Nolla cylinder ett på övre dödpunkt, kolla så att rotorn pekar mot märket i fördelaren där ska ettans tändkabel vara, vrid sakta fördelaren så att brytarna är helt öppna. detta är grundinställningen Minns inte om två eller tre ska vara nästa i rotationsriktningen men det är lätt att prova sig fram till.
Lågspänningen är kablen mellan tändspole & fördelare, lampan behövs vid fininställningen
Har bilen stått länge så är kondensatorn garanterat kass så byt den, kolla åxå så att den rörliga brytaren går lätt den kan kärva efter långa stillestånd.
OM bilen är en kortnos så har den elektrisk bränslepump med en brytare som kan oxidera rätt bra och fastna, ta av det svarta locket och putsa rent och smörj försiktigt.
Lycka till med klenoden
Kondensatorn är bytt, jag har gnista på stiften så de problemet är löst. Nu är det så att bensinen stannar i förgasaren. Bilen är en 65a så nån skrev att det är långnos motorn i denna, är det samma bränslepump som du pratar om? Har skruvat av hela förgasaren och rengjort den nu. Dock är en av skruvarna nertappad under motorn men den ska nog gå att hitta igen. Tänkte jag skulle sätta ihop förgasaren igen imorgon. Men det här att bensinen inte kommer nånstans från förgasaren vad kan det bero på? Inget sug i vakumslangen?
Nolla cylinder ett på övre dödpunkt, kolla så att rotorn pekar mot märket i fördelaren där ska ettans tändkabel vara, vrid sakta fördelaren så att brytarna är helt öppna. detta är grundinställningen Minns inte om två eller tre ska vara nästa i rotationsriktningen men det är lätt att prova sig fram till.
Förgasaren på plats igen efter rengöring, bränslepumpen också på plats efter rengöring, nytt glas till baklampan på. Dock har jag inget batteri så jag kan inte prova om den startar idag tyvärr. Tog några bilder också
Ser bra ut, kul med lite nya bilder Tycker att du ska köra med bilen som den är, bara att allt fungerar maskinellt
Blev nästan lite sugen på det nu. Bilar med patina är snyggt det med Men inredningen kommer iaf få en uppfräschning Satt nyss och gjorde nya tändkablar som ska på imorgon och en ny rem ska inhandlas då den gamla börjar ramla isönder. Kommer nog lite nytt imorgon, hoppas på att snurran går igång också.
Satte i dom nya tändkablarna och skulle se om bilen startade, motorn gick runt ett varv och så vet jag inte riktigt vad som hände. Vrider om nyckeln igen och nu vill inte startmotorn gå runt. Lamporna inne i bilen lyser och batteriet är nyladdat men den vill inte gå runt. Hoppas bara inte det är startmotorn som lämnade in totalt
Lite problem med startmotorn nu.. Går runt ibland efter att man har knackat lite på den sen är den tvärdöd efter det. Blir att skruva av den och ta en närmare titt.
då är den förmodligen slut, tror att du kan få en billigare startmotor på mekonomen om du lämnar in den gamla, har för mig det.
dock kanske dom inte har startmotorer till sådana här kultbilar:P
Jasså? Var kollar jag om detta stämmer?
Förövrigt har bilen åkt in i garaget igen, eller rättare sagt puttats in med min volvo Lysrörsamatur ska upp i taket imorgon så man kan se nånting också. Rätt skönt med tak över huvudet när man skruvar. Lägger upp nån bild imorgon.