Vilken av dessa bmw motorer är bäst att bygga turbo på? m20 vs m50.

ralle_xtreme
16 maj 2010 · 283 Inlägg

hej!

jag ska bygga turbo motor och undrar vilket motorblock jag ska satsa på? m20 eller m50?
har m50 hydrauliska lyftare?

MVH

BMW E30 (1989)
Rquired Allmänt envis
16 maj 2010 · 12 512 Inlägg

En M50 utan vanos skall vara bäst (och tåla mest effekt) av dessa motorerna att turbokonvertera vad jag läst. M50 är dessutom utan tvekan en stabilare och pålitligare konstruktion än M20 rent generellt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ralle_xtreme
16 maj 2010 · 283 Inlägg

ok ok. jag har hört att m20 har problem med topparna?

BMW E30 (1989)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
16 maj 2010 · 2 252 Inlägg

satsa på m50 2.8 smile sen m20ins vippar och kamaxel blir slitna, det enda felet på dom topparna

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Germax
16 maj 2010 · 12 086 Inlägg

M20 topparna spricker mellan den stora vattenkanalen och förbränningsrummen, det är de första som händer när man börjar ladda på lite.

M50 är nån tusenlapp billigare men de kostar ju kaffepengar båda två så satsa på en M50 som är bättre på alla sätt.

Angeland
17 maj 2010 · 245 Inlägg

som dom andra säger M50 is the shiit, finns en som plockat 420WHP med en helt orörd M50 2.5

S.v.r
Froborg
17 maj 2010 · 323 Inlägg

M50 är de du ska ha.

M50B25 Vanos med 3,5mm MLS packning o ARP bultar så får man 8,9 i komp o en bra grund o bygga på.

har en kompis som har denna setup.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
ralle_xtreme
17 maj 2010 · 283 Inlägg

jag har en vanos motor hemma. ska jag satsa på den eller ska jag köpa en utan vanos? jag vill köra runt 350hk. kommer vanosen ge mig problem?

BMW E30 (1989)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
17 maj 2010 · 542 Inlägg

Använd du din vanos-maskin smile

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic … ight=vanos

Senast redigerat av DrKamikaze (17 maj 2010)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
ralle_xtreme
17 maj 2010 · 283 Inlägg

DrKamikaze skrev:
Använd du din vanos-maskin smile

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic … ight=vanos

jag gör nog det ja!

BMW E30 (1989)
Dannii
17 maj 2010 · 238 Inlägg

Då lånar jag denna lite! smile Passar på att fråga! wink

Varför väljer många att trimma BMW 540 e39 före BMW M5 e39? smile
Märkt att många väljer att mata sina 540'n me massa effekt, men inte alls lika många gör de med M5? :S

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
supermikaela
17 maj 2010 ·

Dannii skrev:
Då lånar jag denna lite! smile Passar på att fråga! wink

Varför väljer många att trimma BMW 540 e39 före BMW M5 e39? smile
Märkt att många väljer att mata sina 540'n me massa effekt, men inte alls lika många gör de med M5? :S

Antagligen för att 540 är billigare i inköp, försäkring, skatt etc. Sedan "nöjer" väl sig den generella M5-köparen med 400 hk helt enkelt.

Kan tänka mig att det är billigare att rasa en 540-motor än en M5.

Senast redigerat av supermikaela (17 maj 2010)

ralle_xtreme
17 maj 2010 · 283 Inlägg

väger m20b20 svänghjul mindre än mitt m50b25 svänghjul? om det gör det är det lönt att försöka byta? men tanker på att jag ska ha växellåda från m50.

BMW E30 (1989)
Froborg
17 maj 2010 · 323 Inlägg

ralle_xtreme skrev:
väger m20b20 svänghjul mindre än mitt m50b25 svänghjul? om det gör det är det lönt att försöka byta? men tanker på att jag ska ha växellåda från m50.

Ja de gör de. när de är moddat för att passa på M50 så väger de mellan 6-7 kilo medan original M50 väger 14 om jag minns rätt tongue

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
ralle_xtreme
17 maj 2010 · 283 Inlägg

Froborg skrev:

ralle_xtreme skrev:
väger m20b20 svänghjul mindre än mitt m50b25 svänghjul? om det gör det är det lönt att försöka byta? men tanker på att jag ska ha växellåda från m50.

Ja de gör de. när de är moddat för att passa på M50 så väger de mellan 6-7 kilo medan original M50 väger 14 om jag minns rätt tongue

då är det ju lika bra att smälla på mitt m20 svänghjul smile men behöver jag inte m20 startmotor då?

BMW E30 (1989)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
18 maj 2010 · 3 585 Inlägg

ralle_xtreme skrev:

Froborg skrev:

ralle_xtreme skrev:
väger m20b20 svänghjul mindre än mitt m50b25 svänghjul? om det gör det är det lönt att försöka byta? men tanker på att jag ska ha växellåda från m50.

Ja de gör de. när de är moddat för att passa på M50 så väger de mellan 6-7 kilo medan original M50 väger 14 om jag minns rätt tongue

då är det ju lika bra att smälla på mitt m20 svänghjul smile men behöver jag inte m20 startmotor då?

Stämmer. Lilla startmotorn passar bolt on.

Stora ska nog passa effter lite slipande vad jag hört.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Germax
18 maj 2010 · 12 086 Inlägg

Alla svänghjul från M20 passar, dock är de innan 84 bäst för de är lättare och passar 100% bolt on.
De efter 84 har en liten krage bakom man antingen svarvar bort lr slipar lite på tråget. Men det är så lite så lite. Lilla startmotorn ska du ha oxå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang