Inför: Dragracing 402m Hultsfreds Airport 4-6 Juni

MrAx
9 maj 2010 · 21 Inlägg

Bredshults Racing Club samt Feringe HRA har glädjen att hälsa deltagare samt publik varmt välkomna till premiären för Dragracing på Hultsfreds Airport.

Evenemanget körs som test & tune med klasser och regler enligt MSDR.

Följande klasser är inbjudna:

Bracket
GIA
GIB
GIC
GID
GIE
Junior Dragster
Junior Dragbike
Street Bike
Super Gas Bike

Inträde:     
   
Entre för publik öppnar kl 09:00 på Lördag morgon. Entre för Vuxna 140:-. Barn 15 år eller yngre fri entre.
PS. Tänk på att ljudnivån är hög! Glöm inte hörselskydd och lämna hunden hemma den mår bäst där! DS.

Tidsschema:

Fredag 4/6   
Anmälan och Besikning 18:00-21:00

Lördag 5/6   
Anmälan och Besiktning 07:00-11:00
Fri Tidsträning 10:00-17:00
Entre 09:00-15:00

Söndag 6/6
Anmälan och Besiktning 07:00-11:00
Fri Tidsträning 10:00-16:00
Entre 09:00-15:00

Med reservation för ändringar   

Om banan

Total banlängd    1300m
Tävlingssträcka    402 m
Bromsträcka         600 m
Banbredd      20m

Tävlingssträckan är oklistrad och banbreakout är 8.50

Vad sker var   

Anmälan  i Hangaren vid infarten
Besiktning i Hangaren vid infarten
Depå Nere vid banan bakom starten
Drivmedel Påfyllning, i depå, skall ske med största försiktighet. Ev oljespill hälls i för ändamålet avsedda kärl.
Släp Parkering på anvisad plats.
Inga förarsamanträden kommer att hållas. Deltagare informeras skriftligt vid ankomsten om vilka regler som gäller på tävlingsområdet.
Duschar   
Återvinningsstation

Klasser:

Gatbil index E = Et-racing med 14.00 sec breakout.

Gemensamt kval därefter indelning i eliminerings stege och sedan först över mållinjen vinner inom sin indextid.
Alla cabrioleter snabbare än 14 sec kräver skyddsbåge eller skyddsbur.

1. Besiktningskravet försvinner beroende på att det skiljer för mycket mellan olika besiktningsstationer i kommuner/regioner/landet till och med mellan olika stationer inom länet. Besiktningskraven ersätts helt med säkerhetskraven enligt ET-reglementet.

2. Klassreglerna förändras tack vare att besiktningskravet försvinner och ändras till följande oerhört enkla regler:
Klassen är avsedd för bilar med föraren placerad "Off-Center"; skärmar över alla hjul, huv, grill, tak, vindruta och fungerande dörrar.

3. Indexklasserna blir med brytpunkter enligt ET-reglementets säkerhetsregler:
E. 14.00 - 20.00 "Handskar Läderskor Hjälm Bälte"


Gatbil index D = Et-racing med 12.00 sec breakout.

Gemensamt kval därefter indelning i eliminerings stege och sedan först över mållinjen vinner inom sin indextid.

1. Besiktningskravet försvinner beroende på att det skiljer för mycket mellan olika besiktningsstationer i kommuner/regioner/landet till och med mellan olika stationer inom länet. Besiktningskraven ersätts helt med säkerhetskraven enligt ET-reglementet.

2. Klassreglerna förändras tack vare att besiktningskravet försvinner och ändras till följande oerhört enkla regler:
Klassen är avsedd för bilar med föraren placerad "Off-Center"; skärmar över alla hjul, huv, grill, tak, vindruta och fungerande dörrar.

3. Indexklasserna blir med brytpunkter enligt ET-reglementets säkerhetsregler:
D. 12.00 - 14.00 "Handskar Läderskor Hjälm Bälte"



Gatbil index C = Et-racing med 11.00 sec breakout.

Gemensamt kval därefter indelning i eliminerings stege och sedan först över mållinjen vinner inom sin indextid.

1. Besiktningskravet försvinner beroende på att det skiljer för mycket mellan olika besiktningsstationer i kommuner/regioner/landet till och med mellan olika stationer inom länet. Besiktningskraven ersätts helt med säkerhetskraven enligt ET-reglementet.

2. Klassreglerna förändras tack vare att besiktningskravet försvinner och ändras till följande oerhört enkla regler:
Klassen är avsedd för bilar med föraren placerad "Off-Center"; skärmar över alla hjul, huv, grill, tak, vindruta och fungerande dörrar.

3. Indexklasserna blir med brytpunkter enligt ET-reglementets säkerhetsregler:
C. 11.99 - 11.00 "Kardanring + 4-punktsbälte"



Gatbil index B = Et-racing med 10.00 sec breakout.

Gemensamt kval därefter indelning i eliminerings stege och sedan först över mållinjen vinner inom sin indextid.
Enligt SBF DRT 1.11 Från och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 9,99 sek ¼ mile (402,33)., krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11. och enligt resp. klassregel.

1. Besiktningskravet försvinner beroende på att det skiljer för mycket mellan olika besiktningsstationer i kommuner/regioner/landet till och med mellan olika stationer inom länet. Besiktningskraven ersätts helt med säkerhetskraven enligt ET-reglementet.

2. Klassreglerna förändras tack vare att besiktningskravet försvinner och ändras till följande oerhört enkla regler:
Klassen är avsedd för bilar med föraren placerad "Off-Center"; skärmar över alla hjul, huv, grill, tak, vindruta och fungerande dörrar.

3. Indexklasserna blir med brytpunkter enligt ET-reglementets säkerhetsregler:
B .10.99 - 10.00 "Båge"



Gatbil index A = Et-racing med 8.50 sec breakout.

Gemensamt kval därefter indelning i eliminerings stege och sedan först över mållinjen vinner inom sin indextid.
Enligt SBF DRT 1.11 Från och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 9,99 sek ¼ mile (402,33)., krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11. och enligt resp. klassregel.

1. Besiktningskravet försvinner beroende på att det skiljer för mycket mellan olika besiktningsstationer i kommuner/regioner/landet till och med mellan olika stationer inom länet. Besiktningskraven ersätts helt med säkerhetskraven enligt ET-reglementet.

2. Klassreglerna förändras tack vare att besiktningskravet försvinner och ändras till följande oerhört enkla regler:
Klassen är avsedd för bilar med föraren placerad "Off-Center"; skärmar över alla hjul, huv, grill, tak, vindruta och fungerande dörrar.

3. Indexklasserna blir med brytpunkter enligt ET-reglementets säkerhetsregler:
A . 8.50-09.99 "Taggat Chassi"

Säkerhetsreglemente enligt SBF ET-klasser.




BRACKET

Tidsintervall I eliminering för klassen 8,50 - 20,00 sek
Enligt SBF DRT 1.11 Från och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 10,99sek ¼ mile (402,33),krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11. och enligt resp. klassregel.

Klassen är öppen för samtliga biltyper
Trottelstop Elektronisk styrning etc. förbjudet
Framvagn Fritt Enligt ET
Kaross & ram Fritt Enligt ET
Lättningar Fritt Enligt ET
Motor Fritt Överladdning Tillåtet
Ljuddämpning Enligt ET
Drivmedel Bensin,Etanol och Metanol.
Inredning Får plockas ur. Bilen får rensas på inredning.
Däck Fritt Gärna slicks

Tidsintervall I eliminering för klassen 8,90 - 20,00 sek
Rörlig Dial-in.
Dial-in-tiden skall vid stage vara tydligt uppmärkt på fordonets båda sidor och framruta. I annat
fall sätts Dial In automatiskt till 20,00 sek.
Säkerhetsregler Enligt ET-Reglementet Läs Regelboken.
Förarsäkerhet Enligt ET-reglementet Hjälm Hanskar Skor med lädersula (ska täcka
anklarna) samt heltäckande klädsel i bomull (eller flamskyddad overall för ändamålet
avsedd). OBS! Detta är bara grundkravet, du som kör under 12 sekunder och nedåt
ska ha högre förarsäkerhet allteftersom tiderna sjunker. Läs Regelboken

mer info www.braclub.se

Senast redigerat av BMW_320turbo (10 maj 2010)

Suzuki SJ 413 "WV Diesel Challenge" (1986)
HEATSEEKER
9 maj 2010 · 198 Inlägg

Låter mycke trevligt, räkna me mig smile Hur är det med avgifter mm om man vill köra båda dagarna?? Blir kanske att ja kör med båda bilarna, den ena på lörda å den andra på sönda...

fredde_vimmerby
9 maj 2010 · 15 Inlägg

Synd att det krockade med stcc i Göteborg bara! Annars hade jag kommit!

Mitsubishi Lancer "Grizzly" (2008)
Andy_R
9 maj 2010 · 92 Inlägg

Kommer och kollar såklart, detta får man ju inte missa big_smile

MR_EVIL gasa tills de rasar!
9 maj 2010 · 225 Inlägg

e de bara for dragrace bilar??
inga gatbilar?

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
MrAx
10 maj 2010 · 21 Inlägg

MR_EVIL skrev:
e de bara for dragrace bilar??
inga gatbilar?

Tror att det är typ det här som gäller men är inte säker, kontakta BRACLUB om det är några fråger

Klasser:


Gatbil index E = Et-racing med 14.00 sec breakout.

Gemensamt kval därefter indelning i eliminerings stege och sedan först över mållinjen vinner inom sin indextid.
Alla cabrioleter snabbare än 14 sec kräver skyddsbåge eller skyddsbur.

1. Besiktningskravet försvinner beroende på att det skiljer för mycket mellan olika besiktningsstationer i kommuner/regioner/landet till och med mellan olika stationer inom länet. Besiktningskraven ersätts helt med säkerhetskraven enligt ET-reglementet.

2. Klassreglerna förändras tack vare att besiktningskravet försvinner och ändras till följande oerhört enkla regler:
Klassen är avsedd för bilar med föraren placerad "Off-Center"; skärmar över alla hjul, huv, grill, tak, vindruta och fungerande dörrar.

3. Indexklasserna blir med brytpunkter enligt ET-reglementets säkerhetsregler:
E. 14.00 - 20.00 "Handskar Läderskor Hjälm Bälte"


Gatbil index D = Et-racing med 12.00 sec breakout.

Gemensamt kval därefter indelning i eliminerings stege och sedan först över mållinjen vinner inom sin indextid.

1. Besiktningskravet försvinner beroende på att det skiljer för mycket mellan olika besiktningsstationer i kommuner/regioner/landet till och med mellan olika stationer inom länet. Besiktningskraven ersätts helt med säkerhetskraven enligt ET-reglementet.

2. Klassreglerna förändras tack vare att besiktningskravet försvinner och ändras till följande oerhört enkla regler:
Klassen är avsedd för bilar med föraren placerad "Off-Center"; skärmar över alla hjul, huv, grill, tak, vindruta och fungerande dörrar.

3. Indexklasserna blir med brytpunkter enligt ET-reglementets säkerhetsregler:
D. 12.00 - 14.00 "Handskar Läderskor Hjälm Bälte"



Gatbil index C = Et-racing med 11.00 sec breakout.

Gemensamt kval därefter indelning i eliminerings stege och sedan först över mållinjen vinner inom sin indextid.

1. Besiktningskravet försvinner beroende på att det skiljer för mycket mellan olika besiktningsstationer i kommuner/regioner/landet till och med mellan olika stationer inom länet. Besiktningskraven ersätts helt med säkerhetskraven enligt ET-reglementet.

2. Klassreglerna förändras tack vare att besiktningskravet försvinner och ändras till följande oerhört enkla regler:
Klassen är avsedd för bilar med föraren placerad "Off-Center"; skärmar över alla hjul, huv, grill, tak, vindruta och fungerande dörrar.

3. Indexklasserna blir med brytpunkter enligt ET-reglementets säkerhetsregler:
C. 11.99 - 11.00 "Kardanring + 4-punktsbälte"



Gatbil index B = Et-racing med 10.00 sec breakout.

Gemensamt kval därefter indelning i eliminerings stege och sedan först över mållinjen vinner inom sin indextid.
Enligt SBF DRT 1.11 Från och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 9,99 sek ¼ mile (402,33)., krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11. och enligt resp. klassregel.

1. Besiktningskravet försvinner beroende på att det skiljer för mycket mellan olika besiktningsstationer i kommuner/regioner/landet till och med mellan olika stationer inom länet. Besiktningskraven ersätts helt med säkerhetskraven enligt ET-reglementet.

2. Klassreglerna förändras tack vare att besiktningskravet försvinner och ändras till följande oerhört enkla regler:
Klassen är avsedd för bilar med föraren placerad "Off-Center"; skärmar över alla hjul, huv, grill, tak, vindruta och fungerande dörrar.

3. Indexklasserna blir med brytpunkter enligt ET-reglementets säkerhetsregler:
B .10.99 - 10.00 "Båge"



Gatbil index A = Et-racing med 8.50 sec breakout.

Gemensamt kval därefter indelning i eliminerings stege och sedan först över mållinjen vinner inom sin indextid.
Enligt SBF DRT 1.11 Från och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 9,99 sek ¼ mile (402,33)., krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11. och enligt resp. klassregel.

1. Besiktningskravet försvinner beroende på att det skiljer för mycket mellan olika besiktningsstationer i kommuner/regioner/landet till och med mellan olika stationer inom länet. Besiktningskraven ersätts helt med säkerhetskraven enligt ET-reglementet.

2. Klassreglerna förändras tack vare att besiktningskravet försvinner och ändras till följande oerhört enkla regler:
Klassen är avsedd för bilar med föraren placerad "Off-Center"; skärmar över alla hjul, huv, grill, tak, vindruta och fungerande dörrar.

3. Indexklasserna blir med brytpunkter enligt ET-reglementets säkerhetsregler:
A . 8.50-09.99 "Taggat Chassi"

Säkerhetsreglemente enligt SBF ET-klasser.




BRACKET

Tidsintervall I eliminering för klassen 8,50 - 20,00 sek
Enligt SBF DRT 1.11 Från och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 10,99sek ¼ mile (402,33),krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11. och enligt resp. klassregel.

Klassen är öppen för samtliga biltyper
Trottelstop Elektronisk styrning etc. förbjudet
Framvagn Fritt Enligt ET
Kaross & ram Fritt Enligt ET
Lättningar Fritt Enligt ET
Motor Fritt Överladdning Tillåtet
Ljuddämpning Enligt ET
Drivmedel Bensin,Etanol och Metanol.
Inredning Får plockas ur. Bilen får rensas på inredning.
Däck Fritt Gärna slicks

Tidsintervall I eliminering för klassen 8,90 - 20,00 sek
Rörlig Dial-in.
Dial-in-tiden skall vid stage vara tydligt uppmärkt på fordonets båda sidor och framruta. I annat
fall sätts Dial In automatiskt till 20,00 sek.
Säkerhetsregler Enligt ET-Reglementet Läs Regelboken.
Förarsäkerhet Enligt ET-reglementet Hjälm Hanskar Skor med lädersula (ska täcka
anklarna) samt heltäckande klädsel i bomull (eller flamskyddad overall för ändamålet
avsedd). OBS! Detta är bara grundkravet, du som kör under 12 sekunder och nedåt
ska ha högre förarsäkerhet allteftersom tiderna sjunker. Läs Regelboken

Senast redigerat av BMW_320turbo (10 maj 2010)

Suzuki SJ 413 "WV Diesel Challenge" (1986)
HEATSEEKER
10 maj 2010 · 198 Inlägg

HEATSEEKER skrev:
Låter mycke trevligt, räkna me mig smile Hur är det med avgifter mm om man vill köra båda dagarna?? Blir kanske att ja kör med båda bilarna, den ena på lörda å den andra på sönda...

Vet du hur det blir med avgifts frågan här över?
Krävs det några lisencer för att köra?

Andy_R
10 maj 2010 · 92 Inlägg

HEATSEEKER skrev:

HEATSEEKER skrev:
Låter mycke trevligt, räkna me mig smile Hur är det med avgifter mm om man vill köra båda dagarna?? Blir kanske att ja kör med båda bilarna, den ena på lörda å den andra på sönda...

Vet du hur det blir med avgifts frågan här över?
Krävs det några lisencer för att köra?

Här hittar du nog mer info www.braclub.se

Öhman242
16 maj 2010 · 151 Inlägg

Anmäld!

Kör: Audi S2 ca700hk 10,76sec 216km/h-402m
Bygger: Audi S2 "Racebil"
Körde: Ascona A: 661++hk 10,54sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89sec 206km/h-402m
Audi S4 B5 "Världens Snabbaste 5cyl S4 B5" (1999)
Audi S2 "10 Second Car" (1992)
HEATSEEKER
19 maj 2010 · 198 Inlägg

Öhman242 skrev:
Anmäld!

Ja me... cool

team_Chevy740
22 maj 2010 · 101 Inlägg

Chevy740 är anmälda.

Ska bli kul. Hoppas på mycket åka så det finn s tid att sortera ut chassit.

MrAx
4 juni 2010 · 21 Inlägg

upp

Suzuki SJ 413 "WV Diesel Challenge" (1986)
HEATSEEKER
4 juni 2010 · 198 Inlägg

Ja nu e tiden kommen, en del roliga anmälda.... Cyclone robban å den guldriga 740:in med V8 å turbo kommer bla  smile

dstr
5 juni 2010 · 146 Inlägg

Fantastisk bana, grymt väder, nästan inga bilar. De som är här får verkligen köra precis hur mkt som helst.

Ni som bor i krokarna borde passa på att komma hit och gasa lite imorgon.

Senast redigerat av dstr (5 juni 2010)

dstr
5 juni 2010 · 146 Inlägg

11 vändor nu...

dstr
6 juni 2010 · 146 Inlägg

Den som körde mest igår fick nog 14 vändor.

Idag kommer vi att experimentera med webbsändning från banan. Länk kommer senare.

Andy_R
6 juni 2010 · 92 Inlägg

Ja vart är ni som kör på bilsports events och bara får köra 3-4 vändor, här får ni ju köra av er rejält big_smile det är väl poängen att få köra så mycke som möjligt.

_ralle_ Servicetekniker
6 juni 2010 · 235 Inlägg

Måste säga att dom fixade ett toppen evenemang hela helgen.
Banan var det grymt bra bett i för att vara o preppad. Så när dom anordnar detta event igen så tycker jag att det borde bli mer folk som kommer och kör och som åskådare.

Vi i Chevy740 tackar igen för ett väl genomfört event.

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
R Larsson
7 juni 2010 · 3 Inlägg

HEATSEEKER skrev:
Låter mycke trevligt, räkna me mig smile Hur är det med avgifter mm om man vill köra båda dagarna?? Blir kanske att ja kör med båda bilarna, den ena på lörda å den andra på sönda...

Fick du köra så det räckte? smile
Det var väl din bil med kameror överallt, eller?

Medlem i FHRA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang