2982
Sök

Rostskydd under lack

123 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Kan man köra med zinkspray på flaska under lacken? Har kört CA-primer förut men känns lite onödigt att köpa en burk för lite bättrings målning. Vill ju inte att det rostar igen efter jag försökt fixa det.

35 Inlägg
20 maj 2010
Hoppas det funkar... smile Jag håller på och har zinkat med zinksprej från biltema.. ska spacka lite och färga+klarlack..

1 339 Inlägg
20 maj 2010
Endast zinkspray kommer inte att hålla. Zinkrik färg kräver en primer ovanpå sig tex Hagmans CA primer.

35 Inlägg
20 maj 2010
hmm, skulle du kunna utveckla lite? smile vad är den till för?

123 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Fick tips av lokala plåtverkstaden om en svetsprimer från 3m. Får bli en sådan, återkommer om 10år hur det höll lol

1 339 Inlägg
21 maj 2010
slanbarn skrev:
hmm, skulle du kunna utveckla lite? smile vad är den till för?

Jag är inte insatt hur det funkar men jag vet att det är så. Sen är det ganska logiskt, zink är en metall, skulle du spruta på färg direkt på ren plåt?

35 Inlägg
21 maj 2010
njee.. men zink-spackel-färg?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
21 maj 2010
Varför krångla till det med zink?

1 339 Inlägg
22 maj 2010
slanbarn skrev:
njee.. men zink-spackel-färg?

Nej zinken kräver en riktig bra primer

Adde666 skrev:
Varför krångla till det med zink?

Zink fäster väldigt bra på plåt, minst lika bra som epoxyprimern. Tycker du att tex biltillverkarna krånglar till det när dom förzinkar i princip hela bilen? wink

35 Inlägg
24 maj 2010
Zink-spejen funkar inte som primer? Ska säga är inte helt inne på det här språket... Vet det står nåtts ånt på bukren bara "funkar som rostskyds-primer och/eller grundlärg nånting sånt.." ... Men så du menar på att ifall jag zinkar plåten, så ska jag ha nått emellan zinken och spacklet, som spacklet ska fästa bättre i?

Sök