Saab 9-3og -00 ljudbygge och annat småfix t.ex bränslepump osv (Nybörjare=Mycket frågor från min sida)

o_lindh
22 juni 2010 · 347 Inlägg

Nu snackade vi om hur många watt man kunde pressa in i högtalarna inte om vad steget har för max effekt.

Det är stor skillnad på det.

Om du säger till nybörjarna att dom kan skicka in mer watt i högtalarna än vad som är specificerat som max då kan du räkna med att få mothugg.

Senast redigerat av o_lindh (22 juni 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Max effekt har jag aldrig pratat om, det är ointressant. Den intressanta effekten är RMSwatten och den bör vara högre på steget (uteffekt) än på högtalaren (effekttålighet) för att man, som sagt, inte ska behöva överbelasta steget. Har man då en stabil strömförsörjning & ett bra steg så kan man utan problem skicka in mer effekt i högtalaren än vad den är specad för. Men som alltid så gäller det ju att lyssna! Låter det illa så är det nog, oavsett om det är högtalaren som inte tål mer eller om det är steget som ligger på max.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_DamnIt R1 driver!
22 juni 2010 · 5 128 Inlägg

o_lindh skrev:
Man rekommenderar i vilket fall inte att gå över max rms watt. Gör det gärna med dina egna grejor men låt bli att säga till andra att det är ok.

För att sticka till att mer effekt är bra, så kan jag påpeka att mitt framsystem som är specat till 75 eller 100w, ger jag 200w. Med andra ord, dubbla effekten! Och jag spelar på hur bra som helst! Är alltid bättre med för mycket effekt än för lite! Och dödar man högtalare är det oftast för folk inte vet hur dom ska ställa in sina saker!

o_lindh
22 juni 2010 · 347 Inlägg

_DamnIt skrev:

o_lindh skrev:
Man rekommenderar i vilket fall inte att gå över max rms watt. Gör det gärna med dina egna grejor men låt bli att säga till andra att det är ok.

För att sticka till att mer effekt är bra, så kan jag påpeka att mitt framsystem som är specat till 75 eller 100w, ger jag 200w. Med andra ord, dubbla effekten! Och jag spelar på hur bra som helst! Är alltid bättre med för mycket effekt än för lite! Och dödar man högtalare är det oftast för folk inte vet hur dom ska ställa in sina saker!

Du ger dom 200 watt? Vad menar du med det? Att stegets max rms watt är 200 watt? Bara för att steget har ett max rms watt på 200 watt så betyder inte det att steget ger ut 200 rms watt hela tiden.

Det enda tillfället du kan ge dina högtalare 200 watt är ifall du maxar volymen och har gain uppskruvad till max. Brukar du åka runt med max volym på stereon?

o_lindh
22 juni 2010 · 347 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Max effekt har jag aldrig pratat om, det är ointressant. Den intressanta effekten är RMSwatten och den bör vara högre på steget (uteffekt) än på högtalaren (effekttålighet) för att man, som sagt, inte ska behöva överbelasta steget. Har man då en stabil strömförsörjning & ett bra steg så kan man utan problem skicka in mer effekt i högtalaren än vad den är specad för. Men som alltid så gäller det ju att lyssna! Låter det illa så är det nog, oavsett om det är högtalaren som inte tål mer eller om det är steget som ligger på max.

Max rms watt eller max watt momentant spelar ingen roll, inget av det ska överskridas. Då snackar jag inte om vad ett steg kan ge maximalt, det är ointressant. Det som är intressant är hur många watt man faktiskt matar högtalarna med.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 juni 2010 · 8 744 Inlägg

o_lindh skrev:
Det enda tillfället du kan ge dina högtalare 200 watt är ifall du maxar volymen och har gain uppskruvad till max. Brukar du åka runt med max volym på stereon?

Har du nån aning om hur gainen ska användas? Ett steg kan ge ut all effekt utan att gainen står på fullt (om HUs utspänning på lågnivån är nog hög, och det är den på dom flesta enheter idag), gainen är till för att matcha steges insignal mot huvudenhetens utsignal!

o_lindh skrev:
Max rms watt eller max watt momentant spelar ingen roll, inget av det ska överskridas. Då snackar jag inte om vad ett steg kan ge maximalt, det är ointressant. Det som är intressant är hur många watt man faktiskt matar högtalarna med.

mm vi säger så då, orkar inte diskutera det här med dig nå mer eftersom du inte verkar förstå... Jag kommer iaf fortsätta se till så att mina högtalare får den effekt dom vill ha och även fortsätta rekommendera folk att ha mer effekt från slutsteget än vad högtalare/bas tål. Använder man hörseln så är det ingen fara.

Senast redigerat av ChriZtoffer (22 juni 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
MIKK0 Designer.
22 juni 2010 · 1 260 Inlägg

o_lindh skrev:

_DamnIt skrev:

o_lindh skrev:
Man rekommenderar i vilket fall inte att gå över max rms watt. Gör det gärna med dina egna grejor men låt bli att säga till andra att det är ok.

För att sticka till att mer effekt är bra, så kan jag påpeka att mitt framsystem som är specat till 75 eller 100w, ger jag 200w. Med andra ord, dubbla effekten! Och jag spelar på hur bra som helst! Är alltid bättre med för mycket effekt än för lite! Och dödar man högtalare är det oftast för folk inte vet hur dom ska ställa in sina saker!

Du ger dom 200 watt? Vad menar du med det? Att stegets max rms watt är 200 watt? Bara för att steget har ett max rms watt på 200 watt så betyder inte det att steget ger ut 200 rms watt hela tiden.

Det enda tillfället du kan ge dina högtalare 200 watt är ifall du maxar volymen och har gain uppskruvad till max. Brukar du åka runt med max volym på stereon?

Man vill ha ut så mycket effekt som möjligt utan dist. Steg brukar såvitt jag vet inte vara uppmätta för att visa effekten vid full gain och oändligt med dist, utan effekten med en viss % dist?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
o_lindh
22 juni 2010 · 347 Inlägg

Ni måste väl förstå att dom rms watt som anges på ett slutsteg inte är watt som ges ut när man spelar på normal lyssningsvolym. Det är max rms watt som steget kan ge ut utan att det distar särskilt mycket.

Det kanske står 2x200 watt rms på steget men vid normal lyssningsvolym kanske det ger 2x40 watt rms eller ännu mindre.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Självklart! Uteffekten är ju dynamisk, lika som musiken. Men om man pressar fullt t.ex med ton (nej gainen behöver inte stå på max) & strömförsörjningen är stabil så ska steget kunna ge ut nära på max RMS-effekt.

Men vad har det med saken att göra? Mig veterligen så har vi inte diskuterat normal lyssningsvolym här nu utan full mutter (så mycket som grejerna tål)!

Senast redigerat av ChriZtoffer (22 juni 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
o_lindh
22 juni 2010 · 347 Inlägg

Det verkar vara vissa som inte förstår att en högtalare som har exempelvis max 100 watt rms och som är kopplad till ett steg som kan ge upp till 200 watt rms är helt lugnt så länge man spelar på normalt. Dom tror att steget ger ut 200 watt rms oavsett vilken volym man har på.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Ja jo vet de, har läst en del såna exempel här men nu var ju inte så fallet, den biten har iaf jag koll på (och en hel del till). wink Men hursom, oavsett vad man har för steg så gäller det att lita på sin hörsel, låter det illa så sänker man! Men med ett steg som kan ge ut mer effekt än vad högtalaren "tål" så kan man spela högre, risken finns dock att talspolen slår i magneten men det är också nåt som hörs och återigen, då sänker man. Dock så är risken minimal för att bränna talspolen pga dist med ett överdimensionerat steg, om nu inte högtalaren/basen är väldigt underspecad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Tribbe SAAB♥SUBARU
22 juni 2010 · 1 636 Inlägg

Börjar ni bli ense nu?

Aja idag fortsatte jag med mitt bränslepumpsbyte! Började med att lossa muttern som alla klagar över att sitter så dant och dom slår sönder den osv... var ju bara att lossa med spärrskaftet?roll
Gick ju hur lätt som helst tyckte jag. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/954151_daguqc.jpg
Sen upp med pumpen och jodå... fulltankat var det ca 2-3cm ner i hålet var bensinkanten big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/954153_mixqnk.jpg
Så fort jag fick upp pumpen gick jag igenom mina papper jag hade skrivit ut och det såg precis ut som på bilderna! jag hoppade dock över några steg dom hade gjort.. som till exempel att fila ner några kanter.. fattar inte alls varför man skulle göra det :S min tanke var ju att om jag filar ner dom där kanterna så kommer ju oringen sitta ostabilt.. provar utan att fila och med lite våld så satt ju pumpen där ändå..
Aja tyckte det flöt på ganska bra men upptäckte när det inte alls var mycket kvar att jag kanske skulle lånat hem skarvar och ett pressverktyg.. samt så gick ett stift "sönder" i kontakten så måste göra om det på något vis... så med andra ord fick inte prova bilen idag... och imorgon ska jag jobba, jobba och jobba.. sad Kanske att jag hinner på kvällen är inte alls mycket kvar... får se hur det blir, det visar sig nog.
Här är en bild på stiftet som gav upp för dagen...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/954154_nxidi6.jpg
Och en bild på lite av moddningen som blev.. svårt att se vad som är gjort om man inte sett en original med egna ögon skulle jag tro..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/954155_ni34ts.jpg
Fick även för mig att jag skulle plasta över hålet för tanken med plastfolie... Trodde det skulle lukta mindre då.. vet inte riktigt hur det blev med det..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/954157_t52ngk.jpg

Ne.. jag vill åka bil nu och lyssna på musik smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
_DamnIt R1 driver!
23 juni 2010 · 5 128 Inlägg

o_lindh skrev:

_DamnIt skrev:

o_lindh skrev:
Man rekommenderar i vilket fall inte att gå över max rms watt. Gör det gärna med dina egna grejor men låt bli att säga till andra att det är ok.

För att sticka till att mer effekt är bra, så kan jag påpeka att mitt framsystem som är specat till 75 eller 100w, ger jag 200w. Med andra ord, dubbla effekten! Och jag spelar på hur bra som helst! Är alltid bättre med för mycket effekt än för lite! Och dödar man högtalare är det oftast för folk inte vet hur dom ska ställa in sina saker!

Du ger dom 200 watt? Vad menar du med det? Att stegets max rms watt är 200 watt? Bara för att steget har ett max rms watt på 200 watt så betyder inte det att steget ger ut 200 rms watt hela tiden.

Det enda tillfället du kan ge dina högtalare 200 watt är ifall du maxar volymen och har gain uppskruvad till max. Brukar du åka runt med max volym på stereon?

Oftast, så står faktiskt stereon nästan på max! Och med tanke på att jag inte har skit stereo, så behöver jag inte gaina steget = mycket renare effekt!

o_lindh
23 juni 2010 · 347 Inlägg

_DamnIt skrev:

o_lindh skrev:

_DamnIt skrev:

För att sticka till att mer effekt är bra, så kan jag påpeka att mitt framsystem som är specat till 75 eller 100w, ger jag 200w. Med andra ord, dubbla effekten! Och jag spelar på hur bra som helst! Är alltid bättre med för mycket effekt än för lite! Och dödar man högtalare är det oftast för folk inte vet hur dom ska ställa in sina saker!

Du ger dom 200 watt? Vad menar du med det? Att stegets max rms watt är 200 watt? Bara för att steget har ett max rms watt på 200 watt så betyder inte det att steget ger ut 200 rms watt hela tiden.

Det enda tillfället du kan ge dina högtalare 200 watt är ifall du maxar volymen och har gain uppskruvad till max. Brukar du åka runt med max volym på stereon?

Oftast, så står faktiskt stereon nästan på max! Och med tanke på att jag inte har skit stereo, så behöver jag inte gaina steget = mycket renare effekt!

Jag tänkte mest på hur du mätt upp att högtalarna får 200 watt. Vad har du använt för mätinstrument för att mäta det?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 juni 2010 · 5 092 Inlägg

har själv bytit bränsle pump på en saab fast det var ioförsig en 900 96:a och tillverkade ett liknande verktyg som du har big_smile gick skit bra fast vi hade däremot problem att komma åt hålet och fick klippa upp plåten i baksätet haha big_smile

Tribbe SAAB♥SUBARU
23 juni 2010 · 1 636 Inlägg

Jag hade saab's original verktyg big_smile
Om du tittar på sidan innan så har jag klippt ett fint hål i golvet.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
23 juni 2010 · 1 636 Inlägg

SAAB=Jag Rullar! eller inte men min gör det nu iaf! big_smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
DJchaoz
23 juni 2010 · 181 Inlägg

Hmm det är väl Volvo? eller? hehe Nåja.. Jag hoppas du får igång den snart. Vet hur det kan klia i kroppen när bilen bara står smile

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Härligt! big_smile Då är det bara att fortsätta med det roliga nu då och förtränga det där tråkiga underhållsarbetet. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Tribbe SAAB♥SUBARU
23 juni 2010 · 1 636 Inlägg

DJchaoz skrev:
Hmm det är väl Volvo? eller? hehe Nåja.. Jag hoppas du får igång den snart. Vet hur det kan klia i kroppen när bilen bara står smile

Bilen är igång! Men har fortfarande problem med turbon.. den vill bara ladda grundladd..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang