4653
Sök

Köpråd: Toyota Corolla 98-01, BMW 316 97-00

4 637 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Blir en titt på en Corolla -91. Får kanske duga, bra att ha två bilar då väntetiden på delar till Volvo numera  kan vara flera månader. Geelyservice!
Senast redigerat av EmilHammarlund (30 maj 2010)

4 637 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
Rostfri Corolla = silvertejp, rost, spackel, fönsterfärg och vad det var allt...

Dock sugen på en, framförallt efter att ha kört en av årsmodell -99. Ser bra ut, trevliga, hög kvalitet men dyra och fwd.
Måste även provköra en BMW 316 E36 för att seom det är något att ha.

Är mer sugen på att köpa en bil för upp till 40 000 längre fram än att köpa något för under 10 000 idag...
Senast redigerat av EmilHammarlund (3 juni 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 juni 2010
En Bmw 316i E36 för max 15.000:-? Går säkert att hitta en bra sådan men kom ihåg att risken för att hitta hårdkörda och/eller dåligt skötta sådana är stor i denna prisklassen. Köper du en med M40-motorn så kom ihåg att där krävs täta kamremsbyten och att tickande ljud från motorn på grund av sliten kamaxel är vanligt.

Du kan även titta efter en Alfa Romeo 156 2.0 TS, grymt rolig bil med härlig karisma och det finns ett par på Blocket för mellan 15 och 20.000:- som säkert går att pruta på.

Går sönder ofta? Nåja, även om småfel är vanliga har Alfa´s kvalité blivit bra mycket högre på senare år samtidigt som ryktet om märket är överdrivet. Inte lika pålitlig som en Toyota men mycket nyare och mer bil för pengarna smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

836 Inlägg
3 juni 2010
honda civic vtec-e säjer jag!!! har köpt en sån nu och MED misständningar drar den 0.5 liter milen!!!

4 637 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
En Bmw 316i E36 för max 15.000:-? Går säkert att hitta en bra sådan men kom ihåg att risken för att hitta hårdkörda och/eller dåligt skötta sådana är stor i denna prisklassen. Köper du en med M40-motorn så kom ihåg att där krävs täta kamremsbyten och att tickande ljud från motorn på grund av sliten kamaxel är vanligt.

Du kan även titta efter en Alfa Romeo 156 2.0 TS, grymt rolig bil med härlig karisma och det finns ett par på Blocket för mellan 15 och 20.000:- som säkert går att pruta på.

Går sönder ofta? Nåja, även om småfel är vanliga har Alfa´s kvalité blivit bra mycket högre på senare år samtidigt som ryktet om märket är överdrivet. Inte lika pålitlig som en Toyota men mycket nyare och mer bil för pengarna smile

En bra E36 går nog som sagt att hitta för småpengar men det är sällan de dyker upp, tror jag satsar på en senare med den bättre motorn, men först ska det provköras. Stor skillnad melan olika bilar, Corolla -99 kändes bra men Mazda 323 -99 kändes inte bra varken att sitta i eller att köra. Ska nog provköra en E36 så fort det dyker upp hos någon bilhandlare i närheten så jag vet vad jag ska spara till.

Men BMW är dyra att köpa, dyra att äga, dricker mycket bensin, går sönder hela tiden, körs bara av invandrare, svårmekade...
Klokare med en nyare V70 kanske? Billig att köpa/äga, går aldrig sönder, lättmekad som en B20...
Senast redigerat av EmilHammarlund (4 juni 2010)

4 637 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
kenny_crx skrev:
honda civic vtec-e säjer jag!!! har köpt en sån nu och MED misständningar drar den 0.5 liter milen!!!

Årsmodell på dessa?

Har två kandidater Corolla 98-01 och E36 316. Men alla tips är välkomna!

2 038 Inlägg
4 juni 2010
min erfarenhet av golf mk3 1.4I är att dom är slöare än slöast och drar lika mycket brännsle som min audi på 2.2L

5 111 Inlägg
4 juni 2010
EmilHammarlund skrev:
Men BMW är dyra att köpa, dyra att äga, dricker mycket bensin, går sönder hela tiden, körs bara av invandrare, svårmekade...
Klokare med en nyare V70 kanske? Billig att köpa/äga, går aldrig sönder, lättmekad som en B20...

Ironi? tongue

tysk.
592 Inlägg
4 juni 2010
VW Polo lägger jag min röst på!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juni 2010
Volvo544special65 skrev:
EmilHammarlund skrev:

Ironi? tongue

Klart det är, för inget att det fetstilade stämmer in på någon V70 jag sett i alla fall wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juni 2010
Kan inte förstå att du så lätt väljer bort Rover 200/400. Du får en nyare bil med färre mil som inte körts sönder då den nästan alltid ägs av äldre damer/herrar och som är billigare än dina alternativ. Delar är inga problem till skillnad från vad alla tycks tro och det är absolut inte sämre bilar än många andra, snarare tvärtom då det är baserat på Honda Civic. Rover 400 har förövrigt riktigt trevlig interiör och upplevs som betydligt större.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 827 Inlägg
5 juni 2010
Sök efter en Honda Civic VEi, årsmodell 92-95. Annars finns även Civic 1,5 Vtec-E årsmod 96-00.

Båda dessa kan gå under 0,5l milen utan större uppoffringar.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Got VTEC?
1 593 Inlägg
5 juni 2010
Även Clio 1.4 RT är värd att kolla in.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

836 Inlägg
5 juni 2010
min civic som jag har e en 93a, sen blir dom riktigt snygga me lite små fix bara smile

Makaronborrare
993 Inlägg
5 juni 2010
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:

En bra E36 går nog som sagt att hitta för småpengar men det är sällan de dyker upp, tror jag satsar på en senare med den bättre motorn, men först ska det provköras. Stor skillnad melan olika bilar, Corolla -99 kändes bra men Mazda 323 -99 kändes inte bra varken att sitta i eller att köra. Ska nog provköra en E36 så fort det dyker upp hos någon bilhandlare i närheten så jag vet vad jag ska spara till.

En m50 motor är faktiskt inte så svårmekad som många volvoraggare vill hävda.

5 111 Inlägg
5 juni 2010
caromania skrev:
Kan inte förstå att du så lätt väljer bort Rover 200/400. Du får en nyare bil med färre mil som inte körts sönder då den nästan alltid ägs av äldre damer/herrar och som är billigare än dina alternativ. Delar är inga problem till skillnad från vad alla tycks tro och det är absolut inte sämre bilar än många andra, snarare tvärtom då det är baserat på Honda Civic. Rover 400 har förövrigt riktigt trevlig interiör och upplevs som betydligt större.

En 200 tomcat med turbo tycker jag att han skulle ta och köpa... cool

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juni 2010
Volvo544special65 skrev:
En 200 tomcat med turbo tycker jag att han skulle ta och köpa... cool

Nja, jo men...  en 220 turbo är en äldre generation. Lika pålitlig, men dyrare och svårare att äga. En mk3 bubble dvs 200 /400 från 97-98 o nyare är en vanlig bil. Liten, billig och lättägd. Kostar inget faktiskt. Men såklart. Vill han ha ett troll så är en 220 turbo nåt för garageuppfarten eftersom den är snabbare än en Ferrari 328 var på den tiden då det begav sig.

Nej, Magnum var inte så Cool som ni tror. smile

5 111 Inlägg
5 juni 2010
Hehe, så sant så sant, var bara på lite retstickehumör, det var ju knappast den bil som efterfrågades...

Dock vill jag ha en Tomcat själv...dumt habegär kanske men ändå... wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juni 2010
Volvo544special65 skrev:
Hehe, så sant så sant, var bara på lite retstickehumör, det var ju knappast den bil som efterfrågades...

Bekväm och grym på alla vis, varför urskulda sig? Bättre busbil finns nog inte?

5 111 Inlägg
5 juni 2010
caromania skrev:
Volvo544special65 skrev:

Bekväm och grym på alla vis, varför urskulda sig? Bättre busbil finns nog inte?

Jo, den skulle sitta fint i mitt garage på 2 hektar där alla mina bilar står...ställ den mellan Jaguar XK120n och Måsvingemercan så hittar jag den nog...nåja. lol Drömma kan man...

Sök