6025
Sök

Honda Accord -03-06 eller något annat?

1 171 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
Jag har nu en LS400 som börjar bli lite till åren och har kollat på blocket men hittar inte så många bilar som skulle kunna bli en värdig ersättare. En av de få jag hittat och funderar på är Honda Accord sedan från -03-06 med automat och executive-paket. Är den bra? Något att tänka på när det gäller den?

Det jag söker i en bil är någon slags integretet om man kan kalla det så. Den ska fungera bra som en helhet och kännas som att allt är meningen. Alla funktioner ska kännas självklara att de funkar som de gör osv. Genomtänkt och genomtestat med bra ingenjörsmässighet och balans. Bra proportioner i utseendet, exempel: Audi A4 känns bra i proportionerna och utseendet, men den bullrar för mycket. A6 ser onaturligt uppsvälld ut.

Sedan vill jag ha en extra tyst och bekväm bil som känns stabil och säker på vägen.

Den får gärna dra under 1l/mil blandad körning, om det är möjligt. Inte heller allt för nya bilar som rasar snabbt i värde.

Jag vill att den ska vara schysst men inte att den försöker se lyxig ut. Överdrivet pråligt och träpaneler som ser ut som toasitsar vill jag inte ha. Bara den delen i lyxen att man åker schysst och allt känns kvalitet.
Senast redigerat av zoopåse (6 maj 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 maj 2010
Hondan är ingen dålig bil, men ingen lyxbil. Det du beskriver hittar du närmst i en Lexus, titta på IS250 eller kanske trevliga hybriden GS450h istället?

"Extra tyst", det passar utmärkt in på Lexus Hybrid. Rullar iväg så mjukt och tyst från korsningar att man först knappt märker att den satt fart, och även uppe i fart är väg och motorljud på väldigt låga nivåer. Dessutom kan man smyga fram så gott ljudlöst på enbart el i upp till 60km/h.
Senast redigerat av Rquired (6 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Är det någon större skillnad mellan IS250 och Honda Accord förutom att man måste köpa en nyare IS250?

Tror jag väntar med hybrider tills de går att ladda i vägguttaget och kan köra 140km/h på el.

Jag tror inte att det är lyxbil jag är ute efter egentligen utan det är mera en bil som känns extra bra och genomtänkt som helhet. Lite mer "premiumkänsla" eller vad man ska kalla det. Som sagt jag gillar inte när det blir för svulstigt och bilarna blir fula. Balans är bättre.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 maj 2010
Tja, Lexus är en premiumbil och Honda Accord är det inte. I det här fallet är begreppet premium visserligen lite svårare att greppa eftersom Lexus inredningar inte är annat än plastiga i förhållande till prislappen men Lexus är en mer sofistikerad och tillbakalutad bil men Honda är enklare och mer körglad.

I och med att du söker premiumkänsla, "en extra tyst och bekväm bil som känns stabil och säker på vägen" och tidigare kört en LS400 tror jag IS250 är den bil du söker snarare än Hondan smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
Jag skaffade en Honda Accord 2003 och är jättenöjd med den förutom en sak: att automatlådan beter sig konstigt när den är kall. Det verkar som att lockupen slirar och går att få att vibrera så att det rycker i bilen på 3:an, 4:an och 5:an innan den släpps när man kör konstant fart runt 1200-1500varv, som att den inte kan bestämma sig och till slut hamnar i självsvängning.

Försäljaren påstår att detta beteende är normalt på modellen och har med att motorn är snålställd att göra.roll Vart han fått informationen ifrån har jag inte fått reda på. Vi ska försöka med ett oljebyte i lådan och får se om det hälper. Någon annan som har samma beteende på sin låda, eller inte?

Generalagenten Honda har inte hört talas om problemet och min lokala Hondaverkstad har fått provköra bilen och också konstaterat att något är fel, troligtvis på lådan.

Vore bra att få lite bekräftelser från verkliga ägare på hur lådan ska bete sig. Här är eran chans att hjälpa en som sover dåligt på natten.

1 171 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Det var förmodligen för mycket olja i lådan för efter oljebytet växlar den precis som den ska, även när den är kall.smile

huh?
10 427 Inlägg
14 juli 2010
zoopåse skrev:
Det var förmodligen för mycket olja i lådan för efter oljebytet växlar den precis som den ska, även när den är kall.smile

Vilken tur att motorn inte var "snålställd" då wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2010
Gammal tråd men ändå.

Värt att nämna att nyare Accord Executive inte är någon direkt "enkel" bil vad gäller inredning/utrustning. Det finns knappast nånting i en Lexus is250 som en Accord 2.4 executive inte har som är värt att ha. Det var för övrigt ingen billig bil. Men man ska ha en nyare än -05 då den fick en annan färddator då. Dessutom bör man ha den manuella 6-växlade då den går mycket både piggare och snålare med den.

Min -04 2.4 executive kombi med manuell går fantastiskt bra även om kombin inte är så tyst som man kan önska i motorvägsfart. Den är väldigt stabil i alla farter och den har förvånansvärt bra väghållning för att vara så tung. Sedanen i sin tur är lättare, tystare, snabbare och snålare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 171 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Jag är som sagt väldigt nöjd med min 2.0. Den är fantastiskt rolig att köra, väghållningen är stabil och styrningen exakt. Motorljudet är härligt när man gasar på och tystnar under 2500varv. 5-stegade lådan växlar snabbt och smidigt samt lägger direkt i lock-up när man nått sin hastighet, motorbromsar på 3:an 4:an och 5:an. Gasar man upp till tex 90 och släpper gasen i en nedförsbacke så behåller den 4:an i tills man möter med gas igen då den växlar upp direkt. Intelligent. Dar ok med bensin också har mätt upp 0.7l/mil blandad landsväg/motorväg och 0.9l/mil ren stadskörning.

Sedanen är tyst och ganska bekväm ändå trots sportstolarna. Det enda jag saknar är som sagt färddatorn och farthållaren, men de går att klara sig utan.
Senast redigerat av zoopåse (14 juli 2010)

Sök