, borde vara tillräckligt nära för en aproximering. 17" är 43.18 cm + 2*(21.5*0.40) = 60,4 cm i diameter. => omkretsen är 1.9 m

i en hastighet av 320 km/h måste hjulet snurra 240/(1,9*10^-3)= 169312 rph = 2821 rpm

vilket med utväxlingen gör att motorn snurrar i 7546 rpm.

Vad vill du säga? Att SAAB'en gör 320km/h? Förmodligen har han vänt på siffrorna, 230 på mätaren och 5500rpm? Om SAAB'en fixar att varva 7546 rpm med den utväxlingen byter jag bil idag.

Jag tror han försöker påvisa att den inte kan göra 320km/h, då varvstopp på T5 motorerna ligger vid 6200rpm.


Rebel with a cause
224 Inlägg
8 mars 2013
#14809
Det jag menar är oavsett om man flyttar varvstopp, tar bort fartspärr och dyl. kommer den aldrig orka varva de varven. Men för er SAAB åkare är man kanske inne på rött vid 5500 rpm... Tänkte inte på det smile

35 Inlägg
8 mars 2013
#14810
BunnA skrev:
Okej yikes Överkurs.se kanske ? iaf för mig tongue

inte så överkurs faktiskt.

careau skrev:
Vafan gör du här på garaget? big_smile
Sök jobb på microsoft eller nått

jag sitter mitt i tentaplugget så hade redan räknare och papper å penna framme, inte avancerade grejer alls.

heltsonika skrev:
Vad vill du säga? Att SAAB'en gör 320km/h? Förmodligen har han vänt på siffrorna, 230 på mätaren och 5250rpm? Om SAAB'en fixar att varva 7546 rpm med den utväxlingen byter jag bil idag.

haha, nej det jag vill säga är att det finns inte en chans att den gör 320 km/h, såklart ^^

Andromeda skrev:
Morgontrött eller? Jag och alla andra förstod nog att han menade att det knappast är troligt när motorn medger ca 6150 rpm innan varvstoppet slår i. Sen räcker 185 hk inte till mycket mer än de 230 km/h laddtrycket stryps vid.
Visst byta ventilfjädrar och vad mer man nu får göra för att flytta varvstoppet 1500 varv uppåt går ju, folk har gjort det förr. Men det är nog knappast troligt att det är gjort på den bilen.

Exakt!, fast vad menar du med att laddet stryps vid 230km/h?


Rumpmas
3 860 Inlägg
8 mars 2013
#14811
zimm skrev:
BunnA skrev:
Okej yikes Överkurs.se kanske ? iaf för mig tongue

inte så överkurs faktiskt.

careau skrev:
Vafan gör du här på garaget? big_smile
Sök jobb på microsoft eller nått

jag sitter mitt i tentaplugget så hade redan räknare och papper å penna framme, inte avancerade grejer alls.

heltsonika skrev:
Vad vill du säga? Att SAAB'en gör 320km/h? Förmodligen har han vänt på siffrorna, 230 på mätaren och 5250rpm? Om SAAB'en fixar att varva 7546 rpm med den utväxlingen byter jag bil idag.

haha, nej det jag vill säga är att det finns inte en chans att den gör 320 km/h, såklart ^^

Andromeda skrev:
Morgontrött eller? Jag och alla andra förstod nog att han menade att det knappast är troligt när motorn medger ca 6150 rpm innan varvstoppet slår i. Sen räcker 185 hk inte till mycket mer än de 230 km/h laddtrycket stryps vid.
Visst byta ventilfjädrar och vad mer man nu får göra för att flytta varvstoppet 1500 varv uppåt går ju, folk har gjort det förr. Men det är nog knappast troligt att det är gjort på den bilen.

Exakt!, fast vad menar du med att laddet stryps vid 230km/h?

Fungerar som fartspärr. Har för mig det är 230 på 900 2,0t, men det kanske är 235 km/h. Laddet stryps till GLT. Om bilen är chippad är det stor risk att den funktionen är borttagen då de flesta firmor tar bort den redan vid steg 1. Det låter ju så mycket häftigare med en toppfart på t ex 270 km/h även om bilen kanske inte orkar det roll


35 Inlägg
8 mars 2013
#14812
Andromeda skrev:
Fungerar som fartspärr. Har för mig det är 230 på 900 2,0t, men det kanske är 235 km/h. Laddet stryps till GLT. Om bilen är chippad är det stor risk att den funktionen är borttagen då de flesta firmor tar bort den redan vid steg 1. Det låter ju så mycket häftigare med en toppfart på t ex 270 km/h även om bilen kanske inte orkar det roll

kollade i symbollistorna i t5-suite nu och hittade rätt symbol.

det verkar dock som denna kom samtidigt som 20Mhz boxarna kom till NG900, alltså har bara de nyaste fartspärr, alltså årsmodell 98 och sent 97.

och den var satt till 230km/h.

en 9-3 viggen (220 hp) fick tanner foust upp i 151mph (243Km/h) på salt-öken, två avsnitt sen på top gear us.

så en steg 1 chippad bil borde inte ha några problem att nå samma hastighet.


Forummoderator
18 318 Inlägg
8 mars 2013
#14813
Åter till ämnet mina herrar :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ustkaka
506 Inlägg
10 mars 2013
#14815

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

1 298 Inlägg
10 mars 2013
#14816
Sami-B skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/45759335.htm

Lustigt eller uttjatat?

Lite lustigt är de allt. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 436 Inlägg
11 mars 2013
#14818
kallabaz skrev:
http://www.blocket.se/jonkoping/Skapslap_45777315.htm?ca=15&w=3
Får man hänga ut någon så?

Nej, högst troligt får man inte det.
Dock förstår jag hans frustration om något spån kört sönder det och vägrar stå för det.

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 mars 2013
#14819
kallabaz skrev:
http://www.blocket.se/jonkoping/Skapslap_45777315.htm?ca=15&w=3
Får man hänga ut någon så?

knäck axel, portarna knäckta som synes å ramen skadad enligt säljaren. ska ge ett bud på den ändå wink


35 Inlägg
11 mars 2013
#14820
kallabaz skrev:
http://www.blocket.se/jonkoping/Skapslap_45777315.htm?ca=15&w=3
Får man hänga ut någon så?

det får man absolut göra.

sålänge han inte ljuger då det är förtal.

kolla bara i tidningarna, de hänger ut folk hela tiden. och de har inget "specialtillstånd" för å göra sånt.



Sök