Saab 9-3og -00 ljudbygge och annat småfix t.ex bränslepump osv (Nybörjare=Mycket frågor från min sida)

o_lindh
20 juni 2010 · 347 Inlägg

Titta i instruktionsboken sidan 22.

Som jag fattat det trycker du volymknappen ett antal gånger tills fader kommer fram. Sen justerar du genom att vrida volymknappen. Funkar det?

Tribbe SAAB♥SUBARU
20 juni 2010 · 1 636 Inlägg

Jo jag vet hur man får fram fader. Men hur ställer jag fadern så att det blir mer kraft på 6,5orna.. har provat vrida på fader förr och det märks inte speciellt mycket mer än på 6'9orna.  Om jag minns rätt så kan jag välja mellan -15 och +15 där 0 är normalt. Innan slutsteget kom i märkte jag skillnad markant när jag ställde fadern men nu vill jag inte påstå det längre.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
o_lindh
20 juni 2010 · 347 Inlägg

Konstigt. Har du kopplat lågnivåkablarna så du använder alla fyra lågnivåutgångar på stereon?

Tribbe SAAB♥SUBARU
21 juni 2010 · 1 636 Inlägg

Finns väll bara 2st lågnivåutgångar? Samt en tredje om man köper en adapter?
Fader kanske bara funkar på utgångarna om jag ställer in allt det där med vart allt är placerat i bilen... Det jag inte riktigt förstår mig på :-)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
o_lindh
21 juni 2010 · 347 Inlägg

Om du ställer fadern på rear 15 så borde du bara ha ljud i ena högtalarparet och om du ställer fadern på front 15 så borde du bara ha ljud i det andra högtalarparet?

Funkar det inte så får du justera volume på steget istället. Mest volume på 6,5orna så kan du spela högt utan att skada 3,5orna plus att det lär låta mycket bättre också.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Ändra stegets gain/level istället, fadern är ju bara för att balansera mellan fram/bak. Sen så o_lindh, 3,5orna må vara specade till 30Wrms men med ren effekt tål alla högtalare betydligt mer än vad som är specade till. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
o_lindh
21 juni 2010 · 347 Inlägg

Max 30 watt RMS är alltid max 30 watt RMS. Alltså högtalare klarar max 30 watt rms oavsett hur ren effekten är. Matar man däremot med oren signal så kan signalen lätt överstiga 30 watt rms.

Med ett slutsteg som levererar 60 watt rms så kan han lätt förstöra högtalarna om han vill även om slutsteget lämnar ren signal.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Nu har nån snurrat till det här, rejält... Om signalen är oren (inner håller en massa dist) så tål inte högtalaren särskilt mycket effekt, däremot om man har en ren signal som innehåller väldigt lite dist så kan man lätt överstiga högtalarens specade RSM effekttålighet. Förklara annars hur jag kan mata mina basar med 1500Wrms när dom har en effekttålighet på 400Wrms var. wink

Men självklart, även om man har ren signal så kan det bli för mycket! Det beror ju såklart även på hur delningen är ställd, ju lägre frekvensen är (större konutslag) desto större är ju risken för att högtalaren går sönder. Men en korrekt monterad högtalare med vettigt inställt filter tål betydligt mer ren effekt än vad den är specad för, end of discussion.

Senast redigerat av ChriZtoffer (21 juni 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
o_lindh
21 juni 2010 · 347 Inlägg

När det gäller rms watt så handlar det inte om för stora konutslag utan att värmen blir för hög och talspolen överhettar. Det har inget som hellst att göra med om den får ren effekt eller inte utan just om hur mycket effekt den får.

Däremot så är det lättare att förstöra en högtalare om det distar. Det beror på att distandet gör att högtalaren får mer effekt jämfört med om det inte distar. Specificerade max rms watt är det som gäller, end of discussion.

Tribbe SAAB♥SUBARU
21 juni 2010 · 1 636 Inlägg

Jaja, jag hoppas jag inte spelar sönder dom med en gång..
Hursomhelst så har jag klippt ett fint hål i bilen idag.. Det har iofs inte mycket med mitt ljud att göra men utan ny bränslepump så blir det nog inte så mycket av ljudet..
Aja började med att skriva ut lite information som kunde vara bra att ha med sig i garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/953593_y2zgqe.jpg
Sen var det bara att grabba en av plåtsaxarna och börja klippa ungefär som det såg ut på bilderna och så här blev det.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/953594_r4sjpe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/953595_y2iotx.jpg
Och mattan fick jag även flytta på  men när man försökte dra den åt sidan så ville den bara tillbaka så fick binda upp den..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/953596_ex1nb0.jpg

Försökte få bort muttern men det gick inget vidare.. Så blev en paus här... Får se om jag fortsätter imorgon.. Jag hoppas det. för det är hemskt utan bil big_smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
sumpis
21 juni 2010 · 132 Inlägg

gjorde samma sak som dig ja och klöpp upp ett hål när jag böt bränslepump på en 9-3a men jag böt hela alltet. så jag använde hammare och en skruvmejsel för att få loss muttern. men de följde me en ny så gjorde iofs inget om den gick sönder.

Volkswagen Motorsport!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juni 2010 · 8 744 Inlägg

o_lindh skrev:
När det gäller rms watt så handlar det inte om för stora konutslag utan att värmen blir för hög och talspolen överhettar. Det har inget som hellst att göra med om den får ren effekt eller inte utan just om hur mycket effekt den får.

Däremot så är det lättare att förstöra en högtalare om det distar. Det beror på att distandet gör att högtalaren får mer effekt jämfört med om det inte distar. Specificerade max rms watt är det som gäller, end of discussion.

Håller fortfarande inte med dig, med ren effekt kan man överskrida en högtalares specade effekttålighet, konstigt vore det annars då folk står och matar in en väldans massa effekt i "klena" basar när dom ska spela högt. wink Dist verkar du ha dålig koll på å, dist står för distorsion och är helt enkelt DC-klipp, alltså att man skicka in likström i talspolen. Det som händer då är att talspolen stannar upp i ändlägena och därmed inte får nån kylning, då överhettas talspolen!

Men nu ska jag sluta skräpa ner i din tråd Tribbe, kul att det går framåt för dig! smile Snart är nog bilen igång igen så du kan ut och glida å njuta av ljudet. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
DJchaoz
22 juni 2010 · 181 Inlägg

Trevligt litet projekt. Kul att du vågar och dessutom gör en tråd om det. Tycker det går skitbra.
Som många andra har sagt så tänk på att montera högtalare stumt och tätt så blir det kanon. Dämpa allt du kommer åt, hehe.

Och sen får man oxå lägga sig i effektsaken som nämns.. visst talspolen kan bli varm och "brinna", men jag ta som exempel mina framhögtalare som jag matar med säkert 200w och har för mig de låg på kanske 100wrms.. o jag har kört många mil med dem nu. och jag spelar INTE lågt tongue
REN effekt kan du pumpa in massor i högtalare, till en gräns.. Varmt blir det ju och håller inte i en evighet om du pumpar in mångdubbelt i låånga stunder.  Men de högtalare jag förlorat har varit till dist. smile


Till TS: Kämpa på och fortsätt det fina jobbet.

Kenta

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
Tribbe SAAB♥SUBARU
22 juni 2010 · 1 636 Inlägg

Tackar, roligt att fler verkar hitta hit.
Och angående eran diskussion så tycker jag hittills mest att det är intressant att läsa vad ni skriver då jag inte kan något alls om det hela. Bara lite svårt att veta vad man ska ta in tongue
Bara några få dagar kvar till midsommar nu... så risken för övertid är rätt stor men jag hoppas kunna hinna hålla på lite med bilen, rätt så segt utan bil faktiskt.. det värsta är inte att man måste gå till jobbet utan att man känner sig så instängd när man går hemma utan bil... Nej nu måste jag knalla iväg till jobbet.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
MIKK0 Designer.
22 juni 2010 · 1 260 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

o_lindh skrev:
När det gäller rms watt så handlar det inte om för stora konutslag utan att värmen blir för hög och talspolen överhettar. Det har inget som hellst att göra med om den får ren effekt eller inte utan just om hur mycket effekt den får.

Däremot så är det lättare att förstöra en högtalare om det distar. Det beror på att distandet gör att högtalaren får mer effekt jämfört med om det inte distar. Specificerade max rms watt är det som gäller, end of discussion.

Håller fortfarande inte med dig, med ren effekt kan man överskrida en högtalares specade effekttålighet, konstigt vore det annars då folk står och matar in en väldans massa effekt i "klena" basar när dom ska spela högt. wink Dist verkar du ha dålig koll på å, dist står för distorsion och är helt enkelt DC-klipp, alltså att man skicka in likström i talspolen. Det som händer då är att talspolen stannar upp i ändlägena och därmed inte får nån kylning, då överhettas talspolen!

Men nu ska jag sluta skräpa ner i din tråd Tribbe, kul att det går framåt för dig! smile Snart är nog bilen igång igen så du kan ut och glida å njuta av ljudet. wink

Har alltid haft mer effekt är högtalarna är speccade till, så jag måste haft redigt med dist eftersom jag aldrig spelat sönder nått roll

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
o_lindh
22 juni 2010 · 347 Inlägg

Chriztoffer, varför tror du att den inte får någon kylning när den skickar in likström? Det är för att talspolen får ta emot mer watt än när den får växelström. Det räcker med att tänka logiskt för att räkna ut det.

Naturligtvis är max rms watt  i underkant eftersom tillverkaren vill vara på den säkra sidan men jag skulle gärna vilja se den tillverkare som säger att det är ok att överskrida deras max rms watt om man kör signal utan distorsion.

evilaudio
22 juni 2010 · 16 195 Inlägg

o_lindh skrev:
Chriztoffer, varför tror du att den inte får någon kylning när den skickar in likström? Det är för att talspolen får ta emot mer watt än när den får växelström. Det räcker med att tänka logiskt för att räkna ut det.

Naturligtvis är max rms watt  i underkant eftersom tillverkaren vill vara på den säkra sidan men jag skulle gärna vilja se den tillverkare som säger att det är ok att överskrida deras max rms watt om man kör signal utan distorsion.

att den inte får nån kylning när man skickar in likström beror ju på att då rör ju inte talspolen på sig så luften står helt still därav ingen kylning..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 juni 2010 · 8 744 Inlägg

o_lindh: fel
evilaudio: korrekt

Normalt sett så är det växelström som går genom talspolen, en sinuskurva, när man får dit (det klipper) så är den inte längre sinusformad och mjuk utan istället så blir den klippt i topparna vilket medför att talspolen står still och inte får någon kylning, DÅ kan man bränna den! Att däremot mata in mer än rekommenderad effekt är ingen fara så länge som den är utan dist!

Självklart säger inte tillverkarna att det är okej att skicka in mer effekt än dom specat högtalaren för, då vore dom ju dumma. Men det är som sagt med marginal och troligtvis beräknat med en viss mängd dist.

Senast redigerat av ChriZtoffer (22 juni 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
o_lindh
22 juni 2010 · 347 Inlägg

Man rekommenderar i vilket fall inte att gå över max rms watt. Gör det gärna med dina egna grejor men låt bli att säga till andra att det är ok.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Nej jag har alltid rekommenderat och kommer alltid att rekommendera att man köper steg som ger ut mer effekt än vad högtalare/bas tål, på så sätt så kan man spela sakerna fullt ut utan att överanstränga förstärkaren och minskar därmed risken för att skicka ut en dålig signal.

Jag är knappast ensam om det heller här på garaget, många andra som gör lika så helt fel kan det ju inte vara, men du gör som du vill men räkna då med att få mothugg...

Senast redigerat av ChriZtoffer (22 juni 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang