3748
Sök

Saab 96 Uppståndelsen!

900 Inlägg
7 maj 2010
#21
ta bort bränsle slangen som går ut från pumpen o sen kör på starten så ser du att den pumpar.. pumpen sitter väl på sidan på blocket.

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

207 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#22
Skruvade av rotorn nyss och där gnistrar i brytarkontakten när man rör på den.
Innan hade jag av alla tändkablar, fördelarlock och tog bort det som hade ärgat. Men fortfarande har jag ingen gnista på stiften hmm


900 Inlägg
8 maj 2010
#23
ta bort ett tändstift från din bil o slit dän en tänkabel på en annan bil, sätt i stiftet på den andra bilen o lägg de mot jord. be nån köra runt motorn o sen se om du får gnista då! för kan ju va dina stift me..

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

207 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#24
sydstatare skrev:
ta bort ett tändstift från din bil o slit dän en tänkabel på en annan bil, sätt i stiftet på den andra bilen o lägg de mot jord. be nån köra runt motorn o sen se om du får gnista då! för kan ju va dina stift me..

Provade en tändkabel o ett stift på min volvo och där får jag gnista neutral


207 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#25
Tog kablen från tändspolen och satte mot jord och vred om men där är ingen gnista där heller. Är det kanske där problemet ligger?

Har tagit bort alla ärgningar jag hittat (i fördelarlocket, vid brytare, på alla tändkablar)
Har gnista på brytaren.
Har provat och fått gnista med tändkablarna och stift i annan bil.

Vad mer kan jag leta efter för fel? Prova med att byta tändspolen?


207 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#26
Nu tog jag en tändkabel med ett stift och satte i tändspolen fäste en sladd på minus på spolen och en sladd på plus på spolen och drog den till plus på batteriet. Håller jag stiftet på jord och duttar med minus sladden på batteriet får jag en jätte liten gnista som knappt syns.
Är det för där är för lite kräm i tändspolen som det bara blir en nästan osynlig gnista? För denna kan väll knappast räcka för att bilen ska tända?


77 Inlägg
8 maj 2010
#27
Härligt att en djungeltrumma ska få lite upprustning:D

S.C.C.R
Börnrings of tire

207 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#28
Blir att försöka få tag på en annan tändspole imorgon o kolla om det är den som där är dålig kräm i. Hoppas det är där problemet ligger så man kan komma vidare med renoveringen big_smile


207 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#29
Hämtade en ny spole idag. Kopplade in den o skulle se om jag fick nån gnista, men ingenting alls.
Tog av fördelarlocket och rotorn och nu upptäckte jag att jag inte har nån gnista vid brytaren som jag hade igår. Läste nånstans att där inte ska vara nån gnista på brytaren när man öppnar den, så är det rätt att där inte ska gnistra?


439 Inlägg
9 maj 2010
#30
a-rosdahl skrev:
Hämtade en ny spole idag. Kopplade in den o skulle se om jag fick nån gnista, men ingenting alls.
Tog av fördelarlocket och rotorn och nu upptäckte jag att jag inte har nån gnista vid brytaren som jag hade igår. Läste nånstans att där inte ska vara nån gnista på brytaren när man öppnar den, så är det rätt att där inte ska gnistra?

gnistan ska bli precis när brytaren slår ihop.
justera rätt mått o rengör brytaren med en liten nagelfil typ så ska du se att den startar.

old,low and slow....

207 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#31
nosferato skrev:
a-rosdahl skrev:
Hämtade en ny spole idag. Kopplade in den o skulle se om jag fick nån gnista, men ingenting alls.
Tog av fördelarlocket och rotorn och nu upptäckte jag att jag inte har nån gnista vid brytaren som jag hade igår. Läste nånstans att där inte ska vara nån gnista på brytaren när man öppnar den, så är det rätt att där inte ska gnistra?

gnistan ska bli precis när brytaren slår ihop.
justera rätt mått o rengör brytaren med en liten nagelfil typ så ska du se att den startar.

Jag har gnista på brytaren nu igen, vet faktiskt inte riktigt vad det var som hände innan.
Har redan filat lite på brytaren men den vill ändå inte ge nån gnista.
Stiften och tändkablarna vet jag att dom fungerar för jag har provat dom på en annan bil. Kopplar jag en tändkabel direkt på tändspolen och spolens plus till plus på batteriet och en sladd från minus på spolen och duttar med den på minus på batteriet får jag fortfarande bara en minimal gnista men ingenting mer.
Men om jag kopplar in fördelaren får jag ingen gnista alls på stiften.

Batteriet som sitter i nu orkar iaf att tända min andra bil så jag tror inte att problemet är att där är för dålig kräm i de?
Senast redigerat av a-rosdahl (9 maj 2010)


207 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#32
Elda skrev:
har du bytt kondensatorn?

Nej inte än. Ska försöka komma iväg till Mekonomen och inhandla tändstift, tändkablar, brytarspetsar, kondensator och försöka få fram ett nytt fördelarlock då det var de ända dom inte hade på mekonomen. Sen får vi se om de vill sig smile


207 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#33
Kondensator och brytare inhandlat! Ska bli kul och se om de blir nån skillnad roll


4 663 Inlägg
10 maj 2010
#34
härligt big_smile hoppas den går igång. har du inga mer bilder på skönheten?

207 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#35
Saab_Robin skrev:
härligt big_smile hoppas den går igång. har du inga mer bilder på skönheten?

Har gnista på stiften nu! big_smile Tändinställningen är förmodligen totalt off så blir att ställa den nu. Men iaf skönt att gnistan finns där.

Kan ta lite fler bilder imorgon o lägga in smile Fick två glas till bakljuset igår som vart trasigt som ska på imorgon och förmodligen blir det en liten tvätt så blir hon kanske så glad att hon tänder roll
Senast redigerat av a-rosdahl (10 maj 2010)


24 Inlägg
10 maj 2010
#36
äntligen ett vettigt projekt!


207 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#37
Ska ut och försöka få rätt på tändinställningen nu, tar med en kamera ut och tar lite bilder jag lova smile


3 714 Inlägg
11 maj 2010
#38
Kul att fler renoverar upp gamla saabar som blivit stående länge

Ska följas smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

207 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#39
Försökt att ställa in tändningen nu men det ända jag har fått är 2 puffar när det tänder.
På saabklubbens sida om tändinställning står det följande

"Ta fram en testmejsel. Lossa fördelarens klämskruv, slå på tändningen. Anslut testmejseln i jord och sätt dess mätspets på fördelarens lågspänningsanslutning. Vrid fördelaren tills testmejseln tänds. Skruva fast fördelaren i exakt det läget."

Det här med testmejseln, när den tänds är det när brytaren är stängd eller öppen? Och vilken är fördelarens lågspänningsanslutning?

I vilken ordning ska tändkablarna sitta på fördelaren? Ska jag gå efter markeringen på rotorn och ha tvåans tändkabel närmast markeringen alltså när den roterar medurs? Alltså tvåan direkt efter markeringen och sen trean och ettan innan markeringen på rotorn?
Kanske lite luddigt förklarat men ja tongue
Senast redigerat av a-rosdahl (11 maj 2010)


Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
12 maj 2010
#40
Nolla cylinder ett på övre dödpunkt, kolla så att rotorn pekar mot märket i fördelaren där ska ettans tändkabel vara, vrid sakta fördelaren så att brytarna är helt öppna. detta är grundinställningen
Minns inte om två eller tre ska vara nästa i rotationsriktningen men det är lätt att prova sig fram till.

Lågspänningen är kablen mellan tändspole & fördelare, lampan behövs vid fininställningen

Har bilen stått länge så är kondensatorn garanterat kass så byt den, kolla åxå så att den rörliga brytaren går lätt den kan kärva efter långa stillestånd.

OM bilen är en kortnos så har den elektrisk bränslepump med en brytare som kan oxidera rätt bra och fastna, ta av det svarta locket och putsa rent och smörj försiktigt.

Lycka till med klenoden

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing


Sök