Saab 9-3og -00 ljudbygge och annat småfix t.ex bränslepump osv (Nybörjare=Mycket frågor från min sida)

Tribbe SAAB♥SUBARU
23 juni 2010 · 1 636 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Härligt! big_smile Då är det bara att fortsätta med det roliga nu då och förtränga det där tråkiga underhållsarbetet. wink

Lär bli mycket jobb nästa vecka men ska väll hinna börja tänka lite på hur jag ska göra i bagaget....

Vill höjja upp golvet så att man kan ha slutsteget under en glasskiva. Men vill också lätt kunna komma åt t.ex fälgkorset i baljan om jag skulle vilja åt det. Blir väll att bygga golvet först.. så man vet hur hög osv som lådan kan vara. Om jag fattat rätt så blir det bäst ljud med portad låda i 9-3'an? med basen vänd inåt bagaget. (magneten mot skidluckan) eller är jag helt fel ute?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
DJchaoz
24 juni 2010 · 181 Inlägg

Det låter fint det. Men om det bara är verktygen du är ute efter i baljan så är det väl bättre att göra någon bra, snygg verktygshållare där uppe.

Har ingen bild tyvärr(jag är dålig på fota vad jag gör tongue) men jag har gjort verktygshållare i mitt vänstra fack på sidan. jag har sånt, ingen koll på Saab tyvärr.. Iaf så är där fälgverktyg(handtag ej kors) och vad som krävs för slutsteg osv.(insex och 2 mejslar)
Detta ryms innanför locket så inget som syns, men tål o synas om det måste smile O jaa.. där är även en burk punkasprej. hehe

Mvh Kenta

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
Tribbe SAAB♥SUBARU
24 juni 2010 · 1 636 Inlägg

Även jag har en burk punkaspray.. Den har far min lagt dit tongue Och jo jag har ett fälgkors.. original'ett följde inte med.

Om jag med stor otur skulle få punka vill jag ju även kunna komma åt reservdäcket.. Känns som att jag måste fundera lite på det där..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
DJchaoz
24 juni 2010 · 181 Inlägg

Helt klart. Därför jag skrev att om det BARA var verktygen du var ute efter så kunde man lösa det på annat vis.. Jag satsar på att ha tur och har därför mitt reservhjul i garaget. hehe wink

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
Frippe_L Gladen Audio
24 juni 2010 · 2 388 Inlägg

Mitt tips är att du gör ett heltäckande upphöjt golv i bagaget med en lucka med gångjärn i mitten så du kan ta upp reservhjulet o resten av verktygen sen en sluten låda på ca 30L till din ES300 en portad spelar högre men inte tvunget bättre... då kan du ha steget nersänkt som du tänkt dig o ändå komma åt allting enkelt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Tribbe SAAB♥SUBARU
1 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Nu när jag kört en del med bilen verkar det som att jag fått ett till problem... när jag kör med bilen så blir det "STORA" missljud i en av 6,5orna men om jag stannar och står still så låter det hur bra som helst... först trodde jag någonting satt löst i dörren eller att jag hade spelat sönder den redan.. men efter 1-2 dagars funderande så tror jag det kan ha med ström att göra.. Bilen drar ju mer ström när jag kör med den och då får inte slutsteget lika mycket men om jag stannar till så går det mer ström till slutsteget och det orkar hålla igång.. Kan min teori stämma??

Hur fixar jag det? Nytt batteri?, ny generator? Eller en sån där kondensator som många köper?
Eller kan det tänkas vara något helt annat fel? Kan jag ha lyckats spela sönder högtalaren som jag trodde först?? men i så fall fattar jag inte varför den funkar ibland??

Jag vet inte hur jag felsöker ett sånt här fel då jag inte varit med förut... jag tänkte iaf prova att ladda upp mitt batteri natten mot lördag och se om det spelar som det ska när jag åker till Gatebil det är det enda som låter logiskt i mitt okunniga huvud inom det här..(Tänkte att felet dök upp efter ett tag alltså kan batteriet ha blivit sämre och om jag då laddar det så får jag veta ifall det är att steget vill ha mer ström för att orka med.)  Såg även att batterier inte var så billiga....
Jag tänkte även dåliga jordningar ett tag men... då skulle det ju låta illa om jag stod still med..

Nej.. nu behöver jag hjälp sad

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
_DamnIt R1 driver!
2 juli 2010 · 5 128 Inlägg

Låter mer som att det är generatorvin du fått i den högtalaren. Har du dragit högtalarkabeln över några väldigt tjocka stömkablar? Eller längs med någon? För

Tribbe SAAB♥SUBARU
2 juli 2010 · 1 636 Inlägg

_DamnIt skrev:
Låter mer som att det är generatorvin du fått i den högtalaren. Har du dragit högtalarkabeln över några väldigt tjocka stömkablar? Eller längs med någon? För

Jag vet inte hur genarotorvin låter men har svårt att tro att det här är det... Det här låter som att högtalaren fladdrar eller hur man ska säga... man skulle också kunna jämnföra det med att en skruv skulle ligga löst i dörren och hoppa som fan vid varje bas dunk...

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
2 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Nu står batteriet på laddning iaf.. så får se hur det låter på vägen mot Mantorp... låter det bra då så bör det ju ha med ström att göra?  Jag vågar ju inte ha stereon igång när det blir sånna där missljud heller...är rädd att ha sönder något.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
8 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Körde nyss i ett gupp och då slutade förar dörrens högtalare att spela... det är den högtalaren som gett missljud.. Kan ena kabelskon kanske ha suttit illa hela tiden och det gjort att jag fått missljuden?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Jockessaab
8 juli 2010 · 248 Inlägg

det är möjligt! Min ena 6*9 lät konstigt när jag inte tryckt åt kabelskon ordentligt.

Tribbe SAAB♥SUBARU
8 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Okej. Ska demontera dörren imorgon eller i helgen. Helst imorgon för tanken är att åka till scf träffen på lördag och sen dra till västerås på kvällen och glo på raggarbilar och på vägen till västerås kan det ju vara roligt att lyssna på någonting..

Eftersom att jag inte skrivit här på ett tag kan jag ju medela att jag hållit på och felsökt turbon och har nu hittat felet. Det var returslangen ifrån magnetventilen som gett upp. Den med 2st backventiler på... kollade vad den kostade på saab och dom ville ha 1800 för en sån så nu letar jag på skrotarna... ska iväg på frukosten imorgon och kolla på en skrot.. så hoppas dom har den. Just nu sitter det stripes över allt under motorhuven men den laddar iaf in på rött nu så big_smile Men man kan ju inte åka omkring med ett helt paket stripes under huven :-)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Jockessaab
8 juli 2010 · 248 Inlägg

okej härligt smile 1800 är dyrt men du måste väl lagt mer än det på olja under den här tiden som bilen slukat olja? smile
Hur har motorn klarat sig förresten?

Tribbe SAAB♥SUBARU
8 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Det här felet kommer nog inte dra ner oljeförbrukningen någonting alls tyvärr... men kommer att gå ifrån grundladd till normalt för min bil smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
kwansa Hmm, vet inte?
11 juli 2010 · 1 775 Inlägg

är det blåa backventilerna? såfall finns dem på arver för 110:- styck smile sen behöver du 1meter gummislang wink

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=260317

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Tribbe SAAB♥SUBARU
11 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Det är dom jag menar.. men jag behöver en till del.. som jag inte kan namnet på..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
14 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Nu har jag följt guiden som kwansa länkade och byggt mig en egen slang idag..
Det gick ganska smidigt slangen jag hade köpt var dock aningen trång... så var lite kämpigt att få ihop kopplingarna.

Det var den här slangen som jag bytte ut.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/964063_nwdev8.jpg

Här har jag plockat bort den.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/964066_xf8pr3.jpg

Det här materialet byggde jag den av. 2st backventiler ifrån Möller bil i Katrineholm dom 2 kostade 265kr sen köpte jag bränsle slang och t-korset på bil och fritid i Katrineholm för runt 160kr, så ca 425kr lite billigare än en original slang ifrån saab för 1800kr som dom ville ha..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/964061_3h29xs.jpg

Och så här blev den.. den ser bra mycket längre ut... men tror den är ca 3cm längre bara... https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/964068_ruaneb.jpg

När jag skulle montera den nya slangen så upptäckte jag att den här slangen behövde bytas ut också för den var lite för stor för mitt t-kors. så jag bytte ut den men har inget kort på det...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/964069_mzqd0o.jpg

Drog igång bilen och den startade som vanligt men nu laddar den en kort bit ut på rött big_smile fast... det är något som är fel.. för den rycker när den kommer upp i ladd.. jag tror det kan ha att göra med den här slangen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/964071_e8fvy3.jpg
Den röda hylsan är den delen jag inte visste namnet på men fick köpa den billigt av kwansa big_smile
Jag vet dock inte om jag monterat den rätt.. för det känns som att det glappar lite...

Så nu måste jag felsöka  varför den rycker vid ladd... jag misstänker som sagt den där slangen.. aja.

Har beställt lite saker till bagaget nu.. så igentligen så är det bara en längre jordkabel jag behöver nu för att kunna börja bygga i bagaget på bilen.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
89Davva
15 juli 2010 · 3 Inlägg

Det är lite roligt:D här är allt med. Ljud, maskineri problem fynd m.mbig_smile Ska följas allt:D

kwansa Hmm, vet inte?
15 juli 2010 · 1 775 Inlägg

Tribbe, jag märkte på min att det ska sitta en oring där nere någonstans =/ vettefan hur det där är konstruerat! sen fick jag inte bort den som satt på insuget (den svarta) därför fick du den röda...Sorry!

btw, 10:- sa jag wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Tribbe SAAB♥SUBARU
15 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Hmm, vet du vad det är för storlek på o-ringen? För jag misstänker att felet ligger vid den där slangen..
Jag hittade ingen tia roll
Igår när jag drog på fullt på 2'an så började motorlampan lysa, men den slocknade när jag stannade till... Kom i samband med ryckningarna.. och förut när jag har skjutit den där slangen helt så har motorlampan lyst och sen har motorn dött.. nu satt dock slangen kvar och motorlampan slocknade.. så det känns lite misstänkt..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang