Min Skyline R32 GTR 1994

Köpte den här bilen för det var en bil som jag fastnade för modellen är tidlös, låg och hård. Jag får skylla på Gran Turismo till playstation att det etsade sig fast, och när den här bilen dök upp så kunde jag inte motstå den. En tonårsdröm som blev sann till sist.
  • 34 Följare
  • 87 433 Visningar
  • Projektet avslutat 25 juni 2014
Madhouse
20 juni 2013 · 1 079 Inlägg

Ingen bilduppdatering men har haft lite mkt att göra, i det stora hela så är bilen besiktigad, körde direkt från avställningen till besiktningen och den gick nästan igenom. Fick 1,05 på lambda då det ska vara 1,03 på förhöjd tomgång som max så blev det fail.

Jag hittade dock felet som jag tror iaf, när jag körde ut bilen efter avställningen så hade hyresvärden dränerat runt garaget så tröskeln var högre än vanligt vilket resulterade i att jag körde ner japsdämparen ner i golvet på garaget och systemet knäcktes i svetsen till japsdämparen och det var en glipa på 2-3mm ett halvvarv av avgassystemet precis där de trycker in mätaren på bilprovningen och det såg varken jag eller besiktningsman. Avgasysstemet är nu svetsat och jag har riktat upp det i alla flänsarna. Sedan har jag kört ur all "gammal" bensin från förra hösten och fått i ny V-power utan tripack som jag fått för mig är bra men som kan höja lambdavärdet. Ska leta på en verkstad som kan mäta upp mina avgasvärden innan efterkontroll få se.

Fel 2, är en sak som stört mig jag har inte riktigt gillat min elfläkt sittandes på kylaren med stripes igenom så jag har bytt tillbaka till originalfläkten på kylaren och bytt ut bladet till ett blad från en R34 GTT pga att min fläkt hade stora sprickor i plasten och nu pumpar det ordentligt med luft. Viscokopplingen var då inte lika från r34 gtt den var lägre så det tog i remskivorna, så det var bara att skruva loss fläkten och flytta till min viscofläktkoppling.

Fel 3, när jag bytte katalysator så fick jag en högre tomgång på ca: 1200varv, så jag har justerat tomgångsmotorn och fått ner tomgången till 1000varv, måste nog dock skruva på ECU med för att få ner varvet ytterligare.

Fel 4, som kommit och gått är att ACn har pendlat mellan varmt och kallt och det beror på en kontakt som glappar bakom panelen som sköter värme-kyla, lite störande småfix men skönt att det inte är något värre fel än så. det är bara att toucha kontakten så funkar det.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
26 juni 2013 · 1 079 Inlägg

Bilen besiktigad med asbra avgasvärden lite ny V-Power utan tillsatser, svetsat avgassystem, ställt ner tomgången som låg på ca 1200varv tidigare ligger nu på 900 och bytt Kylarfläkt. Lambda 1,01 på förhöjd tomgång och i princip 0 på resten med rostfri racekat. 2,5mil varmkörning på höga varv blev det, knäppte fint och värmde om avgassystemet när jag kom till bilprovningen smile

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
10 juni 2014 · 1 079 Inlägg

Microupdate

Bilen nybesiktigad förra helgen utan anmärkning. smile

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Cappen Pirat
12 juni 2014 · 159 Inlägg

Madhouse skrev:
Bilen besiktigad med asbra avgasvärden lite ny V-Power utan tillsatser, svetsat avgassystem, ställt ner tomgången som låg på ca 1200varv tidigare ligger nu på 900 och bytt Kylarfläkt. Lambda 1,01 på förhöjd tomgång och i princip 0 på resten med rostfri racekat. 2,5mil varmkörning på höga varv blev det, knäppte fint och värmde om avgassystemet när jag kom till bilprovningen smile

Måste köra samma taktik på M5an när den ska besiktas. Bara att piska ur den ordentligt innan. 😜

Korkad sökfunktion?!
Nej då, själva sökfunktionen är väldigt bra, men i detta fall har den en rejäl brist tyvärr.
Madhouse
25 juni 2014 · 1 079 Inlägg

Då var det dags att sätta punkt för det här projektet, bilen såldes idag till en ny ägare här på forumet och jag tror att det bara kan bli bättre. Jag har inte samma ork/tid och engagemang som när jag köpte bilen, jag var liksom klar med det jag ville göra. Tack för all respons i tråden och hoppas att tråden kan ge någon annan skylineägare idéer eller hjälp på något vis. smile

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang