Efter 24 år går snurran!!!!! Provade med en skvätt olja i cylindern med dåligt komp och provade komptesta den igen, direkt steg kompet till samma som på dom två andra cylindrarna. Tog av komptestaren, fyllde förgasaren med bensin och drog runt motorn. Direkt tänder den på cyl 1 & 3 och går på tomgång en liten stund. Eftersom kylarslangarna var kassa så dom har gått sönder vågade jag inte låta den gå så länge. Satte i tändstiftet efter en stund och i med mer bensin i förgasaren och då går den rent på alla cylindrar. Skruvade av tändstiftet igen och provade kompet och då ligger det på samma värde som när jag hade olja i, så förhoppningsvis så var det kolvringen som hade satt sig och lossnade när den fick gå runt lite Nu blir det att fixa nya kylslangar och prova om bensinpumpen pumpar
Inte dåligt att den startade såpass enkelt. Där talar vi kvalité.
Kollade så pumpen gick o allting fungerar Ska fixa nya slangar på måndag så jag kan köra den på tomgång och rensa ut systemet lite Filmade lite också ska se om jag kan lägga in den vet inte riktigt hur man ska göra.
Den trasiga kylarslangen bytad idag, såg ut som jag hade stoppat ner en vattenspridare i motorn när jag startade, packningen till vattenpumpen var totalt slut så vattnet sprutade överallt Har bytat den också så nu vågar jag låta motorn gå lite längre på tomgång utan att behöva bry mig om att den blir för varm
Försöker få ut rosten ur tanken just nu vet inte riktigt hur det går men har fyllt upp den med en rätt stark blandning av "propplösare" sånt man har o löser upp i avloppsrör med. Får se om nån timme hur det ser ut.
Trodde jag hade fått bort läckan vid vattenpumpen men på tomgång droppar det fortfarande lite då och då. Blir av med toppen igen och se om jag kanske kan fylla upp pumpen när den inte sitter på och hitta vart de kommer ifrån.
ett medel som är sjukt bra men dock dyrt är smedjans rostlösare www.smedjansrostlosare.se ett billigt alterna tiv är att ta singel som man först tvättar o sen häller i tanken med lite disel som man sen skakar runt en stund sen e de bara till o tömma tanken
ett medel som är sjukt bra men dock dyrt är smedjans rostlösare www.smedjansrostlosare.se ett billigt alterna tiv är att ta singel som man först tvättar o sen häller i tanken med lite disel som man sen skakar runt en stund sen e de bara till o tömma tanken
Förmodligen blir det att kapa upp och slipa den ren och sedan svetsa ihop skiten igen
Förmodligen blir det att kapa upp och slipa den ren och sedan svetsa ihop skiten igen
oki de får du göra på egen risk... hade aldrig gjort de ialla fall
oki de får du göra på egen risk... hade aldrig gjort de ialla fall
Tänkte om man fyller upp hela tanken med vatten och kapar av toppen på tanken så det blir som ett lock borde det ju inte vara nån fara med ångor som kan finnas kvar i tanken. Jag har haft den fyld med vatten och propplösare för att se om det löste upp rosten lite och redan då måste ju det mesta av bensinresterna försvunnit?