Bytt topplockspackning på Volvo 744 Gle -88.Vid provstart:KATASTROF!!!HJÄÄÄÄÄLP!!!!

Topplocket
12 maj 2010 · 17 Inlägg

Packningen hade pajat och motoroljenivån hade höjts på oljestickan till dubbel maxnivå och det pös från motorn.Oljan var ljusbegie.Fick hjälp byta packning av en kompis.Utbildad som verkstadstekniker på Volvo.Demontering och montering av toppen gick ganska smärtfritt,men dock ej felfritt vet jag nu. Vid demonteringen av kamrem märkte han upp inställningen med ett pennstreck på kamdrev-rem och krängde bara av remmen från dreven.Men inga markeringslägen blev gjorda på andra drev ,och ettans cylinder ställdes inte i toppläge.När väl packningen var på bytt och toppen var på plats igen,började han monteringen av kamremmen med att hålla pennstreckenmarkeringarna som han tidigare gjort på kamrem-skiva,i läge ,och krängde över remmen på alla drev.Sen var han tvungen att gå.Jag avslutade monteringen av ventilkåpa,kablar,klammor,slangar,rör,olja och vatten.Innan provstart drog jag runt motorn för hand.Den gick runt,lät och kändes helt ok.Sen körde jag motorn några varv på starten utan att låta den tända till.Motorn lät "ganska" ok,i allafall i mina öron,så jag startade igång den.Efter några varv till tände på tre cylindrar,lät illa,hhooppadee och sskaakaadee ,med styrkan av en motor med knas på tändningen.Jag pumpade lungt ett par ggr med gasen.Den gick upp lite i varv och jag höll den på ca 2000 varv någon sekund.Så började den tappa lite i styrka och pendla mellan 2 och 3 cyl.Ljudet blev mer metalliskt och knackande och motorn.Där stängde jag av!Allt som allt rör det sig om ca 6-8 sek.Inget vatten har försvunnit i kylen.Vad bör jag kolla för något?Kan motorn ha havererat?Vågar inte provstarta igen.Jag är själv ganska novis vad gäller sådana här stora jobb.

Batta
12 maj 2010 · 1 353 Inlägg

hur länge körde du motorn med glykol i motoroljan då?

för glykol och motorns lager går inte alls bra ihop.


förövrigt så låter det som om kamremmen hamnat nån/flera kugg fel om den ska gå sådär dåligt om det inte är nånting annat som spökar.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
engolf
13 maj 2010 · 3 235 Inlägg

Kanske är bara dålig med olja i ventillyftarna. Om alla markeringar stämmer och remmen sitte rätt borde den gå bättre efter några minuters tomgång. Nolla motorn och om att alla drev står rätt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 maj 2010 · 13 757 Inlägg

engolf skrev:
Kanske är bara dålig med olja i ventillyftarna. Om alla markeringar stämmer och remmen sitte rätt borde den gå bättre efter några minuters tomgång. Nolla motorn och om att alla drev står rätt.

lyftarna är mekaniska på en 740 med 8v topp
så det är nog inte problemet

jag gissar på att inte remmen sitter rätt
dock är det ingen fara utan bara hänga på remmen rätt eftersom motorerna är byggda på ett bra sätt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
redepom
13 maj 2010 · 10 Inlägg

Growe skrev:

engolf skrev:
Kanske är bara dålig med olja i ventillyftarna. Om alla markeringar stämmer och remmen sitte rätt borde den gå bättre efter några minuters tomgång. Nolla motorn och om att alla drev står rätt.

lyftarna är mekaniska på en 740 med 8v topp
så det är nog inte problemet

jag gissar på att inte remmen sitter rätt
dock är det ingen fara utan bara hänga på remmen rätt eftersom motorerna är byggda på ett bra sätt smile

precis. ventilerna kan inte ta i på dom där motorerna. rätta mej om jag har fel.

Topplocket
14 maj 2010 · 17 Inlägg

Tack alla för upplysningarna!Har "deppat" ett par dagar.Jag ska ta tag i detta ,med rem och inställningar per omgående.Mvh Topplocket  ps. Beträffande tidsfrågan om glykolet i motorn.Ca 5 mil men med snabb ökande procent vatten. ds.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2010 · 13 757 Inlägg

redepom skrev:

Growe skrev:

engolf skrev:
Kanske är bara dålig med olja i ventillyftarna. Om alla markeringar stämmer och remmen sitte rätt borde den gå bättre efter några minuters tomgång. Nolla motorn och om att alla drev står rätt.

lyftarna är mekaniska på en 740 med 8v topp
så det är nog inte problemet

jag gissar på att inte remmen sitter rätt
dock är det ingen fara utan bara hänga på remmen rätt eftersom motorerna är byggda på ett bra sätt smile

precis. ventilerna kan inte ta i på dom där motorerna. rätta mej om jag har fel.

normalt tar dom iallfall inte i smile

vet dom som haft skeva ventiler även på rödblockare med 8v topp men frågan är om det inte är något annat som orsakat det då smile
vet att med H-kam kan det tex ta i om man ligger på höga varv när remmen snäppar av

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang