3518
Sök

Saab 96 Uppståndelsen!

Customiserare
1 212 Inlägg
6 juni 2010
a-rosdahl skrev:
rockabilly_ponta skrev:
a-rosdahl skrev:

Förmodligen blir det att kapa upp och slipa den ren och sedan svetsa ihop skiten igen big_smile

oki de får du göra på egen risk... hade aldrig gjort de ialla fall

Tänkte om man fyller upp hela tanken med vatten och kapar av toppen på tanken så det blir som ett lock borde det ju inte vara nån fara med ångor som kan finnas kvar i tanken. Jag har haft den fyld med vatten och propplösare för att se om det löste upp rosten lite och redan då måste ju det mesta av bensinresterna försvunnit?

kan ändå finnas bensin i "plåten" kvar... de sätter sig i porerna... vissa har tur att de går o vissa har mindre tur...

ett tipps annars är att gjuta en ny tank i glasfiber så behöver man inte oroasig för rost mer...

raggen går

Asfaltskonstnär
15 Inlägg
6 juni 2010
skulle fan inte chansa att både kapa och svetsa i tanken..

207 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Kap och svetsjobbet skulle jag inte utfört själv utan har en som kunde tänka sig att göra det. Men nu har jag i en blandning med kaustiksoda som legat i sen igår. Ska prova elektolys inne i tanken också, måste bara hitta en lämplig offeranod som inte nuddar vid kanterna på tanken roll

Customiserare
1 212 Inlägg
7 juni 2010
a-rosdahl skrev:
Kap och svetsjobbet skulle jag inte utfört själv utan har en som kunde tänka sig att göra det. Men nu har jag i en blandning med kaustiksoda som legat i sen igår. Ska prova elektolys inne i tanken också, måste bara hitta en lämplig offeranod som inte nuddar vid kanterna på tanken roll

tänk efter noga innan du/den ska kapa svetsa är väldigt stor risk att tanken blir kass... tradigt o leta ny tank... är den mycket kass??

raggen går

207 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
rockabilly_ponta skrev:
a-rosdahl skrev:

tänk efter noga innan du/den ska kapa svetsa är väldigt stor risk att tanken blir kass... tradigt o leta ny tank... är den mycket kass??

Funkar det nu med sodan och lite elektrolys så blir det inte att sätta kapen i den, det är liksom den sista utvägen roll

Customiserare
1 212 Inlägg
7 juni 2010
a-rosdahl skrev:
rockabilly_ponta skrev:
a-rosdahl skrev:

Funkar det nu med sodan och lite elektrolys så blir det inte att sätta kapen i den, det är liksom den sista utvägen roll

hade nog hällre gjutit av den i så fall...

raggen går

207 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
rockabilly_ponta skrev:
a-rosdahl skrev:
rockabilly_ponta skrev:

hade nog hällre gjutit av den i så fall...

Men hur blir det att gjuta den i glasfiber? Har för mig bensin kan ha lite negativ inverkan på epoxy?

Customiserare
1 212 Inlägg
7 juni 2010
de skulle tydligen inte funka så bra... men är det stora hål??

raggen går

207 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
rockabilly_ponta skrev:

Nä asså hål är där inte, men insidan är klädd med rost.

Customiserare
1 212 Inlägg
7 juni 2010
a-rosdahl skrev:
rockabilly_ponta skrev:

Nä asså hål är där inte, men insidan är klädd med rost.

då funkar singel o disel jätte bra med...

ta lite singel från gårdsplanen o tvätta dem i vasken häll ner dem i tanken tillsammans med 1L disel skaka runder en stund byta ut diseln häll i nytt tills man har fått den så ren som man vill ha de big_smile

raggen går

207 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Vatten läckan fixad, antog att det kom från ett hål som jag inte riktigt vet vad det är till för på vattenpumpen. Rullade en liten boll av toapapper och sen ett lager plastic padding över smile Så nu är droppandet borta.

207 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
Provade med några nävar singel i tanken och lite bensin. Tillslut tyckte jag bensinen som jag hällde ut var riktigt ren o fin. Hittade rostomvandlare som jag slog i tanken och vände och hade mig tills vad jag tror alla ytor i tanken var täckta med medlet. Lät det stå några timmar och slog ny bensin i tanken och sköljde ur den igen.
Så nu sitter tanken i bilen igen big_smile Har kollat filtret efter jag brummat lite på tomgång och det var rent och fint.

Lägger upp en film på skillnaden vid uppstart roll

Senast redigerat av a-rosdahl (15 juni 2010)

Customiserare
1 212 Inlägg
15 juni 2010
a-rosdahl skrev:
Provade med några nävar singel i tanken och lite bensin. Tillslut tyckte jag bensinen som jag hällde ut var riktigt ren o fin. Hittade rostomvandlare som jag slog i tanken och vände och hade mig tills vad jag tror alla ytor i tanken var täckta med medlet. Lät det stå några timmar och slog ny bensin i tanken och sköljde ur den igen.
Så nu sitter tanken i bilen igen big_smile Har kollat filtret efter jag brummat lite på tomgång och det var rent och fint.

Lägger upp en film på skillnaden vid uppstart roll

trevligt trevligt big_smile

raggen går

4 663 Inlägg
15 juni 2010
nice big_smile härlig film big_smile

207 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
Gjorde nya mattor till bilen idag, bytade ut dom gamla slitna gummi mattorna till ny fräsch tyg matta istället smile
Pedalerna och rattstången skulle mått bra av lite ny lack dom också, men dom får vänta tills framsätena också ska få lite ompyssling big_smile

http://img256.imageshack.us/img256/6207/p1060835.jpg
Senast redigerat av a-rosdahl (22 juni 2010)

Customiserare
1 212 Inlägg
23 juni 2010
a-rosdahl skrev:
Gjorde nya mattor till bilen idag, bytade ut dom gamla slitna gummi mattorna till ny fräsch tyg matta istället smile
Pedalerna och rattstången skulle mått bra av lite ny lack dom också, men dom får vänta tills framsätena också ska få lite ompyssling big_smile

blev ju hur nice som hällst big_smile

raggen går

261 Inlägg
23 juni 2010
hålet i vattenpumpen är skvallerhålet.. vilket det börjar läcka i när lagring och tätningen i pumpen är slut...

207 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
Beatnikbandit skrev:
hålet i vattenpumpen är skvallerhålet.. vilket det börjar läcka i när lagring och tätningen i pumpen är slut...

Hittade repsats till pumpen smile

207 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
rockabilly_ponta skrev:
a-rosdahl skrev:

blev ju hur nice som hällst big_smile

Ja jag tyckte det blev lite trevligare med tygmatta istället för dom slitna gummi mattorna smile
Funderar lite på att göra en saab logga antingen på mattan där fram eller på bakmattan, ska prova lite i photoshop sen och se hur det blir smile

207 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
Nåt liknande detta smile

http://img685.imageshack.us/img685/2121/p1060835w.jpg
Senast redigerat av a-rosdahl (23 juni 2010)

Sök