2297
Sök

Saab 96 Uppståndelsen!

4 663 Inlägg
28 maj 2010
#81
fy fan va gött de blir

207 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#82
Allansson skrev:
Panelen blev ju skitsnygg. Lite puts på ratten med bara smile

En sak i taget, vill inte börja på 10 olika saker på en gång. Panelen blev bara lackad nu för jag väntade på startmotorn big_smile


207 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#83
skalman1 skrev:
Kan ju vara någon kolvring som fastnat när den har stått, men det kanske blir bättre om du får igång den sedan.   med lite tur så.....   smile

Ska prova med en skvätt olja i cylindern imorgon och se om kompet stiger då.


207 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#84
Efter 24 år går snurran!!!!! lollol
Provade med en skvätt olja i cylindern med dåligt komp och provade komptesta den igen, direkt steg kompet till samma som på dom två andra cylindrarna. Tog av komptestaren, fyllde förgasaren med bensin och drog runt motorn. Direkt tänder den på cyl 1 & 3 och går på tomgång en liten stund. Eftersom kylarslangarna var kassa så dom har gått sönder vågade jag inte låta den gå så länge. Satte i tändstiftet efter en stund och i med mer bensin i förgasaren och då går den rent på alla cylindrar. Skruvade av tändstiftet igen och provade kompet och då ligger det på samma värde som när jag hade olja i, så förhoppningsvis så var det kolvringen som hade satt sig och lossnade när den fick gå runt lite big_smile Nu blir det att fixa nya kylslangar och prova om bensinpumpen pumpar smile


2 788 Inlägg
29 maj 2010
#85
Panelen blev riktigt snygg och även mätarna...ser ju ut som nytt!


Allansson
29 maj 2010
#86
Inte dåligt att den startade såpass enkelt. Där talar vi kvalité.

207 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#87
Allansson skrev:
Inte dåligt att den startade såpass enkelt. Där talar vi kvalité.

Kollade så pumpen gick o allting fungerar smile Ska fixa nya slangar på måndag så jag kan köra den på tomgång och rensa ut systemet lite tongue
Filmade lite också ska se om jag kan lägga in den vet inte riktigt hur man ska göra.


207 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#88
Senast redigerat av a-rosdahl (29 maj 2010)


77 Inlägg
30 maj 2010
#89
Nu j*vlar går han:D låter rätt bra;)

älska tvåtakt:)smilesmilesmilesmile

S.C.C.R
Börnrings of tire

Med lem
768 Inlägg
30 maj 2010
#90
Gött ljud där! Kul att det går nu. /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

from reftele
180 Inlägg
207 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#92
Den trasiga kylarslangen bytad idag, såg ut som jag hade stoppat ner en vattenspridare i motorn när jag startade, packningen till vattenpumpen var totalt slut så vattnet sprutade överallt big_smile Har bytat den också så nu vågar jag låta motorn gå lite längre på tomgång utan att behöva bry mig om att den blir för varm smile

Nu blir det att försöka få luften ut kopplingen smile


"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
3 juni 2010
#93
sjukt glad man blir när man ser en riktigt gammal bil få nytt liv igen big_smile


207 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#94
Försöker få ut rosten ur tanken just nu tongue vet inte riktigt hur det går men har fyllt upp den med en rätt stark blandning av "propplösare" sånt man har o löser upp i avloppsrör med. Får se om nån timme hur det ser ut.

Trodde jag hade fått bort läckan vid vattenpumpen men på tomgång droppar det fortfarande lite då och då. Blir av med toppen igen och se om jag kanske kan fylla upp pumpen när den inte sitter på och hitta vart de kommer ifrån.
Senast redigerat av a-rosdahl (4 juni 2010)


207 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#95
Tänkte om man kanske kan köra elektrolys på tanken? Nån som har provat och kan säga om det fungerar på insidan också?


Customiserare
1 212 Inlägg
5 juni 2010
#96
ett medel som är sjukt bra men dock dyrt är smedjans rostlösare www.smedjansrostlosare.se big_smile ett billigt alterna tiv är att ta singel som man först tvättar o sen häller i tanken med lite disel som man sen skakar runt en stund sen e de bara till o tömma tanken big_smile

raggen går

207 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#97
rockabilly_ponta skrev:
ett medel som är sjukt bra men dock dyrt är smedjans rostlösare www.smedjansrostlosare.se big_smile ett billigt alterna tiv är att ta singel som man först tvättar o sen häller i tanken med lite disel som man sen skakar runt en stund sen e de bara till o tömma tanken big_smile

Förmodligen blir det att kapa upp och slipa den ren och sedan svetsa ihop skiten igen big_smile


Customiserare
1 212 Inlägg
5 juni 2010
#98
a-rosdahl skrev:
rockabilly_ponta skrev:
ett medel som är sjukt bra men dock dyrt är smedjans rostlösare www.smedjansrostlosare.se big_smile ett billigt alterna tiv är att ta singel som man först tvättar o sen häller i tanken med lite disel som man sen skakar runt en stund sen e de bara till o tömma tanken big_smile

Förmodligen blir det att kapa upp och slipa den ren och sedan svetsa ihop skiten igen big_smile

oki de får du göra på egen risk... hade aldrig gjort de ialla fall

raggen går

2 024 Inlägg
5 juni 2010
#99
Fyll tanken med citronsyra? Billigt och hyffsat effektivt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

207 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#100
rockabilly_ponta skrev:
a-rosdahl skrev:
rockabilly_ponta skrev:
ett medel som är sjukt bra men dock dyrt är smedjans rostlösare www.smedjansrostlosare.se big_smile ett billigt alterna tiv är att ta singel som man först tvättar o sen häller i tanken med lite disel som man sen skakar runt en stund sen e de bara till o tömma tanken big_smile

Förmodligen blir det att kapa upp och slipa den ren och sedan svetsa ihop skiten igen big_smile

oki de får du göra på egen risk... hade aldrig gjort de ialla fall

Tänkte om man fyller upp hela tanken med vatten och kapar av toppen på tanken så det blir som ett lock borde det ju inte vara nån fara med ångor som kan finnas kvar i tanken. Jag har haft den fyld med vatten och propplösare för att se om det löste upp rosten lite och redan då måste ju det mesta av bensinresterna försvunnit?



Sök